Vehiculul spaţial rusesc de tip cargo Progress M-27M s-a dezintegrat în aer, deasupra Oceanului Pacific

Vehiculul spaţial de tip cargo Progress M-27M s-a dezintegrat integral în atmosfera terestră, într-o zonă aflată deasupra Oceanului Pacific, la o săptămână după ce operatorii de trafic din Rusia au pierdut controlul asupra lui, a anunţat, vineri, agenţia spaţială rusă Roscosmos, citată de rtl.fr.

Urmărește
1013 afișări
Imaginea articolului Vehiculul spaţial rusesc de tip cargo Progress M-27M s-a dezintegrat în aer, deasupra Oceanului Pacific

Vehiculul spaţial de tip cargo Progress M-27M s-a dezintegrat în aer, deasupra Oceanului Pacific (Imagine: Arhiva NASA)

"Vehiculul Progress M-27M a încetat să mai existe la 05.05, ora Moscovei, pe 8 mai 2015. Intrarea sa în atmosferă s-a făcut (...) deasupra părţii centrale a Oceanului Pacific", a precizat Roscosmos într-un comunicat de presă. Aproape toate vehiculele spaţiale de acest tip se dezintegrează în atmosferă sau cad în oceane.

Operatorii de zbor din Rusia au pierdut controlul asupra vehiculului Progress M-27M la câteva ore după lansarea acestuia, cu ajutorul unei rachete Soyuz, în urmă cu o săptămână. Vehiculul ar fi trebuit să se conecteze pe 28 aprilie la Staţia Spaţială Internaţională (ISS), pe care urma să o aprovizioneze, însă a eşuat în această misiune. Rusia lansează în fiecare an trei sau patru vehicule spaţiale de tip cargo cu scopul de aproviziona Staţia Spaţială Internaţională.

Distrugerea acestui vehicul cargo, care a costat aproape o jumătate de miliard de euro, reprezintă o nouă lovitură foarte dură pentru sectorul spaţial rusesc, un domeniu strategic aflat colimatorul politicienilor din această ţară din cauza eşecurilor înregistrate în ultimii ani. Eşecul acestei misiuni nu pune însă în pericol echipajul de pe ISS, care dispune de rezerve de hrană şi oxigen pentru mai multe luni. O capsulă spaţială Dragon, construită de compania americană SpaceX cu rolul de a aproviziona ISS, va fi lansată cel mai devreme pe 19 iunie.

O comisie de anchetă a fost însărcinată să stabilească circumstanţele acestui incident, care pare să se fi produs în momentul separării vehiculului de racheta purtătoare, a anunţat vicepreşedintele Roscosmos, Aleksandr Ivanov. Rezultatele acestei anchete vor fi prezentate în mod public înainte de 13 mai, precizează Roscosmos.

Agenţiile de presă ruse, citând surse din interiorul industriei aerospaţiale ruseşti, au anunţat deja că următoarea misiune spaţială care ar trebui să trimită cosmonauţi la bordul ISS, programată să decoleze pe 26 mai de pe cosmodromul Baikonur din Kazahstan, ar putea fi amânată cu două săptămâni din cauza problemelor tehnice cu care s-a confruntat vehiculului din gama Progress.

Roscosmos nu a confirmat aceste informaţii, dar o conferinţă de presă prevăzută pentru vineri, la care urmau să participe cei trei membri ai echipajului din acea misiune - un american, un rus şi un japonez - a fost anulată.

Actualul echipaj de la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale este alcătuit din americanii Terry Virts şi Scott Kelly, ruşii Anton Şkaplerov, Ghenadi Padalka şi Mihail Kornienko şi italianca Samantha Cristoforetti.

Vehiculele spaţiale ruseşti Progress sunt capsule robotizate de unică folosinţă, fiind considerate un fel de "cai de povară" în rândul vehiculelor folosite pentru alimentarea ISS. Aceste vehicule au fost folosite în mod curent pentru transportul de materiale spre avanpostul orbital încă din anul 2000, când primele echipaje umane au ajuns la bordul ISS, şi au o istorie de succes. În august 2011, o defecţiune din timpul lansării a dus la prăbuşirea vehiculului Progress 44.

Vehiculele Progress sunt echipate cu un sistem automat de navigare, Kurs, care le permite conectarea automată la ISS. Un sistem secundar, de rezervă, numit Telerobotically Operated Rendezvous Unit, le permite cosmonauţilor de la bordul ISS să preia controlul manual de la distanţă, în cazul în care apar probleme cu sistemul Kurs.

Vehiculele spaţiale Progress au un aspect similar cu cel al capsulelor spaţiale Soyuz, fiind alcătuite din trei module, utilizate pentru transportul spre şi dinspre ISS al echipajelor umane. În locul unei capsule pentru transportul echipajului uman, vehiculele Progress includ un modul umplut cu combustibil care este utilizat de ISS pentru menţinerea pe orbita corectă.

Aceste vehicule ruseşti sunt parte a unei flote spaţiale robotizate care livrează în mod regulat materiale către ISS. Vehicule automatizate din Japonia şi Europa sunt folosite de asemenea pentru misiuni de alimentare a Staţiei Spaţiale, dar şi vehicule comerciale construite de companiile americane SpaceX şi Orbital Sciences Corp., care efectuează misiuni pentru NASA.

Cea mai recentă misiune de alimentare a ISS a fost efectuată de capsula fără echipaj uman Dragon, a companiei americane SpaceX, care a fost lansată pe 14 aprilie şi s-a conectat la ISS pe 17 aprilie.

ISS este un proiect spaţial în valoare de 100 de miliarde de dolari, finanţat în principal de Statele Unite ale Americii şi la realizarea căruia participă 16 ţări. Staţia este ocupată în permanenţă, din noiembrie 2000, de echipaje comune.

ISS se află pe orbita terestră la o altitudine de 400 de kilometri, efectuând o rotaţie completă în jurul Terrei la fiecare 90 de minute, navigând cu viteza medie de 28.000 de kilometri/ oră. Cântărind peste 408 tone, ISS oferă un spaţiu locuibil echivalent celui dintr-un avion Boeing 747.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici