Acest lucru a determinat o presiune tot mai mare asupra UE pentru a schimba regulile, astfel încât să fie mai uşor să se certifice astfel de maşini după ce motoarele şi rezervoarele de benzină au fost înlocuite cu baterii şi motoare electrice şi să se reducă costul unei proceduri care în prezent este foarte costisitoare, relatează Politico.
Nu numai că modernizarea ar reduce numărul de maşini poluante de pe şosele, dar este şi mai puţin risipitoare, deoarece permite consumatorilor să îşi păstreze maşinile existente în loc să acumuleze amprenta de carbon şi costurile financiare ale achiziţionării unui nou vehicul electric.
Dacă se realizează la scară largă, modernizarea ar putea ajuta UE să îşi îndeplinească obiectivul de a reduce amprenta ecologică a sectorului transporturilor cu 90% până în 2050 şi de a pune în circulaţie 30 de milioane de vehicule electrice până în 2030.
Probleme în implementare
În afară de preţul ridicat al bateriilor pe piaţă, normele europene disparate privind siguranţa vehiculelor sunt cele care blochează dezvoltarea acestui sector.
Problema este deosebit de presantă în contextul în care UE se pregăteşte să interzică vânzarea de maşini noi cu motoare cu combustie până în 2035. Chiar şi după 2035, milioane de maşini vechi cu motoare cu combustie vor circula încă în mod legal pe şosele; transformarea lor în vehicule electrice ar putea accelera tranziţia electrică a blocului comunitar.
Înainte de alegerile europene din iunie, ONG-urile îndeamnă Bruxelles-ul să ia în serios această inovaţie. Viitoarea Comisie Europeană şi Parlamentul European trebuie să „propună o nouă reglementare pentru aprobarea modelelor de modernizare”, a declarat Lucien Mathieu, director de automobile la Transport & Environment, un ONG. „Trebuie să simplificăm procesul şi să reducem costurile pentru a extinde această practică”.
Între timp, unii politicieni sunt îngrijoraţi că întregul plan de eliminare treptată a maşinilor cu combustie este în pericol, deoarece legislatorii de la Bruxelles cedează presiunilor pentru a încetini programul ecologic.
La mitingul Partidului Verzilor Europeni de la începutul acestei luni, Terry Reintke, candidatul principal al partidului, a declarat că un Parlament European înclinat spre dreapta după alegeri ar pune în pericol planul 2035. „În Germania, cu conservatorii, acest lucru este [deja] în discuţie”, a spus ea.