Agenţia de presă Mediafax a împlinit 20 de ani de la înfiiinţare, perioadă în care a fost parte din istoria României democratice, dar şi din istoria mass-media moderne, relatând evenimentele importante şi contribuind în acelaşi timp la dezvoltarea presei româneşti.
Mediafax este înfiinţată în anul 1991, fiind prima agenţie de presă independentă şi privată din România şi, totodată, prima instituţie de presă din grupul Media Pro. Ideea înfiinţării unei agenţii de presă private a aparţinut lui Adrian Sârbu ca alternativa la agenţia de stat Agerpres(Rompres) şi ca bază pentru viitoarele proiecte media ale Media Pro. Agenţia Mediafax a fost gândită ca un furnizor de informaţie pentru întreaga presă română, dar şi pentru structurile de presă care au urmat în cadrul Media Pro – Pro FM, Pro TV, Ziarul Financiar, etc. Mediafax a fost şi o pepinieră internă de jurnalişti formaţi într-un spirit diferit faţă de cei care lucrau la acel moment în presa românească.
Echipa agenţiei s-a confruntat cu dificultăţile specifice începuturilor presei independente în România post-comunistă (prejudecăţi şi suspiciune în relaţia dintre sursele potenţiale de informaţii şi presă), dar a beneficiat de pe urma interesului foarte mare al publicului faţă de actualitate şi a efervescenţei presei scrise din acea perioadă. Miza principală pentru jurnaliştii Mediafax a fost să câştige încrederea surselor, care puteau furniza informaţii de interes public şi a celorlalţi ziarişti, care foloseau ştirile agenţiei. Odată ce a devenit o sursă de încredere de informaţii, Mediafax a putut să ţintească statutul de lider pe piaţa agenţiilor de presă. Mediafax a fost agenţia care a introdus în presa românească ştirea din surse, verificată conform regulilor jurnalistice, ca o replică la ştirea din surse oficiale furnizată de agenţia de stat. Astfel, Mediafax a obţinut întâietatea în anunţarea unor evenimente importante, care apoi erau confirmate oficial. Mediafax este autoarea unor formule jurnalistice consacrate în timp, cum ar fi „surse judiciare”, „surse oficiale”, într-o perioadă în care presa românească era timorată şi parţial dependentă de stat. Tot Mediafax a consacrat background-ul în ştirea de presă, jurnaliştii săi fiind recunoscuţi în presa românească ca artizani ai background-ului şi ai ştirilor complete.
La început, echipa Mediafax era formată din doar 12 jurnalişti, în următorul an ajungând la 50-60. Primul sediu a fost pe Calea Victoriei nr. 133-135, într-o clădire din curtea fostului sediu al Uniunii Scriitorilor în care înainte de 1989 a funcţionat Ministerul Industriilor Construcţiilor de Maşini (MICM). De altfel, clădirea era cunoscută dinainte de 1989 cu numele de „MICM” şi era afectată de cutremure, multe redacţii desfăşurându-şi activitatea acolo din lipsă de alte spaţii în afară de cele de la Casa Scânteii (ulterior Casa Presei Libere). Astăzi clădirea nu mai există.
În primele luni de funcţionare a agenţiei, ştirile Mediafax erau redactate la maşina de scris şi apoi la trei calculatoare şi erau apoi trimise în plicuri şi printr-un singur fax către unele redacţii ale ziarelor centrale. Mai târziu, toate fluxurile de ştiri au început să fie trimise în întreaga ţară prin fax, din oră în oră. Dealtfel, numele de „Mediafax” provine de la Media+fax, adică media trimisă prin fax, de la fax-ul de pe care au început să fie transmise primele fluxuri de ştiri. Pentru transmisia plicurilor cu ştiri către redacţii se foloseau la început două scutere, după care au fost cumpărate două Dacii break.
Ulterior, în anii 1993 şj 1994, prin investiţii masive pentru acea perioadă, Mediafax şi-a mărit echipa redacţională la aproximativ 100 de jurnalişti, care transmiteau informaţii din toate domeniile. De fapt, a fost momentul creării nucleului redacţional dur al Mediafax, mulţi dintre cei veniţi atunci ajungând să ocupe importante funcţii editoriale. Mediafax a fost prima instituţie de presă care a cumpărat staţii Motorola şi pagere reporterilor, iar redacţia a fost dotată cu calculatoare. Mediafax a fost şi principalul canal prin care ştirile externe traduse au ajuns în presa românească, prin parteneriatele cu AFP şi Reuters. În aceeaşi perioadă, Mediafax îşi consacră logo-ul „Ziua de mâine începe acum”. Ulterior, în 1997 Mediafax a fost prima instituţie de presă ai cărei reporteri au avut telefoane mobile, imediat după lansarea reţelei GSM Dialog. Astfel, Agenţia începe să se adreseze, cu produse individualizate, şi companiilor, nu doar presei. În contextul în care tot mai mulţi oameni de afaceri conştientizau importanţa de a obţine rapid informaţie de încredere, Mediafax lansează oferta de informaţii de afaceri. Primul produs de acest tip este Pachetul Executiv, structurat pe diferite tipuri de informaţii economice.
