- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Video INTERVIU - Funeriu: Vom avea un pachet de măsuri pentru a evita blocarea anului şcolar - I
Ministrul Educaţiei Daniel Funeriu spune că va fi definitivat un pachet de măsuri pentru a evita blocarea anului şcolar, dar mizează şi pe faptul că dascălii nu ar risca viitorul elevilor prin neparticiparea la bacalaureat, susţinând că nu va lua nicio măsură represivă injustă împotriva profesorilor.
Daniel Funeriu a declarat, într-un interviu acordat agenţiei MEDIAFAX, că acest pachet de măsuri care ar evita blocarea anului şcolar va fi gata săptămâna viitoare.
În interviul pentru MEDIAFAX, ministrul Educaţiei explică situaţia drepturilor salariale câştigate în instanţă a căror plată a fost amânată şi vorbeşte despre manualele alternative şi soarta titularilor odată cu restrângerea activităţii.
Funeriu mai spune că la 15 septembrie niciun cadru didactic nu va fi în afara sistemului, susţinând că noua Lege a educaţiei are prevederi care trebuie să le dea linişte şi încredere dascălilor.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Adrian Sârbu: Le-am dat-o în vot! Tu ce faci?
-
Rezultate parţiale 90% din secţiile de votare: Călin Georgescu continuă să fie pe primul loc. Bătălie pentru locul doi între Ciolacu şi Lasconi
-
Primele declaraţii ale candidaţilor după exit-poll-uri. Ciolacu: Rezultatul ne confirmă că am făcut ceea ce trebuie pentru ţară / George Simion anunţă victoria deşi exit-poll-urile îl dau pe 4 / Lasconi: Speranţa este vie în România
-
Cine este Călin Georgescu, surpriza de la alegerile prezidenţiale 2024, turul I
El afirmă, totodată, că ar fi "atât de uşor" din postura de ministru al Educaţiei să îi pună pe studenţii dintr-o organizaţie studenţească împotriva altora, pe rectorii de la universităţile private împotriva rectorilor de la universităţile de stat, pe rectorii de la universităţile tinere împotriva rectorilor de la universităţile mari, dar ar fi un lucru iresponsabil.
Vă prezentăm prima parte a interviului acordat agenţiei MEDIAFAX de către ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu:
Reporter (Rep.).: Guvernul a decis amânarea pentru 2012-2014 a drepturilor salariale câştigate în instanţă de către bugetari, totalizând peste două miliarde de lei. Aceasta pentru a limita deficitul bugetar din 2010 şi în anul următor. CSM nu a avizat însă amânarea. Această nouă amânare ar putea crea noi tensiuni în rândul sindicatelor. Sunteţi pregătit, aveţi o strategie pentru a gestiona această nouă supărare a sindicatelor?
Daniel Funeriu (D.F.): În primul rând trebuie să spunem că această amânare are a face cu realităţile economiei României de astăzi. Pentru a spune lucrurile exact aşa cum ele sunt, a fost Ordonanţa 71 care reglementa plata salariilor câştigate în instanţă, această plată să fie făcut trei ani - o treime în 2010, o treime în 2011 şi o treime în 2012, iar acum, prin acest act normativ, se reglementează plata acestor drepturi, trimiterea plăţii acestor drepturi pe un timp mai îndelungat. Desigur, nu este un lucru plăcut. Din păcate, atât îşi poate permite România astăzi. Drepturile câştigate în instanţă la nivelul METCS care ar trebui să fie plătite în acest an totalizează o sumă de 400 de milioane de lei, din care o pătrime au fost deja puse în plată.
Rep.: Asta înseamnă că plăţile ar putea fi întrerupte pentru anul acesta şi toate să fie amânate pentru un alt interval de timp?
D.F.: Evident, nimeni nu poate guverna în afara legii. Ceea ce s-a câştigat în instanţă, trebuie plătit. Realitatea economică a României de astăzi este aceea că aceste sentinţe nu pot fi plătite anul acesta, din cauze pe care le cunoaştem. Consecinţa este că vom pune în plată aceste sentinţe într-un interval de timp în care proiecţia bugetară ne permite s-o facem.
