Lider sindical: Codul de Etică în educaţie trebuie să prevadă obligaţii şi pentru elevi şi părinţi

Liderul Sindicatului Liber al Salariaţilor din Învăţământul Preuniversitar (SLSIP), Mitică Iosif, atrage atenţia că în Codul Etic trebuie incluse obligaţii şi responsabilităţi şi pentru elevi şi părinţi, nu doar pentru profesori, el apreciind, totodată, că unele prevederi sunt "absurde".

Urmărește
506 afișări
Imaginea articolului Lider sindical: Codul de Etică în educaţie trebuie să prevadă obligaţii şi pentru elevi şi părinţi

Lider sindical: Codul de Etică în educaţie trebuie să prevadă obligaţii şi pentru elevi şi părinţi (Imagine: Shutterstock)

Puteţi dezbate prevederile Codului etic din educaţie aici.

Liderul SLSIP Constanţa a declarat, miercuri, corespondentului MEDIAFAX că proiectul Codului Etic din educaţie mulţumeşte doar într-o oarecare măsură, fiind prevăzute obligaţii şi sancţiuni numai pentru cadrele didactice.

"Marea problemă este că acest cod stabileşte obligaţii şi eventual sancţiuni numai pentru cadrele didactice. Noi credem că dacă este nevoie de un cod etic, este nevoie de unul al întregii şcoli, cu obligaţii şi responsabilităţi atât pentru elevi cât şi pentru părinţi. Pentru că acesta este triunghiul care trebuie să asigure bunul mers al activităţii în şcoală: profesor, elev, părinte", a afirmat Iosif.

El crede că în Codul Etic există şi câteva prevederi "aberante", precum cea care impune ca un cadru dadactic să nu aibă la clasă propriul copil sau rude de până la gradul al treilea sau să acorde meditaţii elevilor pe care îi are la clasă.

"Este absurd atâta vreme cât vedem cabinete parlamentare pline cu rude ale aleşilor. Am ajuns să considerăm că este o problemă ca un profesor să aibă la clasă o rudă sau propriul copil. Cred că cei care au gândit acest proiect au gândit mai mult sub presiunea mediatică decât obiectiv. Totodată, nici acordarea de meditaţii nu cred că este o problemă care să îl privească pe legiuitor. Există părinţi care, atunci când consideră că este necesar ca copilul lor să facă o pregătire suplimentară, nu vor să meargă în necunoscut, ci vor să aleagă un profesor din şcoală, poate chiar de la clasa în care învaţă elevul respectiv. Este o alegere a părintelui şi chiar dacă va exista o astfel de prevedere în codul etic va fi destul de greu de controlat respectarea ei", a afirmat liderul sindical.

El consideră că pot fi îmbunătăţite şi prevederile privind obligaţia profesorilor de a-i supraveghea pe elevi atât la şcoală, cât şi la activităţile din afara acesteia.

"Mai dificil va fi când copilul este plecat într-o tabără. Stai cu copiii şi îi supraveghezi. Până la o oră. După care îi trimiţi la culcare şi te duci şi tu să te culci. Ce se întâmplă după aceea este mai greu de controlat. Din acest motiv spun că trebuie să se introducă prevederi clare legate de responsabilităţile şi, eventual, de sancţiunile care pot fi aplicate şi elevilor şi părinţilor atunci când nu îşi asumă responsabilităţi de tip formal. Întodeauna când se pleacă într-o astfel de activitate se face o şedinţă, să-i zicem de protecţia muncii, în care atât părinţii, cât şi elevii sunt avertizaţi asupra regulilor unei deplasări, asupra a ceea ce poate face şi ce nu se poate face. Semnează împreună un anumit document, după care lucrurile o iau razna. Elevii nu mai respectă asumarea respectivă, părinţii, dacă se întâmplă ceva mai grav, găsesc imediat vinovat cadrul didactic. Eventual, dacă cel care a greşit este clar elevul, în loc să-i inoculeze ideea că fiecare faptă atrage după sine şi responsabilităţi, cei mai mulţi dintre părinţi nu fac altceva decât să le caute scuze, agravând astfel un anumit tip de comportament. În acest moment sunt foarte mulţi elevi cărora li s-a inoculat picătură cu picătură ideea că nu sunt responsabili şi nu pot fi traşi la răspundere pentru faptele lor”, a spus preşedintele SLSIP Constanţa.

