Într-o vreme în care suntem înconjuraţi de războaie, o carte cu o asemenea temă e bine venită. Autorul ei este ofiţer, a studiat mult fenomenul şi a realizat şi o dizertaţie despre război ca spectacol şi o lucrarre de doctorat la SNSPA sub coordonarea profesorului universitar Grigore Georgiu.
În plus, cunoaşte şi situaţia de pe teren, fiind în trei misiuni în zonele de operaţiuni din Zabul, Kabul şi Kandahar.
„Junalist militar, cu o bogată experienţă în zonele de conflict – scrie Prof. univ. dr. Grigore Georgiu -, domnul Constantin Mireanu ni se arată în această carte în ipostaza de redutabil cercetător şi analist al reprezentărilor mediatice ale războiului. După ce ne avertizează că există „o diferenţă de planuri ontologice” între războiul ca fapt real şi imaginea mediatică a acestuia, autorul îşi foloseşte competenţele analitice pentru a ne explica modul în care războiul, cu întregul său cortegiu de violenţe, atrocităţi şi drame umane, este transformat în naraţiuni şi imagini care îmbracă forma unui spectacol interesant şi atractiv, menit să stârnească emoţii şi să orienteze publicul spre o anumită interpretare a faptelor. Autorul îşi focalizează analizele pe două instanţe ale acestui proces de transfigurare: relatările jurnaliştilor de la faţa locului şi apoi multiplele „prelucrări” ale acestor date primare de către laboratoarele sistemului mediatic (selecţii, asocieri şi montaje ale imaginilor, cadraje mediatice şi diverse „puneri în scenă”). În final, autorul ne oferă o suită de ample interviuri cu importanţi jurnalişti de război, care vorbesc cu sensibilitate şi implicare despre dramatica lor experienţă umană şi profesională din teatrele de operaţii, iar mărturiile lor conferă o valoare în plus acestei cărţi-document.”
Cartea este rodul unui deceniu de documentare şi încearcă să înfăţişeze modul în care războiul este prezentat în sistemul mediatic, un capitol special (al treielea) fiind dedica analizei fenomenului fake news cu accent pe rolul acestuia îm crearea unuu mediu informţional viciat, care poate influenţa atît percepţia jurnalistului în zonele de conflict, cât şi modul în care publicul recepţionează şi decodifică informaţiile primite.
La sfârşitul cercetării, pe parcursul a mai mult de o sută de pagini, autorul publică un scurt docuemntar, „This desert city” , un cadru mediatic despre o bază militară din deşertul afgan; şi un ghid de interviu care conţine 16 întrebări, dincare două se referă la cadrul general de introducere în temă şi sodează motivele care au condus la atracţia corespondenţilor pentru relatările din zonele cu epricol ridicat, precum şi traseul prin care au ajuns corespondenţi de război.
Dan Constantin Mireanu – Războiul ca apectacol. Perspective şi interpretări privind experienţe ale jurnaliştilor de război. Prefaţă de Adrian Lesenciuc. Editura Tritonic. Colecţia Comunicare media. 391 pag.