Prima pagină » Știri externe » Un oficial finlandez afirmă că o navă chineză a avariat intenţionat conducta de gaz din Marea Baltică

Un oficial finlandez afirmă că o navă chineză a avariat intenţionat conducta de gaz din Marea Baltică

În timp ce ancheta privind deteriorarea infrastructurii critice din Marea Baltică continuă, ministrul finlandez al afacerilor europene, Anders Adlercreutz, a declarat că este greu de crezut că sabotajul conductei submarine de gaz a fost accidental sau că a avut loc fără ca Beijingul să ştie.
Un oficial finlandez afirmă că o navă chineză a avariat intenţionat conducta de gaz din Marea Baltică

Eu nu sunt căpitanul mării. Dar cred că ai observa că tragi o ancoră în urma ta pe sute de kilometri„, a declarat Adlercreutz într-un interviu acordat joi la Bruxelles. „Cred că totul indică faptul că a fost intenţionat. Dar, desigur, până acum, nimeni nu a recunoscut acest lucru„.

Finlanda şi Estonia investighează avarierea Balticconnector, un gazoduct de 77 de kilometri care leagă cele două ţări membre NATO sub Marea Baltică. Conducta a fost avariată în jurul datei de 7-8 octombrie, împreună cu două cabluri de telecomunicaţii care leagă Estonia de Finlanda şi Suedia, scrie Politico.

O investigaţie a autorităţilor finlandeze a identificat ca principal suspect nava container chineză Newnew Polar Bear, care se crede că şi-a tras ancora pe fundul Mării Baltice, tăind cablurile şi conductele de gaz. Ancora, care cântăreşte 6.000 de kilograme, a fost recuperată la câţiva metri de locul avariei.

De atunci, Finlanda şi Estonia au luat legătura cu autorităţile chineze pentru a le solicita cooperarea în cadrul anchetei. Baltic Times a relatat la începutul acestei săptămâni că cele două ţări europene au solicitat să trimită reprezentanţi la Beijing pentru a investiga nava, care se află în prezent în drum spre un port chinezesc.

Adlercreutz a declarat că nu poate specula dacă acţiunea a fost aprobată de guvernul chinez. Dar întoarcerea iminentă a navei în China ridică unele întrebări, a spus el.

Dacă eu, în calitate de căpitan, aş fi făcut ceva ce nu ar fi fost aprobat de guvernul chinez, atunci aş fi îngrijorat în legătură cu întoarcerea cu nava mea în China„, a spus el.

Căpitanul navei cu siguranţă „a înţeles că a fost ceva în neregulă” după ce a tras o ancoră timp de peste 180 de kilometri, a declarat ministrul estonian al Apărării, Hanno Pevkur.

La mai bine de un an după ce gazoductele Nord Stream, care leagă Rusia de Germania, au fost avariate de mai multe explozii, incidentul de la Balticconnector ridică şi mai multe îngrijorări cu privire la siguranţa infrastructurilor critice şi la posibilele măsuri de protejare a acestora împotriva sabotajului extern. În ciuda unei anchete internaţionale, nu a fost identificat niciun vinovat pentru atacul de la Nord Stream.

Adlercreutz a declarat că ar trebui să existe „mai multă protecţie” a acestor tipuri de infrastructură, de exemplu în ceea ce priveşte o mai bună supraveghere a navelor suspecte. Dar există limitări în ceea ce se poate face, a adăugat el.