Prima pagină » Știrile zilei » Metaverse, proiectul lui Mark Zuckergerg, nu este o noutate. Iată care au fost primele metaversuri din istorie

Metaverse, proiectul lui Mark Zuckergerg, nu este o noutate. Iată care au fost primele metaversuri din istorie

Metaverse, proiectul lui Mark Zuckergerg, nu este o noutate. Iată care au fost primele metaversuri din istorie

Metaverse este supraevaluat şi nu este deloc o noutate. 

Un metavers este o realitate virtuală care există într-un strat deasupra fizicului şi totuşi reflectă şi reproduce lucrurile de care avem nevoie pentru ca societatea să funcţioneze: economii, ierarhii, sisteme judiciare şi aşa mai departe. Cu alte cuvinte, este ceea ce facem acum, doar online . cu avatare, căşti VR şi realitate augmentată.

Nu este primul metavers. Nici măcar nu este al treilea,  declară  Science Focus.

Conceptul de  „metavers” a fost creat pentru prima dată de autorul Neal Stephenson în romanul său Snow Crash din 1992 .

Comunitatea online LambdaMOO lansată în 1990  îşi are rădăcinile în lucrarea din 1978-1980 a lui Roy Trubshaw şi Richard Bartle pentru a crea şi extinde conceptul de comunităţi virtuale.

În 2003 şi-a făcut apariţia Second Life care este o platformă multimedia online ce permite oamenilor să-şi creeze un avatar şi să aibă o a doua viaţă într-o lume virtuală online . Are un milion de utilizatori obişnuiţi. Nu este un joc cu un conflict fabricat, nici un obiectiv stabilit. 

În 2004, Blizzard a lansat cel mai popular joc MMORPG din istorie – World of Warcraft, unde jucătorii au posibilitatea să preia rolul unui individ într-un tărâm fantezist numit Azeroth. Acesta poate să-şi aleagă sexul (masculin, feminin, neutru), rasa (om, orc, elf al nopţii, strigoi, gnom, pitic, goblin, tauren, worgen) şi facţiunea (Alianţa sau Hoarda). Jocul a avut un impact major asupra lumii reale. Atât de imersiv a fost pentru unii jucători încât că s-a ajuns la căsătorii, divorţuri, şi chiar au murit bebeluşi neglijaţi pentru că părinţii lor erau dependenţi de joc.  În 2005 a avut loc un incident care a afectat întreaga comunitate. A izbucnit o pandemie virtuală de sânge corupt virtuală din cauza introducerii unui personaj care a infectat şi a ucis avatarurile tuturor jucătorilor de rang inferior.  În ciuda măsurilor precum carantinele impuse de programatori şi abandonarea oraşelor dens populate, a durat până când o combinaţie de patch-uri şi resetări ale lumii virtuale au controlat în sfârşit răspândirea infecţiei. 

În 2013, Rockstar a lansat Grand Theft Auto V cu modul Online în care jucătorii îşi pot alege rasa, culoarea pielii, sexul şi abilităţile personajelor cu care pot să se joace şi să exploreze Los Angelesul virtual. Aceştia pot participa la jefuit bănci şi automobile, la curse cu maşini, motociclete, avioane, elicoptere şi cu bărci, pot să consume virtuall alcool şi droguri, sau să viziteze cluburi de noapte şi de striptease. 

În 2017, Epic a lansat unul dintre cele mai jucate jocuri Battle Royale -Fortnite, unde jucătorii îşi pot personaliza caracterul şi să-şi îmbunătăţească armele, ca apoi să se paraşuteze pe o insulă vastă în care să lupte pentru vieţile lor şi să-şi construiască fortăreţe pentru a participa în cursa pentru titlul de învingătorul suprem, iar pentru asta va trebui să-şi elimine toţi adversarii. În 2019, la finalul capitolului 1, o gaură neagră programată a înghiţit toţi jucătorii şi toată harta, urmând începerea capitoliului 2 şi crearea unei noi insule. 

„Metaversul Facebook este ceea ce vă puteţi imagina că vedeţi într-un film ştiinţifico-fantastic. Vezi pe cineva care îşi pune o cască, se aşează pe scaun şi intră într-o altă realitate, ca în filmul Ready, Player One. Imaginaţi-vă că vă plimbaţi ca un avatar în care puteţi merge la cumpărături, puteţi vorbi şi sta cu prietenii şi puteţi participa la activităţi de agrement”, spunea fondatorul Meta, Mark Zuckergerg. 

Dar ce a promis nu reprezintă o noutate. E drept că World of Warcraft nu poate fi jucat cu o cască VR, dar are funcţii şi caracteristici de Metaverse, fiind un univers virtual în care jucătorii interacţionează cu alţi jucători. Blizzard a introdus demult skin-uri cosmetice care pot fi cumpărate cu bani reali, iar chat-ul public şi cel privat sunt de ceva timp existente. 

Grand Theft Auto Online simulează universul urban postmodern din anii 2010, iar jucătorii îşi pot achiziţiona costume, locuinţe şi automobile cu bani reali cu ajutorul cardurilor Shark, şi în acelaşi timp pot să interacţioneze cu alţi jucători care le pot fura banii şi automobilele. 

Ce să mai spun de jocul Star Citizen unde jucătorii cheltuiesc mii de dolari reali pentru nave spaţiale ce le pot pierde în bătălii,  în doar câteva minute, anihilate de laserele navelor spaţiale mult mai scumpe ale adversarilor? 

Un joc cu o asemenea imersiune ce poate fi jucat pe un ecran curbat 4k poate să ofere o experienţă în egală măsură cu Metaversul lui Mark Zuckerberg.