INTERVIU - Directorul ROMATSA: Am angajat 28 de controlori de trafic, selectaţi din 1.200 de candidaţi

Directorul general interimar al ROMATSA, Fănică Cârnu, afirmă, într-un interviu acordat MEDIAFAX, că instituţia a angajat 28 de controlori de trafic aerian, care au fost selectaţi din 1.200 de candidaţi, şi va continua să facă angajări. El vorbeşte şi despre problemele din sistemul informatic.

Urmărește
5995 afișări
Imaginea articolului INTERVIU - Directorul ROMATSA: Am angajat 28 de controlori de trafic, selectaţi din 1.200 de candidaţi

INTERVIU - Directorul ROMATSA: Am angajat 28 de controlori de trafic, selectaţi din 1.200 de candidaţi (Imagine: Andreea Alexandru / Mediafax Foto)

Directorul general interimar al ROMATSA, Fănică Cârnu, vorbeşte în interviul acordat MEDIAFAX despre litigiul dintre statul român şi fraţii Viorel şi Ioan Micula, care a dus la blocarea fondurilor cuvenite ROMATSA de la Eurocontrol. Cârnu spune că o decizie în acest caz va fi luată în 30 noiembrie, însă va fi comunicată abia în luna decembrie.

Fănică Cârnu mai spune că regia de stat a angajat 28 de controlori de trafic aerian, care au fost selectaţi din 1.200 de candidaţi şi va continua angajările, iar până la sfârşitul anului viitor va finaliza o investiţie de peste 60 milioane euro, începută încă din 2013, privind modernizarea sistemului de control al traficului aerian.

De asemenea, directorul ROMATSA spune că în urma controalelor făcute la ROMATSA au fost descoperite probleme în softul de bază al sistemului actual de afişare a datelor de supraveghere a traficului aerian, iar Autoritatea Aeronautică Civilă a recomandat să fie urgentată încheierea de contracte de mentenanţă.

Prezentăm interviul acordat MEDIAFAX de către directorul ROMATSA:

Reporter: Cum decurge procesul dintre fraţii Micula şi statul român, care afectează şi ROMATSA, prin blocarea fondurilor de la Eurocontrol?

Fănică Cârnu: Fondurile sunt încă blocate în conturile Eurocontrol. ROMATSA a deschis acţiune în justiţie în instanţele de la Bruxelles pentru anularea popririi. Pe 5 octombrie, judecătorul care se ocupă de caz i-a audiat pe avocaţii părţilor şi a stabilit datele pe parcursul lunii noiembrie, când fiecare parte îşi va prezenta argumentele, urmând ca pe 30 noiembrie să fie judecată cauza. Comunicarea hotărârii se va face într-o lună, deci până la sfârşitul anului. În funcţie de rezultat, vor urma probabil alte etape procesuale.

Reporter: Ce relaţii are ROMATSA cu firmele fraţilor Micula?

F.C.: ROMATSA nu are nicio calitate în acest proces, litigiul este între firmele fraţilor Micula şi statul român. Noi nu am avut relaţii de nicio natură cu firmele fraţilor Micula şi nu interferăm în fluxurile financiare cu statul român. Noi ne autofinanţăm din banii pe care îi primim de la Eurocontrol ca urmare a furnizării serviciilor de navigaţie aeriană în spaţiul aerian românesc şi cu aceştia plătim angajaţii, precum şi achiziţiile de servicii, utilităţi şi echipamente necesare desfăşurării activităţii regiei. De la stat nu primim niciun ban.

Reporter: Ce investiţii are în plan sau în desfăşurare regia?

F.C.: Unul din cele mai importante şi costisitoare proiecte aflate în derulare este cel de modernizare a sistemului de management al traficului aerian. Este un proiect foarte complex, dezvoltat prin derularea mai multor contracte, cel principal fiind cu Indra Sistemas din Spania. Sunt modernizate elemente de infrastructură, achiziţionate echipamente noi şi dezvoltate produse software de ultimă generaţie care permit eficientizarea controlului traficului aerian. Proiectul se va încheia la sfârşitul anului viitor, suntem într-o fază avansată, finalizăm testele de acceptanţă de fabrică.

Reporter: La cât se ridică acest proiect?

F.C.: La peste 60 de milioane de euro şi este demarat încă din 2013.

Reporter: Dar proiectul privind informatizarea activităţii de management?

F.C.: Proiectul a suferit forte multe amânari, din cauza disponibilităţii scăzute a personalului. Investiţia de 16,7 milioane lei este destinată implementării unui sistem modern de e-management care permite regiei să aibă informaţii şi să ia decizii în timp real, adică la momentul apariţiei necesităţii. Informatizarea activităţii administrative va elimina o parte a birocraţiei şi va eficientiza toate activităţile conexe controlului traficului aerian. Nu implică însă reducerea numărului de personal, cineva trebuie să introducă datele, şi va creşte performanţa regiei.

