Ecaterina Andronescu vrea să modifice modul de evaluare a şcolilor doctorale. Consiliul Rectorilor nu este de acord

Ecaterina Andronescu vrea să modifice evaluarea şcolilor doctorale, iar potrivit proiectului, aceasta se va face pe baza autoevaluării instituţiilor, iar în acest caz, Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii îi rămâne doar rolul de a primi rapoartele de autoevaluare, nu şi de a face verificări.

Urmărește
1004 afișări
Imaginea articolului Ecaterina Andronescu vrea să modifice modul de evaluare a şcolilor doctorale. Consiliul Rectorilor nu este de acord

Ecaterina Andronescu vrea să modifice modul de evaluare a şcolilor doctorale. CNR nu este de acord

Potrivit Articolului 14 al proiectului de metodologie de evaluare a studiilor de doctorat, realizat de ministrul Educaţiei Naţionale, Ecaterina Andronescu, evaluarea şcolilor doctorale se va face de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS), însă doar pe baza unui raport pe care instituţiile de învăţământ îl vor trimite Agenţiei de evaluare şi acreditare. Astfel, articolul nu explică dacă ARACIS va mai continua să facă verificări din propria iniţiativă sau se rezumă doar la acel raport.

“Evaluarea periodică a unei şcoli doctorale se face de către o Agenţie de asigurare a calităţii - ARACIS, pe baza Raportului de autoevaluare a şcolii doctorale, care cuprinde documente cu privire la calitatea şi rezultatele cercetării ştiinţifice, precum şi la calitatea resurselor umane, infrastructura de cercetare ştiinţifică şi normelor proprii de reglementare”, se arată în proiectul de metodologie de evaluare a studiilor de doctorat, realizat de ministrul Educaţiei Naţionale, Ecaterina Andronescu.

În prezent, evaluarea şcolilor doctorale se face de ARACIS, care autorizează o comisie de experţi. Aceştia, la rândul lor, analizează raportul de evaluare şi verifică dacă au fost realizate standardele prin vizite la IOSUD.

De asemenea, în activitatea de evaluare a şcolilor doctorale, Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior cooptează studenţi şi experţi internaţionali, lucru care nu este prevăzut în noul proiect.

Tot în proiectul lui Andronescu, articolul 19 vizează că înfiinţarea unei noi şcoli doctorale se realizează prin Ordin de ministru, după parcurgerea procesului de acreditare din prezenta Metodologie. Conform proiectului, evaluarea şcolilor doctorale, acreditate la data intrării în vigoare a Metodologiei, sunt evaluate odată la cinci ani.

Totodată, în proiectul propus de Ecaterina Andronescu nu este specificat nimic despre procedura de retragere a acreditării, ce se întâmplă în cazul în care sunt depistate lucrări plagiate sau ce se întâmplă dacă o instituţie nu respectă standardele de calitate.

Preşedintele Consiliului Naţional al Rectorilor (CNR), Sorin Cîmpeanu, a declarat, pentru MEDIAFAX, că CNR solicită continuarea procesului de evaluare a şcolilor doctorale, pe baza metodologiei care se află în vigoare în acest moment.

De asemenea, Consiliul Naţional al Rectorilor solicită îmbunătăţirea şi revizuirea punctuală şi justificată a unor indicatori, referitor la termenul de îndeplinire a stantardelor şi extinderea cu o lună a termenului de depunere a dosarelor de autoevaluare, termen care este până pe 15 februarie.

La începutul lunii noiembrie 2018, reprezentanţii Ministerului Educaţiei Naţionale a spus că studiile universitare de doctorat, şcolile doctorale şi instituţiile de învăţământ care oferă aceste programe vor fi evaluate de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior, precizând că evaluarea va avea loc periodic, iar metodologia a fost aprobată.

Evaluarea se realizează de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior sau de o altă agenţie de asigurare a calităţii din străinătate, înscrisă în EQAR, cu cooptarea studenţilor şi experţilor internaţionali.

“Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior are obligaţia de a elabora, în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a ordinului, ghidul de evaluare a studiilor universitare de doctorat, iar instituţiile organizatoare de studii universitare de doctorat au obligaţia de a realiza, până la data de 15 februarie 2019, raportul de evaluare internă şi de a solicita evaluarea de către agenţia de asigurare a calităţii din ţară sau străinătate. (...) Fiecare şcoală doctorală este evaluată, din 5 în 5 ani, în cadrul procesului de evaluare periodică a IOSUD, în vederea menţinerii acreditării”, se mai arată în comunicat.

În prezent evaluarea programelor de studii universitare de doctorat se realizează pe domenii de studii universitare de doctorat, din cinci în cinci ani, pentru obţinerea sau menţinerea acreditării.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici