ARCA: În 20 de ani de la înfiinţarea CNA, posturile TV şi radio s-au dezvoltat ghidate de interesul public

Asociaţia Română de Comunicaţii Audiovizuale (ARCA) spune, într-un comunicat remis vineri MEDIAFAX, la împlinirea a 20 de ani de la înfiinţarea Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA), că în această perioadă televiziunile şi radiourile s-au dezvoltat ghidate de reperele interesului public.

Urmărește
338 afișări
Imaginea articolului ARCA: În 20 de ani de la înfiinţarea CNA, posturile TV şi radio s-au dezvoltat ghidate de interesul public

ARCA: În 20 de ani de la înfiinţarea CNA, posturile TV şi radio s-au dezvoltat ghidate de acesta

Potrivit ARCA, vineri se împlinesc 20 de ani de la publicarea legii audiovizualului şi înfiinţarea Consiliului Naţional al Audiovizualului ca autoritate de reglementare învestită pentru a exercita controlul respectării legii şi a emite reglementări secundare în domeniul audiovizualului.

"Distanţa de la prima formă a legii la actuala sa formă, cu un număr dublu de articole şi cu un sprijn secund extins în ceea ce s-a numit «codul audiovizual», se măsoară ca o adevărată evoluţie de mentalităţi şi valori de civilizaţie ale societăţii româneşti. Domeniul audiovizualului, radioul şi televiziunea, la care se adaugă acum şi forme de new media, s-au dovedit a fi instrumente esenţiale în construcţia de valori civice, democratice, ale vieţii cotidiene şi, nu în ultimul rând, culturale. Cultura audiovizuală a extins, chiar cu riscurile inevitabile, sensul valorilor culturale însuşi", se spune în comunicatul ARCA, semnat de George Chiriţă, directorul executiv al asociaţiei.

ARCA spune că temele care au intrat în dezbaterea configurării reglementărilor din domeniul audiovizualului şi apoi disputele privind respectarea lor au condus la o înţelegere mai aproape de viaţă a ceea ce înseamnă atât valorile demnităţii umane, ale dreptului la imagine, cât şi libertatea de exprimare şi dreptul la informare.

"CNA şi valorile legii au devenit o platformă de dezbatere prin care interesul public a primit conţinut şi a găsit aliaţi inclusiv în interesele comerciale ale radiourilor şi televiziunilor private, care s-au dezvoltat ghidate de reperele acestuia. Reglementarea unor valori care păreau definite doar de libertatea de exprimare sau de libera iniţiativă comercială a dat mai multă consistenţă chiar acestor libertăţi", se mai spune în comunicat.

Totodată, ARCA spune că, în parteneriat cu CNA, a urmat din interior evoluţiile domeniului, care au produs cele două etape de modificare a legii audiovizualului, în 2002 şi , prin asimilarea noii directive europene a audiovizualului, în 2008, precum şi codul audiovizual, la care, în 2011, a "asociat" un cod deontologic propriu.

"În toţi aceşti ani, iniţiativa privată în audiovizual, împreună cu instituţiile publice din domeniu au asigurat energia necesară pentru progres în interes public şi pentru redefinirea ascendentă a valorilor societăţii", se mai spune în comunicatul ARCA.

CNA sărbătoreşte, vineri, 20 de ani de la înfiinţarea sa, perioadă în care audiovizualul românesc s-a dezvoltat foarte mult, cuprinzând în prezent 750 de televiziuni, 633 de posturi de radio şi 3.727 de reţele de distribuţie prin cablu, potrivit unui comunicat remis joi seara MEDIAFAX de către Consiliu.

Pe 25 mai 2012 se împlinesc 20 de ani de la înfiinţarea Consiliului Naţional al Audiovizualului, organism creat ca unică autoritate publică de reglementare şi garant al interesului public în domeniul audiovizualului, se spunea în comunicatul semnat de preşedintele CNA, Răsvan Popescu.

"Apariţia sa a fost dictată de raţiuni practice, din nevoia de a se stabili "regulile jocului" într-o activitate absolut nouă, aceea de difuzare a programelor de radio şi de televiziune de către radiodifuzorii privaţi, mai ales în condiţiile în care, activitatea în sine, difuzarea de programe în regim privat, începuse încă din primele zile de după 22 decembrie 1989. Prima emisie de radio privată s-a produs pe 31 decembrie 1989, din clădirea Casei Scriitorilor de pe Calea Victoriei, pe frecvenţa de 92,7 MHz şi cu un emiţător ajuns în ţară prin intermediul Ambasadei Franţei la Bucureşti. A urmat, la scurt timp, începerea emisiei Radio Unifan, la 11 ianuarie 1990, şi Radio Nova 22, la 19 ianuarie acelaşi an. Simultan, începea în România o altă activitate, absolut necunoscută până atunci, şi anume distribuţia de programe audiovizuale prin reţele de cablu, ceea ce a permis accesul nostru la cele mai importante programe europene de televiziune", se spunea în comunicatul CNA.

Potrivit comunicatului, cadrul legal instituit prin Legea audiovizualului nr. 48 din 25 mai 1992 venea să reglementeze activitatea de difuzare în regim privat, începută de pionierii acestui domeniu, cu entuziasmul acelor ani, şi, implicit, să spargă monopolul de stat al posturilor publice de radio şi de televiziune. "Au fost create, astfel, premisele pentru dezvoltarea în România a unui domeniu de activitate care a cunoscut până astăzi un ritm al evoluţiei nemaiîntâlnit în niciunul din statele foste comuniste ale Europei de Est. Anul 1992 a fost şi anul în care noul organism, Consiliul Naţional al Audiovizualului, a acordat primele licenţe de radio, de televiziune şi de distribuţie prin cablu, în cadrul primelor concursuri organizate", se spunea în comunicat.

"După 20 de ani de audiovizual românesc, cenzurat doar de constrângeri financiare, ni se oferă acum un număr foarte mare şi variat de programe de radio şi de televiziune. Astăzi, funcţionează în România un număr de 633 de posturi de radio, 750 de posturi de televiziune, cu emisie terestră şi prin satelit, precum şi un număr de 3727 de reţele de distribuţie prin cablu. Din această perspectivă, România se poziţionează printre cele mai dezvoltate pieţe ale audiovizualului, din Europa Centrală şi de Est", se mai spunea în comunicatul CNA.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici