Numeroşi transportatori comerciali au deviat navele în urma atacurilor lansate de Houthi, grupare care controlează o mare parte din Yemen şi care susţine că acţionează în semn de solidaritate cu palestinienii, în timp ce Israelul şi Hamas duc un război în Gaza.
„Rutele comerciale maritime libere reprezintă baza industriei noastre şi a capacităţii noastre de a ne apăra”, a declarat şeful marinei germane, viceamiralul Jan Christian Kaack. „Situaţia actuală din Marea Roşie a provocat deja blocaje în aprovizionare şi a forţat unele companii să îşi oprească producţia”, a spus el, adăugând că peste 90% din toate bunurile ajung în Germania şi în restul Europei pe mare.
În decembrie, Statele Unite şi alte ţări au lansat o misiune pentru a proteja transporturile din Marea Roşie. Însă unii aliaţi ai SUA, în special ţările europene, au exprimat rezerve cu privire la acest plan, în cadrul căruia SUA şi Marea Britanie au lansat atacuri aeriene asupra poziţiilor Houthi, şi au respins ideea de a fi sub comanda Washingtonului.
Franţa, Grecia şi Italia se numără printre ţările care vor participa la misiunea UE denumită Aspides şi care va avea iniţial trei nave sub comanda UE.
Acestea vor fi mandatate să protejeze navele comerciale şi să intercepteze atacurile, dar nu vor lua parte la lovituri împotriva Houthi pe uscat.
Fregata germană Hesse a părăsit portul Wilhelmshaven din Marea Nordului cu destinaţia Marea Roşie.
Nava este construită pentru apărare antiaeriană, fiind echipată cu radare care pot detecta ţinte la o distanţă de până la 400 km şi cu rachete pentru a doborî ţinte precum rachete balistice şi drone la o distanţă de peste 160 km.