Decizia NASA va oferi agenţiei o a doua cursă spre Lună în cadrul programului Artemis, după ce în 2021 a acordat companiei SpaceX a lui Elon Musk 3 miliarde de dolari pentru ca astronauţii să aterizeze pe Lună pentru prima dată de la ultima misiune Apollo din 1972.
Aceste misiuni iniţiale care utilizează sistemul Starship al SpaceX sunt programate pentru sfârşitul acestui deceniu.
Contractul cu Blue Origin este evaluat la aproximativ 3,4 miliarde de dolari, a declarat şeful de explorare al NASA, Jim Free, iar Blue Origin contribuie în mod privat „mult mai la nord” de această sumă, a declarat John Couluris, şeful de aterizare lunară al Blue Origin.
„Onorat să fiu în această călătorie cu @NASA pentru a ateriza astronauţi pe Lună – de data aceasta pentru a rămâne”, a declarat fondatorul miliardarului Amazon.com, Bezos, într-un tweet după anunţ.
Blue Origin intenţionează să construiască modulul său de aterizare Blue Moon, înalt de 16 metri (52 de picioare), în cadrul unui parteneriat cu Lockheed Martin, Boeing, firma de software pentru nave spaţiale Draper şi firma de robotică Astrobotic.
Modulul de aterizare Starship al SpaceX este pregătit să efectueze primele două aselenizări ale astronauţilor în cadrul programului Artemis al NASA, trimiţând o pereche de astronauţi pe suprafaţa lunară pentru fiecare misiune. Aterizarea pe Luna Albastră, planificată pentru 2029, este de asemenea aşteptată să transporte doi astronauţi pe suprafaţă.
„Parteneriatul nostru nu va face decât să contribuie la această epocă de aur a zborurilor spaţiale umane”, a declarat Bill Nelson, administratorul NASA. El a adăugat că existenţa unui al doilea modul de aterizare pe Lună pentru misiunea Artemis a agenţiei promovează concurenţa comercială, reluând o tendinţă din ultimii ani care reduce costurile pentru NASA.
Anunţul de vineri de la Washington a fost un rezultat mult aşteptat pentru Blue Origin, care a concurat fără succes pentru contractele anterioare. Compania spaţială a depăşit o ofertă rivală din partea antreprenorului din domeniul apărării Dynetics Inc, deţinut de Leidos, şeful unui parteneriat cu Northrop Grumman.
Aceste companii au pierdut în faţa SpaceX pentru contractul din 2021, care face parte dintr-un program iniţial de achiziţie a unui modul de aterizare pe Lună. În cadrul acelui program, NASA a declarat că ar putea alege până la două companii, dar a dat vina pe constrângerile bugetare pentru a opta doar pentru SpaceX.
Acest nou contract este un impuls pentru Bezos, care, de la fondarea Blue Origin în 2000, a investit miliarde de dolari în companie pentru a concura pentru contracte spaţiale comerciale şi guvernamentale de profil înalt cu SpaceX, o forţă dominantă în domeniul lansărilor de sateliţi şi al zborurilor spaţiale cu echipaj uman.
După ce a pierdut în 2021, Blue Origin a luptat fără succes pentru a anula decizia NASA de a ignora modul în care a fost ignorat modulul său de aterizare Blue Moon, mai întâi cu o agenţie de supraveghere şi apoi în instanţă.
Blue Origin şi legislatorii au făcut presiuni asupra NASA pentru a acorda un al doilea contract pentru un lander lunar pentru a promova concurenţa comercială şi pentru a se asigura că agenţia are o cursă de rezervă spre Lună. La începutul anului 2022, NASA a anunţat programul pentru un al doilea contract pentru un lander.
Couluris, care va conduce Blue Origin în dezvoltarea navetei lunare, a declarat că premiul de vineri a fost un rezultat greu de obţinut.
„Lucrăm de ceva timp şi suntem încă pregătiţi să pornim”, a spus el.