În 1995, Mediafax devine lider pe piaţa agenţiilor de presă din România. Poziţia de lider, pe care şi-a păstrat-o, ulterior, fără întrerupere, se explică în principal prin credibilitatea sa în rândul abonaţilor (mass-media, companii şi instituţii publice). Acest atribut se reflectă în sloganul companiei: „Mediafax – The Trusted Information Company”. În acelaşi an este înfiinţat Departamentul Foto al agenţiei, care a ajuns, în timp, să furnizeze cel mai consistent flux intern de fotografie de eveniment. Sfârşitul anului aduce şi mutarea sediului în bd. Maresal Averescu în clădirea Institutului Central de Informatica (ICI).
În această perioadă, jurnaliştii Mediafax sunt recunoscuţi ca fiind cei mai compleţi ziarişti din presa română, pe lângă ştiri ei abordând treptat şi alte genuri jurnalistice, cum ar fi reportajul, ancheta, documentarul, comentariul.
În 1997, Mediafax lansează un nou produs pentru comunitatea de afaceri, Business Focus, care oferea acces online la ştiri economice şi la arhiva lor. O premieră a fost că toate fluxurile de ştiri Mediafax au început să fie transmise prin Internet. Informaţiile au fost grupate într-un produs modern, Mediafax Online News, ajungând astfel mai rapid în redacţii. Zilnic, Mediafax transmitea aproximativ 200 de ştiri. Tot atunci este lansat site-ul corporate
www.mediafax.ro.
În 1998, Mediafax dezvoltă în continuare produsele şi serviciile pentru companii, lansând primul serviciu de monitorizare profesională a presei din România, într-o perioadă când majoritatea companiilor monitorizau încă presa cu resurse proprii. Serviciul Mediafax Monitorizare realiza rapoarte zilnice de monitorizare a presei scrise centrale.
În 1999, Mediafax începe să grupeze informaţiile economice pe fluxuri şi newslettere specializate pe anumite domenii. Primul flux şi newsletter de acest tip este Media&Advertising, iar Mediafax Monitorizare începe să monitorizeze şi programele de ştiri radio şi pe cele TV, nu numai presa scrisă centrală.
În anul 2000 este lansată platforma Mediafax Business, gamă de servicii de informaţii de afaceri specializate pe domenii de activitate. Primului flux specializat, Media & Advertising, i se adaugă alte nouă fluxuri de informaţii de afaceri destinate domeniilor agricultură, auto, construcţii, energetic, financiar, IT&C, legal, farmaceutic, turism. Apare şi prima ediţie a Mediafax Annual Report Media & Advertising – publicaţia ce deschide seria de anuare editate de Mediafax. La fel ca fluxurile de informaţii de afaceri, anuarele sunt destinate comunităţii de business şi sunt dedicate principalelor domenii economice. Anuarele Mediafax cuprind analize ale pieţei de profil, cronologii ale evenimentelor majore din respectiva industrie, statistici şi studii, precum şi baze de date cu principalele companii.
În 2001, Mediafax îşi mută sediul de pe Bd. Mareşal Averescu în Casa Presei Libere, iar în 2002 este lansat serviciul Mediafax Comunicate, folosit de companii şi instituţii publice pentru a transmite comunicate de presă către mass-media.
În 2003, Mediafax îşi lărgeşte activitatea şi începe să producă şi să furnizeze mobile content – ştiri, info utile, rezultate sportive, entertainment – pentru principalii operatorii de telefonie mobilă din România, în timp ce Mediafax Foto devine distribuitor exclusiv pentru România al serviciului fotografic AFP pentru cotidiene, new media şi broadcasting, încheind în anii următori parteneriate cu Asociated Press, Reuters, New York Times, Vario Images. Jurnaliştii Mediafax încep să obţină premii la Clubul Român de Presă, în fiecare an care urmează ei obţinând distincţii interne şi chiar internaţionale. Tot în 2003 sediul Mediafax se mută din Casa Presei Libere în Str. Tudor Arghezi nr. 3B, lângă Teatrul Naţional din Bucureşti.
În 2004, echipa Mediafax numără circa 300 de angajaţi permanenţi, iar în perioada următoare Agenţia intră într-un proces de înnoire a stilului jurnalistic, care se finalizează în 2006 printr-un nou Ghid editorial, care reflectă politica editorială de transmitere a informaţiilor în timp real, prin trecerea la sistemul de ştiri publicate în succesiune (breaking news, flash, urmate ştire spot) introdus şi de principalele agenţii de presă din lume. De asemenea, ştirile încep să aibă etichete pentru recunoaşterea genurilor jurnalistice, de genul FOCUS, EXCLUSIV, după modele internaţionale, folosite ulterior si de restul mass-media din România. Reporterii Mediafax încep să semneze ştirile difuzate pe flux şi se lansează serviciul Audio, pentru a pune la dispoziţia mass-media interviuri şi declaraţii în exclusivitate ale personalităţilor vieţii publice, oamenilor de afaceri sau purtătorilor de cuvânt. De asemenea, printr-o nouă serie de investiţii, în 2006 Mediafax îşi îmbunătăţeşte tehnologia şi dotările.
Tot în 2006, Mediafax organizează primele sale conferinţe de business – Romania Retail Forum şi Romania Construct Forum – ce reunesc manageri de companii şi autorităţi publice. Aceste conferinţe sunt continuate în următorii ani de seria de evenimente Mediafax Talks (
www.mediafaxtalks.ro). Mediafax Monitorizare foloseşte aplicaţii noi pentru a monitoriza şi centraliza materialele jurnalistice şi pune bazele reţelei de monitorizare a presei locale.
În 2007, are loc un facelift al identităţii vizuale a companiei. Noul logo, care este folosit şi în prezent, reflectă mai bine orientarea către internet a business-ului Mediafax. Agenţia ajunge la circa 400 de angajaţi permanenţi şi 200 de colaboratori în toată ţara. Compania îşi diversifică din nou produsele şi serviciile şi îşi extinde mediile de difuzare prin informaţii transmise via web & wap. Astfel, Mediafax îşi întăreşte poziţia de lider de piaţă, fiind cel mai mare furnizor de informaţie generală şi de afaceri din România, poziţie deţinută până în prezent
În anii următori, compania s-a concentrat pe extinderea online, care continuă susţinut şi acum. Astfel, www.mediafax.ro se adresează în mod direct consumatorilor finali, iar www.mediafax.biz este primul website de informaţie economică în timp real din România. www.mediafax.ro şi www.mediafax.biz câştigă premiile Internetics 2007 pentru Cel mai bun site de ştiri, respectiv Cel mai bun site de afaceri. Este lansat blogul jurnaliştilor Mediafax, „Dincolo de ştiri”, accesibil la adresa www.mediafax.ro/blog. Este lansat site-ul www.news.mediafax.biz, care devine unica platformă de transmitere a informaţiilor Mediafax către mass-media. www.news.mediafax.biz este desemnat Cel mai bun site de ştiri la premiile Internetics 2008.
Pe baza produselor şi serviciilor furnizate şi a publicului cărora li se adresează acestea, activitatea Mediafax s-a structurat pe şapte linii de business: Mediafax Mass-Media News (informaţii pentru mass-media), Mediafax Foto (fotografie de eveniment), Mediafax Business News (informaţii de afaceri pentru companii), Mediafax Monitorizare (monitorizare de presă), Mediafax Market Reports (anuare dedicate principalelor domenii economice şi conferinţe de business), Mediafax Mobile Services (conţinut pentru telefonia mobilă) şi www.mediafax.ro (ştiri pentru utilizatorii de Internet).
În ultimii ani, Mediafax a pus din nou accent pe îmbunătăţirea stilului redacţional, pe informaţie exhaustivă, pe de o parte, şi servicii personalizate, pe de altă parte. În plus, produsele s-au îmbunătăţit tehnologic în fiecare an cu viteza caracteristică dezvoltării Internetului, fiind lansate versiuni succesive pentru fiecare dintre acestea.
Mediafax stă şi la baza noii construcţii care i-a preluat brand-ul, Mediafax Group, într-un proces de integrare modern, dar care aminteşte şi de anii de început, ştirile stând la baza produselor jurnalistice ale întregului grup. Mediafax Group reuneşte atât produsele şi serviciile Mediafax, cât şi pe cele din zona de print şi on-line, înfiinţate de-a lungul celor 20 de ani de Media Pro. Materialele furnizate de jurnaliştii de agenţie constituie majoritatea într-un desk comun folosit de toate produsele grupului. Modernizarea produselor şi serviciilor continuă în prezent, după un nou concept, care permite o mai bună utilizare a resurselor şi care face ca brand-urile Mediafax Group să fie lideri de piaţă, aşa cum Mediafax a fost şi este lider în furnizarea de informaţii.