Rep.: Sindicatele din învăţământ au anunţat grevă generală din 31 mai. Miercuri a fost o acţiune de mare amploare în care au confirmat o dată în plus faptul că se pregăteşte această mare grevă generală şi, de asemenea, blocarea anului şcolar, eventual a bacalaureatului. Spuneţi-mi, vă rog, dacă aţi stabilit o strategie de dialog împreună cu sindicatele, ceva mai concret pentru ca blocarea anului şcolar să nu aibă loc şi, cu atât mai mult, a examenului de bacalaureat.
D.F.: Noi am avut întotdeauna o strategie foarte clară în discuţiile cu sindicatele, cinstea. Întotdeauna am spus sindicatelor situaţia, exact aşa cum este şi întotdeauna am încercat să avem uşa dialogului deschisă. Din păcate, acum o săptămână am invitat sindicatele la o discuţie, când legea era la Comisia de educaţie a Camerei Deputaţilor, pentru a discuta aspectele care-i îngrijorează. Din păcate, sindicatele nu au venit la acea discuţie. Uşa noastră este deschisă, dar eu cred că orice discuţie trebuie să pornească de la situaţia reală. Acum, în ceea ce priveşte ameninţările cu blocarea anului şcolar, cea mai bună soluţie este în mâinile profesorilor şi întrebarea mea deschisă către profesori este să se gândească cine-i reprezintă cel mai bine - elevii, pe care i-au pregătit ani de-a rândul şi al căror viitor va fi pus sub semnul întrebării dacă nu vor reuşi să-şi dea bacalaureatul, de exemplu, în acest an, sau liderii sindicali, care, din punctul meu de vedere nu au rezolvat întotdeauna problemele aşa cum ar fi trebuit.
Aş vrea să vă mai spun un lucru. Într-o situaţie precum cea în care se află România acum, cred că rolul nostru, al tuturor este să luptăm cu criza - atât noi, ministerele, sindicate şi toţi cei care sunt implicaţi. Eu cred că noi trebuie să-i protejăm pe elevi. Cred că nu trebuie să-i punem pe elevi în mijlocul acestei lupte, care nu este lupta elevilor. De aceea, noi, ca Minister, încercăm să facem tot ce este posibil, ţinând cont de realităţile României de astăzi şi îi invit pe dascăli să nu blocheze acest an şcolar, îi invit pe dascăli să fie alături de elevii pe care i-au pregătit şi îi asigur că Ministerul încearcă să rezolve problemele cât se poate de bine. Situaţia financiară, din păcate, este de asemenea natură încât soluţiile care se întrevăd vor fi soluţiile care au fost anunţate de guvern.
Referitor la acţiunile sindicatelor, trebuie să vă împărtăşesc o oarecare amărăciune, pentru că am discutat tot timpul, am fost tot timpul în dialog cu sindicatele. Mai mult, cred că în ultimele trei săptămâni nu a fost zi în care să nu discut cu liderii sindicali. Ei au mai avut o revendicare în ceea ce priveşte grevele anunţate începând din 31 mai, şi anume revendicarea care avea de-a face cu titularizarea, în noua lege. În ziua în care acest aspect urma să fie discutat la Camera Deputaţilor, i-am invitat pe liderii sindicali să discutăm cum putem să facem un sistem de titularizare care să fie just. Ei nu au venit.
În pofida faptului că liderii sindicali nu au venit, Ministerul, împreună cu comisia de educaţie de la Camera Deputaţilor a rezolvat această problemă, a titularizării, în noua lege, acceptând amendamentul doamnei deputat Chircu, votat de grupul PDL şi de întreaga Comisie, de altfel. Rezolvarea acestei probleme s-a făcut, din păcate, în afara implicării liderilor sindicali. Concluzia cred că poate să o tragă fiecare. Eu le-am spus că aş prefera ca ei, liderii sindicali, să se plaseze în sfera soluţiilor, şi nu în sfera problemelor. Ei au decis să facă altfel. Sper ca până pe data de 31 mai să putem împreună să încheiem acest an şcolar aşa cum copiii noştri şi părinţii o merită.
Rep.: Totuşi, în cazul în care sindicatele îşi menţin această poziţie, se menţin în ofensivă şi vor organiza această grevă. În condiţiile în care va fi o mare solidaritate şi profesorii vor dori blocarea anului şcolar şi a examenului naţional de bacalaureat, aveţi, mai mult decât acest mesaj, o soluţie pentru ieşirea din impas?
D.F.: Aţi spus două cuvinte care pe mine m-au atins. Aţi spus ofensivă din partea sindicatelor şi aţi spus solidaritate. Cred că ofensiva sindicatelor trebuie să fie mult mai bine gândită şi cred că ofensiva sindicatelor trebuie să fie de partea celor care luptă împotriva acestei crize. Aţi spus solidaritate. Cred că prima solidaritate a dascălilor este faţă de elevi, şi am această convingere. Ca să răspund pe fond întrebării dumneavoastră. Noi considerăm acum că există soluţii. Voi avea o întâlnire cu toţi directorii din minister, să comunicăm inspectorilor şcolari judeţeni, inspectorilor generali din teritoriu care sunt măsurile pe care le avem în vedere. Vom avea această întâlnire vineri şi la începutul săptămânii viitoare, pentru a definitiva pachetul de măsuri astfel încât să putem încheia acest an şcolar cu bine şi le voi anunţa în momentul oportun.
Încă o dată, eu cred că putem conta pe devotamentul profesorilor şi cred că putem conta chiar şi în această situaţie dificilă prin care trece România, şi, credeţi-mă, nu este uşor ca ministru al Educaţiei, nu este uşor să iei măsuri care pot să creeze tensiune în sistem, cu atât mai mult cu cât sunt într-un proces de elaborare a unei noi legi care a trecut ieri de Camera Deputaţilor şi desigur există o logică a reformelor şi există o logică economică. Şi, credeţi-mă că, în acest context, nimic nu ar fi mai plăcut pentru ministrul Educaţiei decât să vină cu măsuri care să-i mulţumească pe dascăli. Din păcate, asta este situaţia României de astăzi, care de mult prea mult timp a fost ascunsă sub preş. Lucrul ăsta nu ni-l mai putem permite şi, din păcate, noua lege, discuţiile asupra noii legi se suprapun pe această situaţie dificilă, dar eu am încredere că vom merge până la capăt, atât cu anul şcolar, cât şi cu noua lege.
Rep.: Dar, totuşi, s-ar putea lua măsuri represive? De exemplu, un profesor care participă la grevă sau care blochează anul şcolar, sau care nu vrea să participe la bacalaureat să poată fi exclus din învăţământ?
D.F.: Acest Minister, cât timp eu voi fi în fruntea sa, nu va lua nicio măsură represivă injustă împotriva unui dascăl. Acest Minister este aici pentru a le da cel mai bun cadru elevilor pentru a învăţa şi pentru a-i proteja pe profesori.
Rep.: În legătură cu titularizarea, sau mai bine spus cu restrângerea de activitate, titularii sunt îngrijoraţi în legătură cu faptul că, odată cu restrângerea activităţii ar putea rămâne fără post. De exemplu, din zece titulari, spuneau ei, ar putea rămâne numai doi, şi atunci ce vor face ceilalţi opt titulari? Aveţi o astfel de soluţie pentru acei titulari care ar putea să fie excluşi, din toamnă, din sistemul de învăţământ?
D.F.: Restrângerea de activitate a fost deja soluţionată pe acest an. Aproximativ 3.900 de cadre didactice titulare care au intrat în restrângere de activitate, toate au fost, până la această oră, soluţionate. În consecinţă, nu există în calendarul mişcării personalului didactic această etapă. A trecut, ele au fost toate soluţionate. Nu există nicio problemă la acest nivel.
Rep.: Pentru 15 septembrie, niciun cadru didactic nu se va regăsi în afara sistemului? La asta mă refer.
D.F.: Sigur că da.
Rep.: În legătură cu titularizarea din noua lege a educaţiei, puteţi să ne spuneţi câteva elemente care ar putea să le dea linişte profesorilor?
D.F.: Mă bucur că folosiţi aceşti termeni - linişte. Eu cred că altceva este ceea ce trebuie să le dăm dascălilor. Eu cred că trebuie să le dăm încredere. Liniştea nu poate să vină decât în urma unui sentiment de încredere pe care dascălii îl au şi acesta este lucrul pe care acest minister poate să-l facă. În loc de vorbe, vă voi da articole de lege. Pentru că, desigur, opoziţia vorbeşte, guvernarea trebuie să facă lucruri practice. Vă spun exact cum este văzută titularizarea cadrelor didactice în viziunea noii legi a educaţiei, aşa cum a ieşit ea de la Camera Deputaţilor.
Mai precis, la articolul 234 se spune că personalul didactic titular în sistemul de învăţământ preuniversitar, la data intrării în vigoare a prezentei legi îşi păstrează dreptul dobândit la concursul naţional unic de titularizare. În condiţiile intrării în restrângere de activitate, cadrele didactice titulare în sistemul de învăţământ preuniversitar beneficiază de soluţionarea restrângerii de activitate prin următoarele măsuri: a) în primul rând, transferul consimţit între unităţile de învăţământ preuniversitar; b) repartizarea pe posturi şi catedre vacante, coordonate de inspectoratul şcolar judeţean, respectiv inspectoratul şcolar al Municipiului Bucureşti, conform unei metodologii elaborate de minister până la data de 15 noiembrie a fiecărui an.
În consecinţă, dreptul câştigat al dascălilor în ceea ce priveşte titularizarea va fi menţinut. Nu este mai puţin adevărat că dascălii care intră în sistem vor avea o titularizare la nivelul şcolii, după proceduri foarte bine stabilite, şi ele prezente în această lege. Trebuie aici să fac o remarcă. De prea multe ori, şi regret acest lucru, de prea multe ori se lansează zvonuri false. Se lansează zvonuri care nu corespund realităţii. Exact acelaşi pas s-a întâmplat şi cu studenţii. Şi studenţilor li s-au spus lucruri despre această lege, care nu sunt adevărate. S-a indus o stare de tensiune, nefirească între dascăli. Şi vreau să vă spun încă o dată: acest minister are ca principal obiectiv redarea încrederii dascălilor din sistem. Nu este o sarcină uşoară, având în vedere tot ceea ce s-a întâmplat în acest minister în anii din urmă.
Rep.: Tot plecând de la situaţia economică pe care o are România în acest moment, a existat şi varianta reducerii numărului de manuale alternative sau chiar de desfiinţare a lor şi revenirea la un singur manual, ca înainte de 1990. Dumneavoastră aţi gândit ceva în acest sens?
D.F.: Da, am gândit două lucruri în acest sens. În primul rând, manualul trebuie să fie privit ca un auxiliar al învăţării. Manualul nu trebuie să fie o biblie din care copilul să înveţe mai mult sau mai puţin mecanic. La nivel de concept, manualul trebuie să fie un auxiliar al învăţării şi el va avea într-adevăr acest rol în noul concept de curriculum care este acum în lucru, noul concept de programă care este acum în lucru, şi eu ma angajez ca din anul şcolar 2011-2012 să avem primul curriculum. Într-adevăr, cred că diversitatea este unul dintre cele mai importante drepturi câştigate după 1989 şi eu cred că manualele alternative trebuie să existe ca o sursă a diversităţii. Şi aici nu cred că putem să facem un rabat, facem o economie de 10% şi pierdem această diversitate a manualelor alternative. Nu. Manualele alternative trebuie să existe, în viziunea noastră.
Vezi aici a doua parte a înregistrării video a interviului acordat de Daniel Funeriu
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
GANDUL.RO