Sondajul realizat de Storia a analizat factorii care influențează relațiile de conviețuire.
Rezultatele arată că amabilitatea și respectul sunt cele mai apreciate calități la un vecin, fiind menționate de 47% dintre respondenți. De asemenea, liniștea reprezintă un criteriu esențial pentru 41% dintre români.
În schimb, doar 6% dintre respondenți consideră că implicarea în comunitate sau disponibilitatea de a ajuta sunt aspecte importante, ceea ce sugerează o abordare mai degrabă individualistă a relațiilor de vecinătate.
Profilul vecinului ideal variază în funcție de preferințe și de participanți. Cuplurile tinere sunt percepute ca fiind cei mai potriviți vecini, obținând un scor mediu de 3,31 din 5. Acestea sunt urmate de persoanele singure (3,11), familiile cu copii (3,02) și persoanele în vârstă (2,91).
Studenții sunt percepuți drept cei mai puțin dezirabili vecini, obținând un scor de 2,65 din 5, probabil din cauza asocierii lor cu un stil de viață mai zgomotos, arată rezultatele studiului.
În ceea ce privește importanța relației cu vecinii, datele relevă diferențe între cei care locuiesc la casă și cei care locuiesc în apartamente. 39% dintre respondenții care locuiesc la casă consideră foarte importantă o relație bună cu vecinii, comparativ cu doar 30% dintre cei care locuiesc în apartamente.
În ceea ce privește frecvența interacțiunilor cu vecinii, cei care locuiesc la casă au o tendință ușor mai mare de a interacționa zilnic cu vecinii (39%), față de 31% dintre cei care locuiesc în apartamente.
Când vine vorba despre comportamentele deranjante, lipsa de respect și atitudinea agresivă ocupă primul loc în toate categoriile, fiind menționată de 53% dintre cei care locuiesc în apartamente și 62% dintre cei care locuiesc la casă. Pe locul doi, în cazul celor care locuiesc la bloc, se află zgomotul excesiv (39%).
Românii își doresc vecini respectuoși și amabili, indiferent de generație. Trăsătura este apreciată de toate grupele de vârstă, fiind menționată de 48% dintre tinerii din Generația Z (18-28 de ani), 46% dintre Millennials (29-44 de ani), 48% dintre cei din Generația X (45-60 de ani) și 45% dintre Baby Boomers (61-79 de ani).