„Multitasking-ul este un mit”. Psihologii spun că telefonul la volan a devenit o dependenţă. Cum poate fi tratată

Psihologii spun că folosirea telefonului la volan a devenit o dependenţă alimentată de aşteptarea în trafic, iar şoferii nu înţeleg riscurile deoarece consideră că nu li se poate întâmpla nimic în cele 5 secunde în care îşi verifică mesajele.„Multitasking-ul este un mit”, atrag atenţia specialiştii.

Urmărește
816 afișări
Imaginea articolului „Multitasking-ul este un mit”. Psihologii spun că telefonul la volan a devenit o dependenţă. Cum poate fi tratată

Psihologii spun că telefonul la volan a devenit o dependenţă: Multitasking-ul este un mit

“Din păcate, tehnologia a avansat atât de mult încât este extrem de seducătoare. Suntem dependenţi de toate informaţiile care vin şi pe telefon şi pe display-ul maşinii şi cu cât este traficul este mai aglomerat, cu cât timpii de conducere sau de staţionare în maşină este mai mare, cu atât mai mult necesitatea de a omorî un timp mort te duce în direcţia acelui privit compulsiv la telefon. Primul lucru care ar putea să definească această dependenţă este privitul compulsiv: nu ai neapărat o nevoie, dar pui mâna pe telefon instant şi probabil dependenţa aceasta s-a accentuat şi se accentuează o dată cu tehnologia de comunicare”, a declarat pentru MEDIAFAX, psihologul Ionel Simionca, vicepreşedintele Asociaţiei de Psihologie şi Siguranţă Rutieră - PsihoTrafiQ.

Simionca a explicat şi mecanismul care duce la dependenţa de a răspunde la mesaje chiar şi în trafic:

„Îţi trimite cineva un mesaj - el şi ştie că tu îl primeşti şi îşi activează şi tentativa de a răspunde pentru că ştii că celălalt aşteaptă; tu ai primit, ştie că tu ai primit şi tipul acesta de comunicare ne menţine mai activi şi ne creează o dependenţă de a răspunde la mesaje”.

Prin utilizarea telefonului mobil, şoferii ar putea parcurge zeci de kilometri nefiind atenţi, spune psihologul.

“Un calcul foarte simplu - trebuie să avem un raport între viteza cu care rulăm şi distanţa parcursă. La o viteză medie, dacă o împărţim la 3, ne va da aproximativ metrii parcurşi într-o secundă. Dacă mergem cu 90 km/h sunt aproximativ 30 de metri parcurşi într-o secundă. În condiţiile în care noi conştientizăm că privitul la un mesaj ne ia 3-5 secunde minimum şi, făcând un calcul, să spunem că pe o rază de 5 kilometri sunt 1.000 de conducători, în funcţie de zona urbană, cred că 7 din 10 se uită la un moment dat la telefon. Vă daţi seama cam câţi kilometri se parcurg într-o relativă neatenţie? Cele mai grave riscuri în trafic sunt cele invizibile ochiului”, a spus psihologul.

Dependenţa de telefonul mobil la volan este tratată, în primul rând, prin conştientizarea riscurilor pe care le implică.

“Ştiţi care este cea mai gravă situaţie, cei mai mulţi conducători se uită la telefon, s-au uitat de 100 de ori, mintea noastră a reţinut că nu s-a întâmplat nimic şi asta menţine dependenţa în continuare. Dacă nu ai primit nişte consecinţe negative, mintea reţine că nu ţi se poate întâmpla ţie, că poţi face mai multe lucruri deodată. Multitasking-ul este un mit, continuăm să facem acest lucru până la un moment critic - ajungem pe contrasens sau intrăm în autoturismul din faţă”, a mai explicat Ionel Simionca.

Dumitru Coarnă, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Naţionale ale Poliţiştilor şi Personalului Contractual din România (SNPPC) a explicat că noile reglementări în ceea ce priveşte utilizarea telefonului mobil la volan se impun ca urmare a faptului că şoferii nu au înţeles de bunăvoie riscurile pe care le implică acest obicei.

“Mie mi se pare că această reglementare era necesară. În situaţia dată se impunea, pentru că foarte multe accidente s-au produs pe fondul neatenţiei provocate de folosirea telefoanelor mobile. În direct am văzut acele accidente mortale. Ar trebui ca şoferii să renunţe la telefonul mobil în timp ce se află la volan, nu cred că poţi plăti amenzi mereu. Mai mult decât atât se prevede că în cazul în care săvârşeşti şi o altă abatere în timp ce foloseşti telefonul mobil poate să îţi fie suspendat dreptul de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile”, a declarat pentru agenţia de presă MEDIAFAX, Dumitru Coarnă.

Nu este aşteptat un număr foarte mare de sancţiuni în următoarea perioadă, explică reprezentantul sindicatului, deoarece noua reglementare abia a intrat în vigoare şi s-a bucurat de un grad de publicitate ridicat.

“Să aşteptăm 30 de zile măcar să vedem cum se vor derula lucrurile. Dacă românii nu au înţeles aceste lucruri fără a fi sancţionaţi, înseamnă că acum această reglementare vine şi obligă pe conducătorul auto să renunţe, dar din sancţiune. (...) Dacă de bună voie nu am reuşit să ne debarasăm de obicei, acum vom fi obligaţi printr-o normă juridică”, a mai declarat preşedintele SNPPC.

Începând din data de 12 octombrie, intră în vigoare reglementările privind sancţionarea celor care scriu mesaje, transmit live, filmează sau vorbesc la telefon sau orice alt dispozitiv mobil în timpul condusului. Noile reguli se aplică atât şoferilor de autovehicule cât şi celor care conduc alte categorii de vehicule pentru care nu au nevoie de permis de conducere, cum ar fi bicicletele.

În primele şase luni ale anului 2019, numai pe raza Capitalei poliţiştii au aplicat peste 4.100 de sancţiuni contravenţionale pentru folosirea telefonului mobil la volan.

Taguri:
poliţie,
sancţiuni,

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici