În România şcolile rămân închise până în septembrie din cauza epidemei de COVID 19. Subiectul a fost intens discutat de părinţi şi specialişti din domeniu. Mulţi caută alternative sistemului clasic de educaţie, iar homeschoolingul a ajuns din nou în atenţie. Este această variantă o alternativă la învătământul clasic?
Ce este homeschooling?
Homeschooling este o mişcare care a luat amploare în lume, îşi care presupune ca părinţii să îşi educe copiii acasă, în loc să îi înscrie la o şcoală din sistemul public sau privat.
Astfel părintele devine dascălul propriului copil. Familiile aleg această variantă din mai multe motive, fie că sunt nemulţumite de sistemul educaţional sau pentru că au diverse filosolii de educare.
Alternativa la sistemul public sau privat de învătământ funcţionează în state precum Franţa, Danemarca, Finlanda, Marea Britanie sau Statele Unite ale Americii.
Sunt şi ţări care interzic homeschoolingul, ba chiar îl pedepsesc. Printre astfel de state se numără Bulgaria, România, Germani, Malta sau Grecia.
Potrivit codului Penal la art.380, aliniatul 1, “părintele sau persoana căreia i-a fost încredinţat, potrivit legii, un minor şi care, în mod nejustificat, îl retrage sau îl împiedică prin orice mijloace să urmeze cursurile învăţământului general obligatoriu se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă”.
Chiar şi aşa în România sunt câteva sute de familii care au ales această variantă. Copiii sunt înscrişi la o şcoală acreditată în altă ţară, şi apoi echivalează studiile în România. Nu este ieftin. Pentru homeschooling părinţii pot plăti de la câteva mii de dolari pe an, până la zeci de mii.
Autorităţile din educaţie spun că nu este o soluţie bună.
“Nu este eficient, este o soluţie atunci când nu ai alternative, atunci când de exemplu cum e în Australia şcoala este la o foarte mare distanţă. Nu este o soluţie. Şcoala are funcţia şi de a dezvolta competenţele sociale şi emoţionale ale copiilor. Aceste competenţe socio-emoţionale se dezvoltă prin interacţiunea cu grupul de aceeaşi vârstă. Uitaţi-va cât de fericiţi sunt copiii care stau acum acasă. Nu sunt deloc” a declarat Mircea Miclea fostul ministrul al Educaţiei pentru MEDIAFAX.
Psihoterapueţii atrag atenţia că nevoile copiilor de apartenenţă socială, de competitivitate nu sunt satisfăcute dacă învaţă acasă.
“Dacă părintele face faţă tuturor exigenţelor copiilor şi să îmbine şi cu educaţia informală, e foarte bine. Dar din punct de vedere ala nevoii de socializare este foarte dificil să trăiscă cu formula aceasta, de homeschooling. Evidenţele care ies la suprafaţa acum când vorbim de şcoala online cred că e grăitor”. a declarat psihoterapeutul Cristina Fulop pentru MEDIAFAX.