Exporturile de vehicule chinezești către Rusia au atins anul trecut un nivel de șapte ori mai mare decât în 2022, deoarece sancțiunile din cauza războiului din Ucraina au izolat țara de mărcile occidentale, potrivit Asociației chineze de automobile (CPCA).
Producătorii auto din China au îmbrățișat, de asemenea, piața rusă după ce măsurile antidumping au împiedicat vânzările pe piețe precum SUA, UE, Canada, Turcia și Brazilia, scrie Financial Times.
„Mărcile internaționale au fost complet înlocuite de mașini chinezești (în Rusia – n.r.)”, a declarat Cui Dongshu, secretarul general al CPCA, adăugând: „Dacă criza ruso-ucraineană se încheie, presiunea asupra producătorilor auto chinezi va crește dramatic”.
Rusia a cumpărat mai mult de 1 milion de vehicule chinezești anul trecut, absorbind aproximativ 30% din exporturile de mașini pe benzină ale vecinului său. Potrivit CPCA, această creștere a permis mărcilor chineze să dețină 63% din piața rusă, iar cota de piață a mărcilor locale a scăzut la 29%.
Autoritățile ruse au început să riposteze. În ianuarie, Moscova a majorat „taxele de reciclare”, care funcționează ca niște tarife, la 667.000 de ruble (7.500 dolari) pentru majoritatea autoturismelor, mai mult decât dublu față de nivelul din septembrie anul trecut. Taxele urmează să crească cu 10-20% anual până în 2030.
Gregor Sebastian, analist auto la Rhodium Group, a declarat că Rusia împărtășește preocupările altor țări cu privire la „un aflux de vehicule chinezești ieftine care subminează producția internă”.
„Ei vor ca acestea să intensifice producția locală”, a spus el. „Pentru o vreme, au simțit că nu au altă opțiune, dar acum recunosc că au putere de negociere – sunt o piață destul de importantă pentru producătorii auto chinezi”.
De asemenea, o anchetă rusă a constatat recent că trei mari producători chinezi de camioane au încălcat standardele de siguranță și a interzis vânzarea unui model în țară. Oficialii au semnalat că ar putea lansa noi controale de conformitate și testare pentru vehiculele importate.