Victor Miron vrea să schimbe lumea cu pana, nu cu spada. Cum a iniţiat clujeanul campanii de lectură

În urmă cu patru ani, Victor Miron începea o acţiune pe care puţini tineri ar găsi-o oportună într-o lume în care calculatoarele, tabletele şi telefoanele şi-au câştigat deja supremaţia. Tânărul a lansat în 2014, la Cluj-Napoca, o serie de campanii de încurajare şi promovare a lecturii.

Urmărește
621 afișări
Imaginea articolului Victor Miron vrea să schimbe lumea cu pana, nu cu spada. Cum a iniţiat clujeanul campanii de lectură

Victor Miron vrea să schimbe lumea cu pana, nu cu spada. Cum a iniţiat clujeanul campanii de lectură

Astăzi, în câteva oraşele din ţară i se urmează deja exemplul.

Victor Miron a descoperit plăcerea lecturii abia prin clasa a IX-a, când a dat peste câteva cărţi care îi ofereau răspunsuri la întrebări profunde şi care, în sfârşit, se dovedeau mult mai pline de substanţă decât toate sursele de informare cu care intrase până atunci în contact. Apoi a aflat despre statisticile care arată că jumătate dintre români citesc mai puţin de o carte pe an. A fost momentul în care tânărul, care va împlini 33 de ani în iulie, a decis că trebuie să facă ceva pentru a-i ajuta şi pe alţi tineri de vârsta lui să descopere comorile de emoţii şi gânduri ascunse în cărţi.

“Campania «Cu cărţile pe faţă» a început în ianuarie 2014. Iniţial mi-am asumat-o pe un an, apoi pe 3, după care am extins termenul la 15 ani, ajungând la concluzia că este nevoie de timp pentru acest proiect care mă reprezintă. Citeam mult în liceu, am început în clasa a IX-a să iubesc cărţile, când am dat de cărţi cu substanţă, cu răspunsuri la întrebările pe care ţi le pui în adolescenţă, ce e cu tine, ce e cu viaţa, pe ce lume trăieşti. Iar în cărţi am descoperit şi modele pe care nu neapărat le-am găsit şi în viaţa reală, cum ar adolescentul miop al lui Eliade, prinţul Mîşkin din «Idiotul» de Dostoievski, Don Quijote al lui Cervantes, Micul Prinţ, personaje care pot părea mai idealiste, dar de la care chiar mi se părea că am ce învăţa”, a povestit tânărul.

După liceu, prins cu munca, a citit tot mai puţin, însă simţind din ce în ce mai mult lipsa lecturii şi-a făcut un plan: să reînceapă să citească mai mult.

„Am constatat cu această ocazie un lucru foarte pragmatic: după trei săptămâni după ce am reînceput să citesc, eram mult mai creativ. A fost o schimbare foarte vizibilă, măsurabilă. Îmi veneau mai multe idei la toate provocările, fie că era vorba despre viaţa personală, fie de cea profesională. Fără urmă de îndoială, citind îţi dai seama că există mai multe soluţii la orice problemă ai avea. La cele mai multe lucruri care ţi se întâmplă în viaţă şi crezi că nu există soluţii sau crezi că există o singură soluţie, eventual extremă, te înşeli. Este doar o limită a imaginaţiei. Faptul că nu vezi şi alte rezolvări înseamnă că nu vezi nici oportunităţile pe care ţi le aduce viaţa. Printre multe alte beneficii, lectura, cu siguranţă, ne lărgeşte orizontul. Citind ce au făcut alţi oameni, îţi dai seama că experienţa lor este utilă şi pentru tine”, a subliniat Victor Miron.

Mai mult, experienţele eroilor săi l-au făcut pe Victor să descopere emoţii noi, principii, valori, rezolvări şi o bogăţie a limbajului pe care nu o cunoscuse înainte.

„Am văzut clar o schimbare în mine însumi, iar de aici am prins curajul să îi îndemn şi pe alţii să citească. Dacă mie îmi facea bine să citesc, cu siguranţă le-ar fi făcut şi altora. Şi aşa a apărut dorinţa de a-i încuraja pe oameni să citească, să devină ambasadori ai lecturii, să iasă în spaţiul public mândrindu-se că citesc. Fie că este vorba de o reţea de socializare, fie că se află în autobuz sau pe o bancă în parc, oamenii care arată public că şi ce citesc pot să le facă şi altora poftă de lectură. Aşa s-a născut prima campanie. Am început să «îmi dau cărţile pe faţă», adică să îmi sincronizez poza de profil de pe reţele de socializare cu cartea pe care o citeam. Ideea mea era simplă: acele cărţi care ne plac ne recomandă mai bine decât aspectul fizic. Dacă vezi pe cineva că citeşte un autor care îţi place şi ţie, te gândeşti că ai ceva în comun cu acea persoană. Putem spune chiar că o carte este o recomandare în sine.”

