„Cea de-a doua cutie neagră a fost găsită marţi dimineaţă. Amândouă sunt utilizabile, însă este încă imposibil să cunoaştem cauza exactă a catastrofei„, a adăugat Bulthe, calificând locul unde s-a produs accidentul drept „zonă de război”.
Aceste „cutii negre” seamănă cu un tahigraf. Ele pot identifica viteza şi respectarea sau nerespectarea semnalelor în timpul perioadei care precede accidentul. Ancheta ar putea dura mai multe săptămâni, sau mai multe luni. Judecătorul de instrucţie din Bruxelles Jeroen Burme a desemnat mai multe colegii de experţi feroviari, medico-legişti, informaticieni şi ingineri civili. Unii dintre ei sunt la faţa locului de luni dimineaţa, alţii s-au deplasat marţi. Ei îşi vor continua lucrul în zilele următoare.
O şină a putut fi eliberată luni seara din ordinul judecătorului de instrucţie, care a încredinţat ancheta poliţiei feroviare. „Eliberarea şinelor va avea loc atunci când experţii şi anchetatorii îşi vor încheia activitatea”, a mai precizat Parchetul.
În ceea ce îi priveşte pe cei doi mecanici, procurorul a anunţat că unul dintre ei a decedat, iar celălalt a fost grav rănit în timpul coliziunii şi apoi transportat la spital. Viaţa sa nu se află însă în pericol. Identificarea victimelor este în curs. „Cadavrele sunt eliberate pe rând şi puse la dispoziţia familiilor. În schimb, numărul exact al victimelor identificate nu ne-a fost comunicat”, a mai afirmat Bulthe.
Parchetul de la Bruxelles a deschis un dosar pentru „omucidere involuntară pe numele lui X” şi aplicare de „lovituri şi răni involuntare pe numele lui X”. „Acordăm cea mai mare prudenţă atunci când trebuie să stabilim responsabilităţile în acest gen de catastrofe. Prioritatea este să venim în ajutor victimelor„, a conchis procurorul.