El susţine că ar trebui introduse în Codul Etic obligaţii clare, cu apel la lege, pentru elevi şi părinţi.

"Şi acum există în regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar un articol care spune foarte clar că părintele este obligat să meargă lună de lună în şcoala unde are un copil elev, să se intereseze de parcursul şcolar şi disciplinar al acestuia. Ori, din păcate, sunt părinţi care nu sunt văzuţi pe la şcoală cu lunile, chiar cu anii. Vin o dată, de exemplu, când a intrat copilul la liceu şi mai vin o dată când se apropie bacalaureatul. Este anormal, pentru că în aceste condiţii copilul simte că are o marjă de desfăşurare mult mai largă decât ar trebui, iar legătura dintre şcoală şi familie nu este cea care ar trebui să fie. Şi totul este în defavoarea elevului. Dacă ar fi pârghii legislative clare şi când se constată că părintele nu a trecut mai multe luni pe la şcoală ar putea să fie chiar şi amendat pentru asta, cred că lucrurile ar fi mult mai simple şi mai clare", a adăugat liderul sindical.

La rândul său, profesorul Vasile Nicoară, directorul uneia dintre cele mai importante unităţi de învăţământ preuniversitar din judeţul Constanţa, Colegiul Naţional "Mircea cel Bătrân", consideră că acest cod etic este necesar, pentru că stabileşte principii de conduită pentru profesori şi "elimină echivocul".

"Codul etic este necesar pentru că în felul acesta se oficializează nişte reguli, de altminteri consfinţite social şi profesional, care devin şi document. Există în felul acesta o referinţă şi pentru comisiile de etică şi pentru acţiunile instituţionalizate de analizare şi sancţionare a unor eventuale încălcări. Apoi, într-o lume care şi-a cam pierdut principiile şi valorile nu strică să le oficializăm", a afirmat Nicoară.

El susţine că, în general, prevederile prevăzute în Codul Etic sunt bazate pe principiile pedagogiei, "pe norme principiale şi morale de etică şi de convieţuire" şi că sunt binevenite prevederi precum cele potrivit cărora cadrele didactice nu pot face meditaţii cu proprii elevi şi nu pot avea la clasă propriul copil.

"Mi se pare nepedagogic să fii profesorul copilului tău. Atmosfera nu poate fi aceeaşi ca la o clasă în care nu este copilul tău. Pot fi însă şi situaţii în care să reuşească chestiunea aceasta. Apoi mi se pare incorect, mai ales în condiţiile zilelor noastre, să faci meditaţii contra cost cu elevii de la clasa la care predai. Asta denotă din capul locului o insuficientă activitate la clasă. Nu condamn însă pregătirea privată. În măsura în care un profesor realizează astfel de activităţi permise de lege şi respectă legislaţia, nu văd ce l-ar împiedica", a adăugat directorul Colegiului Naţional "Mircea cel Bătrân"

Elaborarea unui astfel de cod a început în urmă cu câţiva ani, însă s-a oprit la stadiul de proiect, pentru că prioritate a avut Strategia anticorupţie în educaţie, aprobată printr-un ordin al Ministerului Educaţiei în 2013. Strategia face referire la Codul etic pentru învăţământul preuniversitar, Codul de referinţă al eticii şi deontologiei universitare, precum şi la monitorizarea activităţii Consiliului Naţional de Etică pentru Învăţământul Preuniversitar şi a Consiliului de etică şi management universitar.

Codul de etică a fost readus în actualitate odată cu scandalul izbucnit la sfârşitul anului trecut, în urma mediatizării unor imagini în care învăţătoarea Dana Blându, de la Şcoala 10 din Capitală, le cerea părinţilor bani pentru cadouri de Crăciun.

În urma scandalului de la Şcoala 10, premierul Victor Ponta a cerut, în 15 ianuarie, Ministerului Educaţiei finalizarea proiectului în termen de două săptămâni, însă acest proiect nu a ajuns până în prezent pe masa guvernului.

Puteţi dezbate prevederile Codului etic din educaţie aici.
 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici