Carl Friedrich Benz, cunoscut şi ca Karl Benz, s-a născut pe 25 noiembrie 1844, la Muhlburg, Baden-Wurttemberg din Germania de azi. Tatăl său era mecanic de locomotivă şi a murit când Benz avea doi ani.
A crescut în sărăcie, crescut de mama sa, Josephine Vaillant. A făcut şcoala la Karlsruhe şi a fost un elev conştiincios. În 1853, la vârsta de 9 ani, s-a înscris la liceu, apoi la şcoală politehnică. A studiat ingineria locomotivelor.
S-a mutat la Mannheim, unde a lucrat ca proiectant şi desenator la o fabrică de cântare. În 1868 a lucrat la o companie de construit poduri, apoi la o companie din industria fierului din Viena.
În 1871, când avea 27 ani, Karl Benz s-a alăturat lui August Ritter şi au fondat o companie de motoare şi maşinării pentru fabrici – Fabrik für Maschinen zur Blechbearbeitung. La început, totul decurgea prost pe plan financiar, dar cu ajutorul iubitei sale, Bertha Ringer, Karl Benz a reuşit să scoată compania din faliment.
Benz şi Ringer s-au căsătorit la 20 iulie 1872 şi au făcut cinci copii.
După unificarea Germaniei, Benz a dezvoltat motoare noi până în 1880.
A brevetat în curând sistemul de reglare a vitezei, aprinderea cu scântei cu baterie, bujia, carburatorul, ambreiajul, schimbătorul de viteze şi radiatorul de apă.
Dar a trecut iar printr-o perioadă nefastă financiar după ce băncile din Mannheim l-au solicitat să incorporeze afacerea din cauza producţiei costisitoare. Compania lui Benz s-a alăturat companiei Gasmotoren Fabrik Mannheim în 1882, dar primind doar o funcţie modestă de director şi doar 5% din profit.
Benz s-a retras din corporaţie în 1883 şi s-a apucat de reparat biciclete, un hobby preferat de-al său. Împreună cu proprietarii unui magazin de reparat biciclete, Max Rose şi Friedrich Wilhelm, au fondat compania Benz & Companie Rheinische Gasmotoren-Fabrik sau Benz & Cie, cu doar 25 de angajaţi ce produceau maşinării industriale şi motoare cu gaz.
Benz visa demult să proiecteze o trăsură mecanizată, care să se deplaseze fără cai. Iar în 1885 a finisat-o şi a numit-o patentul Benz-Motorwagen.
Patentată pe 29 ianuarie 1886, pe 3 iulie, în acel an, Benz a dezvăluit invenţia sa publicului, în Mannheim.
Atunci, pe 3 iulie 1886, omenirea a intrat într-o nouă epocă – epoca automobilelor.
Ulterior, Benz a produs mai multe modele de Motorwagen: modelul numărul 2 avea un motor de 1,1 kW (1,5 CP), iar modelul numărul 3 avea un motor de 1,5 kW (2 CP), permiţând vehiculului să atingă o viteză maximă de aproximativ 16 km/h.
Motorwagen este considerat a fi primul automobil din lume, deoarece a fost primul vehicul proiectat să funcţioneze cu un motor cu ardere internă.
Era cailor s-a sfârşit. Începea era automobilelor.
În 1888, automobilul său s-a vândut în 25 de exemplare, dar funcţionau doar pe distanţe scurte.
Dar la 5 august 1888, Bertha Benz, în vârstă de 39 de ani, a condus de la Mannheim la Pforzheim împreună cu fiii săi Richard şi Eugen, de 13, respectiv 15 ani, într-un Model III, fără să-i spună soţului şi fără permisiunea autorităţilor, devenind astfel prima persoană care a condus un automobil pe o distanţă semnificativă.
Fără rezervor de combustibil şi doar cu 4,5 litri de benzină în carburator , ea a trebuit să găsească ligroin , solventul de petrol necesar pentru ca maşina să funcţioneze. Solventul era disponibil doar în farmacii, aşa că s-a oprit la farmacia oraşului Wiesloch pentru a cumpăra combustibilul.
În 1888, lui Bertha i-a luat 12 ore să se deplaseze 106 km pentru a-şi vizita părinţii din Pforzheim.
La 1901, a fost fondată compania Mercedes de către întreprinzătorul evreu-austriac Emil Jellinek-Mercedes. Cele două companii au fuzionat pe 28 iunie 1926, sub sloganul ,,Cel mai Bun sau Nimic”.
Printre clienţii companiei s-au numărat familia Rothschild, miliardarii Rockefeller, Astor, Morgan, Taylor, Adolf Hitler, Benito Mussolini, Hirohito (modelul Mercedes-Benz 770 era preferatul lor) şi papi care au folosit papamobilul fabricat de Mercedes-Benz.
Mercedez-Benz a mai fuzionat şi cu compania lui Gottlieb Daimler, inginerul german care a inventat motorul de mare viteză alimentat cu petrol lichid. El a fost un pionier al motoarelor cu ardere internă şi al dezvoltării automobilelor, alături de partenerul său, Wilhelm Maybach.
Grupul auto Mercedez-Benz a existat din 1926 până în 2022 ca Damler-Benz şi Damler AG.
În 1960, Damler-Benz a fuzionat şi cu Maybach Motorenbau, compania care a produs motoare Zeppelin, tancurile şi semişenile germane utilizate în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, inclusiv cele pentru Panther, Tiger I şi Tiger II.
Din 2022, grupul se numeşte Mercedes-Benz Group AG şi administrează filialele Mercedes-Benz (care în 2018, Mercedes-Benz a fost cea mai mare marcă de vehicule premium din lume, având vândute 2,31 milioane de maşini de pasageri), Mercedes-EQ, Mercedes-Maybach, Mercedes-AMG.
Karl Benz, Bertha Benz, Emil Jellinek Mercedes, Wilhelm Maybach şi Gottlieb Daimler, acestea sunt numele legendare care stau în spatele automobilelor mărcii Mercedez-Benz, dar şi care au pus bazele unei noi ere în istoria transportului.