Ponta, despre cererea părinţilor de recorectare a lucrărilor la evaluare: Să văd ce spun specialiştii

Premierul Victor Ponta a fost întrebat, luni, la Orăştie, despre solicitarea părinţilor de recorectare a lucrărilor la evaluarea naţională, el arătând că vrea să vadă ce spun specialiştii pe această temă, întrucât nu poate să decidă politic în această privinţă.

Urmărește
744 afișări
Imaginea articolului Ponta, despre cererea părinţilor de recorectare a lucrărilor la evaluare: Să văd ce spun specialiştii

Ponta, despre cererea părinţilor de recorectare a lucrărilor la evalare: Să văd ce spun specialiştii (Imagine: Liviu Chirica/Mediafax Foto)

"Am văzut, m-am uitat, vreau să vă spun că vreau să văd ce spun specialiştii. Sigur, şi eu sunt părinte şi întotdeauna, dacă copilul meu nu ia o notă de care să fiu mulţumit, aş vrea altceva. Vreau să mă uit să văd totuşi ce spun specialiştii, pentru că nu pot să decid eu politic aşa ceva, nici nu ar fi bine", a precizat Ponta.

Subiectele probei de limba română de la evaluarea elevilor de clasa a VIII-a sunt contestate de Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi, care reclamă, între altele, dificultatea mare a unuia dintre acestea, considerat în afara programei, şi faptul că un altul a avut baremul prost gândit.

Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi enumeră nemulţumirile legate de subiecte într-o scrisoare deschisă adresată ministrului Educaţiei, Remus Pricopie. Scrisoare este făcută publică, potrivit semnatarei ei - Mihaela Gună, preşedintele federaţiei -, în contextul afişării, vineri, a rezultatelor la examenele de Evaluare Naţională 2014.

"Am ajuns astăzi (vineri, n.r.) să facem coadă la şcolile din România pentru a depune contestaţiile pentru notele de la proba de Limba şi Literatura Română din cadrul examenului mai sus-menţionat. Considerăm că Centrul Naţional de Evaluare, din subordinea dumneavostră a elaborat subiectele la această probă fără să ţină cont de programa elevilor şi fără să aibă o legătură cu realităţile şcolii gimnaziale din România", se arată la începutul mesajului adresat ministrului.

În continuare, sunt detaliate nemulţumirile legate de subiecte, prima fiind aceea că elevii de clasa a VIII-a au trebuit să rezolve mai multe cerinţe legate de o poezie "filozofică" ("Gânduri pentru Anul Nou" de Ion Minulescu) ale cărei teme, susţin părinţii, se studiază în liceu.

"În clasa a VIII-a se studiază genul liric, dar numai specia pastel. Poezia filozofică, de genul 'Gânduri pentru Anul Nou' (I. Minulescu), care tratează teme existenţiale (moartea şi viaţa, trecerea timpului, iubirea) se studiază la liceu. Oare s-a încurcat subiectul cu unul de la bacalaureat? Sau întâi evaluăm şi apoi predăm?", se arată în scrisoare.

Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi reclamă şi că "cele două compuneri de la literatură sunt asociate ca teme, fapt care a făcut ca un copil care nu a înţeles mesajul poeziei să nu aibă oportunitatea unei recuperări pe o temă diferită".

Pornind de la aceeaşi poezie a lui Minulescu, elevii au avut de menţionat mai multe sinonime pentru trei cuvinte din versurile acesteia, cerinţă la care, spun părinţii, baremul a fost "prost gândit şi nu a lăsat libertate profesorilor evaluatori să ia în considerare toate variantele de răspuns corecte".

Baremul la acest subiect, făcut public de Ministerul Educaţiei, a fost următorul: câte 2 puncte pentru notarea oricărui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate (de exemplu: fiindcă - deoarece, căci; cer - pretind, solicit; liniştit - calm, stăpânit).

În scrisoare este contestat şi subiectul de gramatică având ca ipoteză fraza "Când sunt scrise bine, romanele constituie în sine poveşti despre viaţă, care îl încurajează pe cititor să înţeleagă mai bine profunzimea experienţei umane". Cerinţa a fost ca elevii să transcrie două propoziţii subordonate diferite din această frază, precizând felul acestora.

Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi consideră controversat subiectul, pe motiv că fraza este interpretabilă. "În timpul corectării, în unele judeţe s-a retras baremul şi, după un timp, s-a readus baremul cu modificări", susţine Mihaela Gună.

Contestat este şi ultimul subiect al probei: "Redactează, în 80-150 de cuvinte, o scurtă naraţiune în care să prezinţi o întâmplare petrecută în timpul participării la o întâlnire organizată de şcoală, cu un scriitor contemporan".

În final, părinţii îi critică pe cei care au elaborat subiectele, subliniind că acestea au fost "o bătaie de joc"

"Această întrecere a profesorilor propunători de subiecte din Centrul Naţional de Evaluare a reuşit să-i faca pe copiii noştri să înţeleagă că toată munca lor a fost desconsiderată. Criteriile de evaluare pe post ale experţilor din instituţia respectivă au în vedere numai acest lucru? Pentru că altfel, nu vedem de ce ar rămâne in funcţii după asemenea bătaie de joc la adresa copiilor şi a dascălilor lor", spune Gună.

În urma evaluării naţionale, şi o profesoară de limba română de la o şcoală din Capitală, arăta că mai multe subiecte la această probă de la evaluarea naţională, ca şi baremul au fost greşit concepute, analizându-le punctual. "Mă gândesc de două zile la copiii mei care au muncit foarte mult anul acesta şi la cât o să fie de dezamăgiţi. (...) De ce? Din vina celor care au conceput subiectul, baremul, din cauza viziunii celor care conduc învăţământul sau, mai bine zis, a lipsei lor de viziune", scria profesoara Carmen Stoica, de la Şcoala nr. 99 din Capitală.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici