Prima pagină » Economic » Lipsa transparenţei în sectorul bancar a contribuit la declanşarea crizei financiare

Lipsa transparenţei în sectorul bancar a contribuit la declanşarea crizei financiare

Lipsa transparenţei în sectorul bancar a contribuit la declanşarea crizei financiare internaţionale, iar companiile multinaţionale, organizaţiile inter-guvernamentale şi ne-guvernamentale trebuie să dea dovadă de mai multă deschidere, potrivit institutului de cercetări One World Trust.
Lipsa transparenţei în sectorul bancar a contribuit la declanşarea crizei financiare
08 dec. 2008, 19:42, Economic

Din cele 30 de companii şi organizaţii analizate de institut în raportul anual Global Accountability Report, printre care Goldman Sachs şi agenţia pentru refugiaţi, UNHCR, parte a Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU), numai una îndeplineşte standardele minime de responsabilitate.

Pe ultimele poziţii în clasament s-au plasat Agenţia Internaţională pentru Energie Atomică, NATO, lista fiind încheiată de Comitetul Internaţional Olimpic, ca urmare a lipsei de deschidere.

"Prăbuşirea creditării şi criza din sectorul financiar arată importanţa transparenţei în toate sectoarele. Companiile şi organizaţiile nu fac eforturi suficiente pentru a demonstra că sunt de încredere", a declarat directorul adjunct al institutului de cercetări, Letitia Labre.

Problemele din sectorul american de creditare s-au extins în sectorul financiar internaţional, iar băncile şi companiile de investiţii sunt criticate pentru vânzarea unor produse financiare pe care, conform anumitor opinii, nu le-au înţeles pe deplin.

Raportul este realizat anual pe un eşantion reprezentativ de organizaţii. Singura bancă de investiţii inclusă în raportul din acest an, Goldman Sachs, s-a plasat în ultima treime a clasamentului.

Printre cele mai performante companii în privinţa transparenţei, în pofida criticilor contrare, sunt compania minieră BHP Billiton şi grupul petrolier Shell.

Pe prima poziţie s-a plasat Fundaţia Internaţională pentru Agricultură Organică, urmată de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, International Finance Corporation, parte a Băncii Mondiale, şi fundaţia UNICEF, parte a ONU.

La realizarea raportului s-a ţinut seama de transparenţă, participarea acţionarilor, evaluarea performanţelor şi reacţia la reclamaţii.