Andrei Boncea, invitat al Bucharest Script Lab: Oricine poate scrie, puţini reuşesc să spună o poveste

Producătorul Andrei Boncea, cel de-al patrulea invitat al Asociaţiei Scenariştilor Români (ASCER) şi al lui Gareth Brookes, cunoscut scenarist şi story editor britanic, gazda şi trainerul Bucharest Script Lab, a afirmat că "oricine poate să scrie", subliniind că "puţini reuşesc să spună o poveste".

Urmărește
506 afișări
Imaginea articolului Andrei Boncea, invitat al Bucharest Script Lab: Oricine poate scrie, puţini reuşesc să spună o poveste

Producătorul Andrei Boncea (Imagine: Octav Ganea/Mediafax Foto)

Potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX, seminarul pe care îl va susţine Andrei Boncea va dura două ore şi va avea loc miercuri, de la ora 12.00, la sediul ASCER. Sesiunea specială este deschisă publicului, iar taxa de participare este de 150 de lei. Bucharest Script Lab (18 noiembrie 2013 - 31 ianuarie 2014) a demarat în urmă cu o lună şi are 15 participanţi selectaţi.

Producătorul Andrei Boncea este pregătit să răspundă participanţilor la orice întrebare legată de dificultăţile, dar şi de satisfacţiile realizării unui film.

Despre laboratorul de scenaristică organizat de ASCER, Andrei Boncea a declarat: "Bucharest Script Lab este o iniţiativă foarte importantă pentru tinerii scriitori în căutarea unui producător. Am avut privilegiul să lucrez cu Gareth Brookes în televiziune şi apreciez în mod deosebit metoda lui de pregătire a scenariilor".

Invitaţii precedenţi ai evenimentului au fost regizorul, scenaristul şi producătorul Cătălin Mitulescu, producătorul Mişu Predescu şi regizorul Ioan Cărmăzan.

Andrei Boncea şi-a amintit de începuturile carierei sale de producător alături de marele cineast Costa-Gavras.

"Filmul «Amen», în regia lui Costa-Gavras a fost la vremea respectivă cea mai importantă producţie realizată în România după căderea comunismului. Am avut privilegiul să fac parte din echipa acestui film şi să învăţ în câteva luni de la Irina Chiriţă, directorul de producţie al filmului, şi Michele Ray Gavras, producătorul filmului, tot ceea ce este important în realizarea unui film de mare anvergură. Ceea ce m-a marcat însă a fost dedicaţia pentru pregătirea filmului, măiestria în lucrul cu actorii şi, mai ales, generozitatea lui Costa-Gavras faţă de o echipă începătoare, însă pasionată", a afirmat acesta.

Apoi, acesta a lucrat alături de Cristian Nemescu, la "California Dreamin'". "Am încercat acelaşi sentiment în timpul realizării filmului «California Dreamin'». Chiar dacă era la primul lui film de lungmetraj, Cristian Nemescu avea graţia, tenacitatea şi iscusinţa unui mare maestru. A fost o producţie relativ complicată, însă Cristian a condus proiectul şi echipa cu o uşurinţă şi o stăpânire greu de egalat, semn al unui mare cineast. Cu atât mai mult, dispariţia lui tragică este o pierdere de neînlocuit pentru filmul românesc, însă mai ales pentru mine şi pentru cei care am fost în jurul lui şi am fi avut privilegiul să îi stăm în preajmă la următoarele lui filme memorabile", a declarat acesta.

Producătorul Andrei Boncea consideră că magia filmului constă chiar procesul realizării lui. "Să porneşti de la o idee, la un scenariu, şi apoi să îl pui în scenă în faţa camerelor, cu actori înzestraţi, deconstruit în scene şi locaţii, timp de o lună sau mai mult, zi de zi, cu o echipă talentată şi organizată ca un mecanism formidabil", a subliniat acesta.

"Cineva făcea o analogie interesantă: filmele sunt precum catedralele. Construcţii gigantice, de o frumuseţe nepământeană, cu armonii şi detalii structurale extraordinare şi o organizare fabuloasă a spaţiului şi chiar a timpului. Atunci când intri într-o astfel de minune arhitecturală, timpul are o altă dimensiune, o altă curgere. Catedralele sunt făcute să încerci sentimentul apropierii de divinitate. Să încerci mirarea, fascinaţia, revelaţia. Într-un fel acelaşi sentiment pe care îl aştepţi atunci când te aşezi în sala de cinema înaintea unui mare film", a mai spus acesta.

"Toate marile catedrale au fost construite în evul mediu de echipe unite de meşteri şi arhitecţi care mergeau dintr-un loc, ridicau un edificiu magnific o dată la câteva luni sau ani şi se mutau apoi în alt loc ca să o ia de la capăt", a continuat Andrei Boncea. "Cred că acelaşi lucru înseamna şi echipa de film. Ucenicia, şi lucrul alături de un mare maestru, un mare constructor de poveşti şi de emoţii superlative sunt elementele esentiale ale acestei profesii", a mai spus Boncea.

Despre cum recunoaşte un scenariu bun, Andrei Boncea a afirmat: "Recunoşti un scenariu bun după primele trei pagini". "Fireşte, un scenariu este o etapă intermediară în realizarea unui film, aşa cum este şi sinopsisul şi outline-ul. Importantă este capacitatea scriitorului de a capta atenţia unui producător cu povestea pe care vrea să o spună", a declarat acesta. Pe de altă parte, producătorul Boncea a spus că: "Oricine se poate adapta relativ uşor tehnicii literare de scris sub forma unui scenariu de film. Însă foarte puţini reuşesc să spună o poveste. Să creeze acea structură invizibilă, acea arhitectură inefabilă care este transpusă în imagini şi secvenţe de un regizor iscusit. Sunt multe metode care pot fi practicate pentru a ajunge la un scenariu bun, pentru a fi realizat. Însă ceea ce este important, indiferent de metoda folosită, este puterea poveştii pe care o spui, emoţia pe care o crează şi personajele care populează lumea imaginară pe care o creezi", a adăugat Boncea.

