Viteza sunetului nu mai pare cine ştie ce în zilele noastre. Ne pregătim să colonizăm Luna şi să trimitem primii oameni pe Marte. Dar a fost o vreme când viteza sunetului era pragul absolut şi mulţi piloţi au murit încercând să-l depăşească.
Iar acum exact 73 de ani, Chuck Yeager, un pilot de încercare, devenea primul om care spărgea bariera sonică. Experienţa lui pe diferite tipuri de avione i-a fost de folos.
Aparatul cu care a reuşit performanţa era o combinaţie de avion şi rachetă, ridicat la 13.000 de metri altitudine de un bombardier B-29. Dar nu a fost chiar atât de simplu, pentru că Yeager a avut chef să călărească cu câteva zile înainte.
„Singurul motiv pentru care am fost ales era că aveam pregătire mecanică şi înţelegeam sistemele. Şi, evident, pentru că ştiam să pilotez. Aveam dureri pentru că avusesem un accident de călărie, mi-am rupt câteva coaste, m-am rănit la umăr cu două nopţi înainte. Nu mă simţeam prea bine, dar am luat decizia să zbor cu avionul”, povesteşte Chuck Yeager, pilot de încercare.
Nici testele preliminare nu erau tocmai încurajatoare, dar ştii cum se spune, norocul îi favorizează pe cei îndrăzneţi. A fost momentul în care aviatorii şi-au dat seama că viteza sunetului nu era decât o sperietoare, un prag artificial creat chiar de ei.
„Am avut o mulţime de probleme cu incendii în coada avionului, cu aprinzătoare care nu au funcţionat. Din fericire totul a mers cum trebuie în ziua aceea, aşa că odată ce am văzut că am depăşit Mach 1 şi am avut primul boom sonic, eram aproape dezamăgit că drăcovenia n-a explodat. Ne-am dat seama că aşa-zisa barieră sonică ne-a împiedicat să zburăm mai repede şi, odată ce am trecut de ea, am depăşit Mach 2 şi chiar mai mult şi ne-am dat seama că ni s-a deschis un nou univers”, mai spune el.