Această cădere arată că de fapt Guvernul nu a făcut în mare parte decât să achite facturi restante din anii trecuţi, legate de investiţii care au contribuit la PIB în anii trecuţi. De asemenea, arată de ce nu se simt în economie investiţiile cu care se laudă autorităţile şi reflectă inclusiv impactul companiilor de stat care şi-au restrâns bilanţurile în criză.
Imaginea contrastează puternic cu datele oficiale prin care Guvernul clamează o creştere de circa 30% a cheltuielilor de investiţii în semestrul I.
Cum se explică această contradicţie? Guvernul face raportări conform aşa-numitelor standarde „cash”, în care evidenţele bugetare înregistrează doar fluxurile de bani efectiv plătite, adică o cheltuială de investiţii apare numai atunci când este achitată, cifrele regăsindu-se în execuţiile bugetare publicate de Ministerul Finanţelor. În schimb, pe metodologia europeană ESA 95 (European System of Accounts), cheltuielile apar în scriptele bugetare doar atunci când se înregistrează angajamentul de plată şi se emite factura.
În traducere, aceasta înseamnă că pe hârtie şi în discursurile oficiale sunt foarte multe programe, există şi alocări bugetare în creştere, dar în realitate investiţiile noi ale statului sunt la pământ. Indiferent de modul de raportare, investiţiile care contează sunt cele care se văd în PIB.
Pe standarde ESA, în primul semestru din 2011 investiţiile publice aveau o pondere de 1,6% din PIB, în timp ce în aceeaşi perioadă din 2010 ponderea fost de 4,3% din PIB. Pe standarde cash, în primul semestru din 2011 ponderea investiţiilor publice era de 6,4%, în creştere faţă de nivelul de 5,5% din PIB din primul semestru din 2010.
Citeşte mai multe despre investiţiile statului pe www.zf.ro