Dar pe măsură ce îşi schimba cartea pusă la profil, a observat că este singurul din reţeaua sa care făcea asta. Exemplul său nu era urmat de nimeni. Situaţia s-a schimbat abia după ce a reuşit să convingă o librărie din Cluj-Napoca să acorde o reducere de 10% la cărţi celor care îşi postau pe Facebook o fotografie personală, în care o copertă de carte le acoperea jumătate din faţă.

„După doar câteva zile, erau sute de oameni care au intrat în campania noastră, mulţi nefiind din Cluj. Multora le-a plăcut doar ideea de a se asocia cu cărţile care i-au marcat. A fost un succes rapid, cu mare impact în această zonă şi, văzând nevoia de acţiuni pentru încurajarea cititului, am mai avut nişte idei... năstruşnice. De fapt, prin ideile acestea mie mi se confirma încă o dată faptul că dacă citesc devin mai creativ. Cred că suntem mult mai influenţabili decât recunoaştem şi, dacă vedem pe cineva făcând un lucru, devenim curioşi să cunoaştem acel comportament, acel mod de a gândi”, a explicat iniţiatorul campaniei „Cu cărţile pe faţă”.

Astfel, o idee care se referea la asigurarea transportului public gratuit pentru un călător care citeşte o carte în autobuz în ultima duminică din lună, a fost preluată de la Cluj-Napoca la Timişoara, apoi a ajuns la Caransebeş şi chiar în străinătate, în Wroclaw, Polonia, oraş care a fost capitală mondială a cărţii.

O altă campanie gândită de Victor a fost ce prin care se asigura intrarea gratuită la Grădina Botanică pentru cei care aveau o carte cu ei, de Ziua Internaţională a Cărţii. Campania a abut succes în Cluj-Napoca şi Jibou, unde peste 4.000 de oameni au vizitat grădinile botanice din cele două oraşe având cărţi la ei.

„Am gândit, la un moment dat: de ce nu aş face o bibliotecă într-un service auto? Cine mergea cu maşina la reparat, primea o carte la schimb. Nu se dădea o maşină la schimb, pentru că o maşină, oricât de departe te-ar duce, nu te poate trasporta în alte lumi şi alte stări, aşa cum o face o carte. Cartea era returnată când şoferul venea după maşina reparată. Am mai făcut, ulterior, «Biblioteca vecinilor», o acţiune începută în blocul în care mă mutasem. Nu îmi cunoşteam veciniia, aşa că am construit un raft deasupra cutiilor poştale, unde am pus 40 de cărţi, exact atâtea câte apartamente erau în bloc. Am scris pe ea «Biblioteca vecinilor, ia o carte, lasă o carte». Biblioteca are, acum, peste o sută de cărţi şi am ajuns, astfel, şi să îmi cunosc şi vecinii.”

Şirul campaniilor inedite de promovare a lecturii iniţiate de Victor a continuat din ce în ce mai creativ. A gândit jocuri de cuvinte pentru tot soiul de servicii şi le-a propus patronilor de mici afaceri.

A ales denumirea ”Aranjează-te cu volum” pentru un salon de înfrumuseţare în care, dacă o clientă aducea o carte, primea un aranjat de păr gratuit. Pentru încurajarea lecturii în rândul elevilor, a iniţiat campania ”Clasa cititoare”, iar în şcolile unde a găsit copii încântaţi de lectură i-a numit „ambasadori ai cărţii”.

„Le făceam tricouri cu mesajul «Tu eşti ceea ce citeşti», cu titlul şi autorul cărţii recomandate de ei. O dată pe săptămână, toţi elevii purtau aceste tricouri la şcoală, pentru a vedea şi restul colegilor că este cool să citeşti. De asemenea, le cumpărăm cărţi şi le punem într-o căsuţă de cărţi, în curtea şcolii, pentru ca toţi elevii din şcoală să aibă acces la cărţile clasei care făcea recomandările. Acum, o dată pe an întindem covorul roşu în faţa Bibliotecii Judeţene Cluj şi aplaudăm oamenii care intră. Mi se pare un gest de reverenţă pentru cei care citesc”, a menţionat Victor Miron.

Victor este director executiv al Cluj Hub, un centru de promovare a afacerilor în IT şi este implicat în organizarea conferinţelor TedEx, dar, cu toate acestea mai are timp şi pentru a scrie cărţi şi pentru lectură.

„Am publicat până acum 7 cărţi, printre care poezii de dragoste, şi încerc să mă dezvolt pe partea de spoken poetry, poezie scrisă special pentru a fi recitată. Mă înregistrez video şi pun filmuleţele pe YouTube sau pe Facebook. Citesc două cărţi în paralel, una de non-ficţiune dimineaţa, când sunt mai proaspăt şi am mintea mai limpede, dornic să absorb lucruri noi, şi una de ficţiune seara, beletristică, poezie, care să mă scoată din starea de peste zi, să mă poarte în alte locuri, în alte lumi. E util pentru că nu ai timp să te plictiseşti”, a mai spus tânărul clujean.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici