Tranziţia către maşinile electrice, cu 2035 an de cotitură, a făcut să crească vânzarea vehiculelor cu emisii zero în Europa, pe durata anului trecut. Ponderea acestora a sporit de la 13,9% în 2022 la un 15,7% înregistrat la sfârşitul lunii decembrie, mai ales datorită modelului Tesla Model Y.
În ultimul an, Y a fost cea mai vândută maşină din lume şi din Europa, aleasă de 254.822 de clienţi noi. În 2024, va creşte şi mai mult odată cu venirea celei de-a doua generaţii, numită Juniper, îmbunătăţită ca şi coeficient aerodinamic şi autonomie maximă.
Model 3 este al doilea în top 20 european de anul trecut, elaborat de Jato Dynamics. Cele două automobile electrice ale lui Elon Musk au acţionat ca nişte locomotive pentru sectorul electric.
Maşinile hibride nereîncărcabile (mild-hibrid şi full-hybrid) au atins o cotă de 25,8% pe Bătrânul Continent, cu peste 2,7 milioane de unităţi vândute în 2023, răspândite în principal în Italia, Franţa, Spania şi în Germania.
Maşinile pe benzină îşi menţin puterea, în ciuda pierderii din pondere, de la 36,6% în 2022 la 35,7% în anul care tocmai s-a încheiat, în timp ce maşinile diesel, care au scăzut la 11,9% în 2023, au fost acum definitiv depăşite de maşinile 100% electrice.
1. Tesla Model Y: 251.617 de înmatriculări
2. Tesla Model 3: 100.888;
3. Volkswagen ID.4: 85.088;
4. MG 4: 72.212;
5. Skoda Enyaq: 66.247;
6. Fiat/Abarth 500: 64.244;
7. Volkswagen ID.3: 63.460;
8. Dacia Spring: 59.186;
9. Volvo Xc40 Recharge: 50.976;
10 Bmw i4: 48.958;
11. Audi Q4 e-tron: 47.044;
12. Peugeot e-208: 46.187;
13. Bmw iX1: 45.217;
14. Renault Megane E-Tech Electric: 43.587;
15. Cupra Born: 43.533;
16. Mercedes Eqa: 38.138;
17. Kia Niro: 38.104;
18. Mini Cooper SE: 36.725;
19. Hyundai Kona: 36.155;
20. Polestar 2: 35.696.