România foloseşte în prezent avioane MiG-21 şi nu dispune de aparate de generaţia a patra, iar avioanele F-16 devin astfel o alegere logică, a declarat Hughes marţi, la solicitarea MEDIAFAX.
Programul pentru construirea avioanelor F-35, de generaţia a cincea, înregistrează întârzieri şi a depăşit deja bugetul, ultimele estimări sugerând că preţul unui aparat ar putea ajunge până la 100 de milioane de dolari.
„Acesta este probabil mult peste posibilităţile fiscale ale României şi cu siguranţă nu va fi accesibil României pentru următorii zece ani, în timp ce nevoia de modernizare a forţelor aeriene la un preţ accesibil este mult mai urgentă”, a apreciat Hughes, de la agenţia internaţională de analiză stragetică STRATFOR.
El a adăugat că avioanele Rafale, Grippen şi Eurofighter sunt, toate, modele noi şi încă nu sunt disponibile aparate în uz. „Primul criteriu de decizie ar fi putut fi preţul. Avioanele F-16 în uz sunt atât accesibile, cât şi (…) o alegere comună pentru ţările NATO. Pe scurt, nu lipsesc motivele pragmatice pentru alegerea F-16”, a adăugat el.
„Ca şi Polonia, România este cu siguranţă o ţară care are potenţial pentru relaţii bilaterale mai apropiate cu Statele Unite, după cum demonstrează planurile pentru instalarea de baze logistice mobile în această ţară”, a afirmat Hughes, adăugând că, „există cu siguranţă interese strategice care pot apropia Statele Unite şi România în plan bilateral în următorii ani, iar achiziţionarea de aparate F-16 cu siguranţă nu va afecta şansele pentru aceasta”.
CSAT a aprobat, marţi, propunerea MApN de achiziţionare a 24 de avioane F-16 în uz, documentul urmând să fie trimis Parlamentului spre dezbatere şi decizie.