În perioada 2000 - 2013, Andrei Boncea a fost producătorul a peste 70 de filme, româneşti şi străine, pentru televiziune şi cinema precum "Sunt o baba comunistă", "Las Fierbinţi", "Ultimul Corupt din România", "Ceva Bun de la Viaţă", "Poker", "Ho Ho Ho", "Contra timp 2", "Carol I", "Weekend cu mama", "Zamiana", "Un film simplu", "Vine poliţia!", "Contra timp", "Fire & Ice: Cronica dragonilor", "Supravieţuitorul", "At Your Own Risk", "Cu un pas înainte", "California Dreamin'", "Roming", "La Bloc", "Meseriaşii", "Răzbunarea", "Bărbatul soţului meu", "O lume a durerii", "Niciodată nu e prea târziu", "Iubire cu pumnul", "Lacrimi de iubire", "Baieţi buni", "Numai iubirea", "Leana şi Costel", "Warrior Queen", "Filantropica", "Amen", "Garcea şi oltenii" şi "Epicenter". Andrei Boncea a fost director de film pentru şapte producţii precum "Windfall", "High Tension", "Break of Dawn", "Dark Asylum", "Elvira's Haunted Hills", "The Elite" şi "The Scariest Places on Earth".

Cursul (susţinut în limba engleză) se adresează scenariştilor de film şi televiziune aflaţi pe diferite niveluri de pregătire, începători sau mai puţin începători, care vor să se perfecţioneze în acest domeniu. Laboratorul se adresează şi celor care intenţionează să deprindă această meserie, au deja o poveste de spus, au şi exerciţiul scrisului.

Cursul este interactiv şi fiecare dintre participanţi va putea avea în portofoliu, la finalul celor două luni, un dosar de pitch (de prezentare pentru potenţiali producători/ regizori), împreună cu un scenariu final pentru proiectul său. Toate sesiunile laboratorului de scenarii vor avea loc la sediul Asociaţiei Scenariştilor Români.

Mai multe informaţii la zi se găsesc pe site şi pe pagina de Facebook a evenimentului sau la e-mail inscrieri@asociatiascenaristilor.ro.

Asociaţia Scenariştilor din România (ASCER) îşi propune să reprezinte drepturile celor care scriu filme, să le ofere oportunităţi de a-şi vedea scripturile transformate în imagini. Echipa ASCER este formată din Cristina Jacob (regizor, scenarist, preşedintele ASCER), Cătălina Pricope (contabil, vicepreşedintele ASCER), Iulia Brăila - asistenta lui Gareth Brookes pentru Bucharest Script Lab (traducător, coordonator), Camelia Popa (regizor, coordonator, consultant), Ovidiu Văcaru (editor, director IT), şi Andrei Boncea (producător, consultant).

Regizor, scenarist şi producător, Cristina Jacob - regizor şi scenarist pentru lungmetrajul "Liceenii 2000" (2014, în postproducţie), regizor şi producător pentru "În film la Naşu'" (2012), "Mircea Veroiu" (2010) - spune despre ASCER: "Asociaţia a pornit de la nevoia de a cunoaşte scenarişti cu care să colaborez. Mi-am dat seama că noi, scenariştii, suntem foarte puţini şi nu ne cunoaştem între noi. Nu există o comunitate a noastră. Nu suntem instruiţi suficient, iar cei puţini care există ar putea beneficia de drepturi clare, mult mai bine definite şi apărate, dacă ar exista un organism care să îi reprezinte. Ar putea intra mai uşor în contact cu regizorii şi cu producătorii. Atunci m-am gândit să înfiinţez acestă asociaţie care să primească scenarişti sau tineri care au poveşti de spus, din care îşi doresc să dezvolte filme sau seriale pentru cinema sau TV. Oameni care au făcut sau nu o şcoală de specialitate. Vrem să îi descoperim printr-un concurs, iar câţiva, cei mai buni, vor fi premiaţi. Ceilalţi, care au potenţial, vor fi instruiţi cu ajutorul cursurilor pe care le va organiza asociaţia. Aşadar, vor avea acces mai uşor la informaţii care îi vor ajuta şi le vor uşura munca, vom şti de existenţa lor, vor deveni mai performanţi".

Gareth Brookes are o experienţă de peste 30 de ani în film şi televiziune, acumulată la companii binecunoscute precum Freemantle Media şi Sony Pictures. În prezent, scenaristul britanic se află în România, unde lucrează pentru Media Pro Entertainment. În măsura timpului disponibil, Brookes conduce şi alte ateliere de scenaristică în zona Europei Centrale şi de Est pentru compania media Central European Media Enterprises (CME).

Bucharest Script Lab (BSLab) se adresează scenariştilor de film şi televiziune aflaţi pe diferite nivele de pregătire, începători sau mai puţin începători, care vor să se perfecţioneze în acest domeniu. Laboratorul se adresează şi celor care intenţionează să deprindă această meserie, au deja o poveste de spus, deasemenea au şi exerciţiul scrisului. În fiecare săptămână va fi organizată o sesiune specială, deschisă publicului, cu invitaţi, personalităţi consacrate în domeniul filmului precum Nae Caranfil, Dumitru Carabăţ, Cătălin Mitulescu şi Stere Gulea.ă

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici