OUG în baza căreia Comitetul pentru Situaţii de Urgenţă a emis regulile din starea de alertă este neconstituţională.
Prin Decizia din 6 mai a Curţii Constituţionale s-a stabilit că actul normativ care restrânge drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor nu poate fi decât o lege, ca act formal al Parlamentului, adoptată cu respectarea Constituţiei.
Cu toate acestea, prin modificările aduse de OUG nr. 68/2020 (semnată de prim-ministrul Ludovic Orban), a fost emisă Hotărârea Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, fiind dispuse măsuri neconstituţionale care restrâng/afectează drepturi şi libertăţi fundamentale ale cetăţenilor:
„Amintim că, potrivit Constituţiei României, dreptul la liberă circulaţie, în ţară şi în străinătate, este garantat. De asemenea, Constituţia prevede dreptul la învăţătură, iar accesul la cultură este garantat, în condiţiile legii. Apoi, articolul 39 din Constituţie arată că mitingurile, demonstraţiile, procesiunile sau orice alte întruniri sunt libere şi se pot organiza şi desfăşura numai în mod paşnic, fără nici un fel de arme”, spun avocaţii consultaţi de MEDIAFAX.
Orice persoană este liberă să părăsească orice ţară, inclusiv pe a sa. Exercitarea acestor drepturi nu poate face obiectul altor restrângeri decât acelea care, prevăzute de lege, constituie măsuri necesare într-o societate democratică.
„Practic, prin intermediul acestei ordonanţe nr. 68/2020, este declarată în România tot o stare de urgenţă, dar este îmbrăcată – neconstituţional – sub denumirea de „stare de alertă”; doar Preşedintele României poate declara „starea de urgenţă”, conform Constituţiei României”, mai spun specialiştii.