Reporter: Ministrul Transporturilor, Iulian Matache, a solicitat Autorităţii Aeronautice Civilă să facă un control la ROMATSA. Cum s-a încheiat acest control, ce nereguli au fost descoperite?

F.C.: A fost verificat modul de monitorizare a siguranţei serviciilor de navigaţie aeriană furnizate de ROMATSA. Au fost inventariate evenimentele de management trafic aerian, cele care au necesitat solicitări de intervenţie şi cele care au necesitat cercetare imediată locală sau investigarea ulterioară internă. Softul este produs de italienii de la SELEX/Alenia. Autoritatea Aeronautică Civilă a făcut recomandări cu privire la remedierea unor deficienţe software şi urgentarea încheierii unui contract în acest sens. Softul este bun, însă încărcarea cu date suplimentare faţă de situaţia anterioară a condus la atingerea limitelor sale de complexitate, provocând funcţionarea atipică a unor componente ale sistemului. În operaţiile curente pot să apară aceste situaţii exact cum pot apărea şi la un calculator obişnuit. Şi atunci un operator resetează sistemul sau aplică nişte modificări de configuraţie, dezinstalează aplicaţii sau mai instalează altele. Însă când apar nişte bug-uri în soft, acolo nu poate interveni decât producătorul care şi-a păstrat nişte drepturi de intervenţie. Pentru aceste tipuri de probleme s-a constatat că este necesar să urgentăm încheierea acelui contract.

Reporter: Au fost remediate problemele?

F.C.: Problemele s-au rezolvat. Controlul a fost binevenit, noi trebuie să implementăm recomandările Autorităţii. Unele module ale sistemului ATM au ieşit din funcţiune şi, ca urmare, persoanele care au fost de serviciu în acea perioadă au fost supuse unui stres serios. A fost redusă capacitatea anumitor sectoare, tocmai pentru ca traficul să se desfăşoare în siguranţă. Toate aceste lucruri au crescut nivelul de tensiune existent pe timpul conflictului. Situaţia respectivă a făcut obiectul unor controale din partea Autorităţii Aeronautice Civile care s-au încheiat cu rapoarte către Ministerul Transporturilor. S-a constatat că toate evenimentele de siguranţă ATM raportate şi legate de sistemele de categoria III au fost tratate conform procedurilor interne aplicabile, dar numărul acestor evenimente recomandă urgentarea demersurilor pentru încheierea contractului de mentenanţă a softului.

Reporter: Aveţi suficienţi controlori de trafic aerian? Mai faceţi angajări?

F.C.: Am angajat recent controlori de trafic. Din aproape 1.200 de candidaţi înscrişi, numai 28 au luat concursul. Aceştia vor începe într-o săptămână cursurile de pregătire, care durează mai multe luni. Avem locuri libere ca urmare a diferitelor situaţii - ieşiri la pensie, de exemplu, mai sunt oameni care pleacă şi trebuie înlocuiţi. Urmează un alt proces de selecţie, l-am publicat şi pe site-ul ROMATSA. Dar nu anunţăm un număr anume de locuri. Nevoile noastre în aceasta privinţă sunt destul de mari. Sperăm ca până la sfârşitul anului să ajungem la o concluzie în ceea ce priveşte organigrama regiei. Testele se dau la noi, dar sunt extrem de dificile, sunt monitorizate de Eurocontrol. Avem circa 1.500 de salariaţi, din care 600 sunt controlori de trafic aerian.

Reporter: Care au fost efectele protestelor organizate de sindicate?

F.C.: Noi am făcut nişte estimări chiar din perioada premergătoare celor două conflicte, calculele noastre având la bază date statistice şi prognoze privind traficul în perioada respectivă. De asemenea, ne-am bazat şi pe date furnizate de către Eurocontrol, cu care am fost în contact permanent şi care ne-a furnizat elemente importante legate de managementul traficului aerian pentru perioada afectata de greve, date rezultate in urma simularilor efectuate pe echipamentele dansilor. Efectele nu au fost comensurate în bani, greva de avertisment fiind foarte scurtă (a fost de aproximativ două ore) şi dirijandu-se, conform celor convenite între patronat şi sindicate, traficul a carui deviere ar fi produs perturbări mari la nivelul traficului european. Imediat după grevă, toţi operatorii aerieni care au amânat decolările au revenit cu solicitări care au aglomerat pur şi simplu traficul şi efectele au fost mai mult legate de întârzierea curselor respective decât de anularea lor. Greva generala nu a mai avut loc datorita semnarii, în cele din urmă, a contractului colectiv de muncă. Deci nu au fost piereri financiare concludente.

Reporter: Mai sunt probleme, neînţelegeri cu sindicatele?

F.C.: Încă există o doză destul de ridicată de neîncredere în rezolvarea priorităţilor şi a obiectivelor importante ale regiei şi facem eforturi de ambele părţi să gestionăm lucrurile la modul cel mai transparent posibil. Discuţiile se referă la problemele curente, utilizarea fondurilor, managementul resursei umane, proiectele importante pentru viitorul regiei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici