Aristoteles Workshop - documentare în Bucovina, sub semnul trainerilor internaţionali

La Vama, în Suceava, timp de cinci săptămâni, studenţii şi trainerii de la Aristoteles Workshop au preluat controlul, devenind parte a comunităţii locale pe care au început să o cerceteze pentru viitoarele filme documentare.

Urmărește
102 afișări
Imaginea articolului Aristoteles Workshop - documentare în Bucovina, sub semnul trainerilor internaţionali

Aristoteles Workshop - documentare în Bucovina, sub semnul trainerilor internaţionali (Imagine: Adrian Paduretu/Mediafax Foto)

Celebrul regizor Rafi Pitts, Jean Rozat, CEO al ARTE France, Marijke Rawie, preşedinta ExpertDocs, Michael Bregant, de la FAMU Prague, şi Sorin Botoşăneanu, de la Universitatea Naţională de Teatru şi Film "I. L. Caragiale" din Bucureşti, documentaristul John Appel şi Nino Kirtadze, fost consilier al preşedintelui georgian şi jurnalist în zone de război, s-au reunit la Vama pentru a-i educa pe cei 16 studenţi ai Aristoteles Workshop în arta documentarului, dar şi pentru a le oferi o privire de ansamblu asupra producţiei şi finanţării documentarelor la nivel european.

Aceasta este pentru prima dată de la înfiinţarea atelierului când se schimbă spaţiul de desfăşurare. Astfel, în primii patru ani, Aristoteles Workshop a avut loc la Sibiel, în judeţul Sibiu, pentru ca anul acesta să se mute în Bucovina, la Vama, în judeţul Suceava. Această schimbare pare a fi şi una de idei, de concepte, noul spaţiu de desfăşurare fiind foarte util participanţilor din punct de vedere al subiectelor, cât şi al abordării directorilor de imagine.

În 2010, cea de-a cincea ediţie a Aristoteles Workshop este organizată sub umbrela unui consorţiu format din AWA (Aristoteles Workshop Association), UNATC (Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică - Bucureşti, România), FAMU (Academia de Artă Cinematografică - Praga, Republica Cehă) şi SZFE (Universitatea de Teatru, Film şi Televiziune - Budapesta, Ungaria), consorţiu recunoscut şi sprijinit de Programul MEDIA al Uniunii Europene, special creat pentru acest workshop.

Peste 120 de tineri au aplicat în primăvară pentru a participa la cea de-a cincea ediţie a Aristoteles Workshop. Au fost selectaţi 16 candidaţi: şase români, cinci maghiari, trei cehi şi doi polonezi, dintre care 12 sunt studenţi sau absolvenţi ai universităţilor consorţiului proaspăt fondat.

Workshop-ul cuprinde patru etape. Prima, care a presupus trainingul studenţilor selectaţi, a cuprins teme ca stilul narativ şi strategii, cu trainerul Thierry Garrel, urmate de perspectiva autorului -cameră, lumină, sunet, abordare vizuală, planificare, calendar de producţie.

În această fază a fost organizată o sesiune de pitching, moderată de trainerul Marijke Rawie, în care studenţii şi-au prezentat proiectele în prezenţa lui Jean Rozat, Nino Kirtadze, Rafi Pitts, Sorin Botoşăneanu şi Michael Bregant.

Astfel, cele patru echipe - formate fiecare din producător, regizor, DOP şi monteur - au ales teme şi subiecte diverse, de la un portret al unui muncitor într-o mină de uraniu, care colecţionează numeroase obiecte şi le repară, la practicarea magiei albe în cea mai religioasă zonă a ţării, supranumită Ţinutul Mănăstirilor, sau modul în care o echipă de fotbal sătească poate fi văzută drept un model al societăţii în care s-a format - satul. De asemenea, un alt subiect de film documentar este plecarea, în acest sens fiind ales un sat polonez din Bucovina, unde sunt portretizate două cupluri: un frate şi o soră şi doi logodnici.

Cele patru echipe sunt formate din Peter Akar (regizor), Carmen Bianca Tofeni (DOP), Krisztian Marton (monteur), Andra Popan Dorca (producător), Jean Rendl (regizor), Zsofi-Lili Kovacs (DOP), Wiktoria Szymanska (monteur), Costel Zaharia (producător), Iulia Enculescu (regizor), Annegret Sachse (DOP), David Syonyei (monteur), Matei Budeş (producător) şi Agnieszka Kowalczyk (regizor), Marius Apopei (DOP), Tomas Potocny (monteur), Julianna Borszei (producător).

După prezentarea proiectelor, care a avut loc sâmbătă, specialiştii prezenţi la sesiunea de pitching i-au sfătuit pe tinerii cursanţi cu privire la abordarea stilistică a subiectului şi structura poveştii.

"Au avut până acum doar trei zile complete pentru a ieşi pe teren să vadă şi să găsească subiecte, personaje, poveşti. De asemenea, i-am rugat să aibă o idee nu doar despre personaje şi locuri, ci şi să găsească o structură, iar asta în trei zile e ceva magic. Şi, eu sunt foarte mulţumită cu ce a ieşit până acum. Cred că toţi au un mare potenţial, sper că acest potenţial va fi exprimat în următoarea perioadă, dar am văzut că, spre exemplu, cu documentarul Adinei (Pintilie, "Nu te supăra, dar...", n.r.) ea a avut de lucru la el încă un an după terminarea atelierului. Ei sunt nerăbdători să fie gata (în cinci săptămâni, n.r.), dar, dacă e foarte bun, ei pot lucra la el mai mult timp. Cred că toate poveştile au potenţial, toate sunt de interes uman... Sunt foarte sigură că unul sau două din ele vor fi lansate în lumea internaţională", a spus, după sesiunea de pitching, Marijke Rawie, moderatoarea prezentării.

"Cel mai uşor lucru e să ai o idee. Toată lumea are idei. (...) Dar să transformi o idee într-un film, ăsta e un proces foarte, foarte solicitant. (...) Vestea bună pentru studenţi este că nu vor petrece foarte mult timp pe subiect", spune şi Michael Bregant cu privire la proiectele studenţilor.

Pe de altă parte, regizorul Rafi Pitts, care urmează să lucreze cu studenţii în următoarele săptămâni, spune că îi va încuraja pe aceştia "să fie cine sunt şi să nu le fie frică să exprime ce vor".

"Treaba mea e să dezvolt viziunile personale din fiecare. (...) Este, probabil, unul din puţinele locuri unde cursanţi se pot exprima liber şi pot face ce vor. (...) Treaba mea nu este să mă asigur că ei fac filme care să îmi placă mie. Eu sunt interesat să văd ce le place lor, ce vor ei să facă. Aşa că, încerc să nu îmi exprim preferinţele pentru că, foarte sincer, mie îmi place să lucrez cu fiecare din ei", spune Rafi Pitts.

"Sunt subiecte care pot părea mai clare şi mai concrete la început, dar pot să nu fie atât de puternice, pentru că nu se bazează pe subiect. (...) Niciodată nu trebuie să judeci un proiect de la început, pentru că nu ştii cum se va dezvolta", mai subliniază regizorul.

De asemenea, cu privire la proiectele prezentate de studenţi, Pitts spune că acestea sunt foarte "curajoase": "Cred că proiectele sunt foarte curajoase, ei au un ideal cu privire la ce vor să facă şi oamenii de film sunt mereu aşa, au un ideal cu privire la ce vor să facă, dar uneori se lasă orbiţi de asta".

În etapele viitoare ale workshop-ului va avea loc producţia proiectelor alese, de la treatment, cercetare, prospecţie şi filmare până la decizia corectă privind ceea ce se filmează, ţinând cont de faptul că pre-producţia şi planificarea influenţează procesul de editare, dar şi editarea şi finisarea documentarului.

Evaluarea finală va fi făcută de un juriu format din reprezentanţi ai televiziunii ARTE şi ai celor trei universităţi membre ale consorţiului, experţi internaţionali şi reprezentanţi ai presei. Înmânarea premiului ICR va avea loc după vizionarea celor patru filme, în sala de cinema din Gura Humorului.

Asociaţia Aristoteles Workshop a fost fondată în 2005, de Cristina Hoffman şi Dan Nuţu, cu sprijin din partea Televiziunii ARTE, şi oferă în România un program anual unic de training şi dezvoltare în producţia de film documentar - Aristoteles Workshop, la care sunt invitaţi să participe autorii de film documentar creativ, editorii de imagine şi de sunet şi producătorii din Europa Centrală şi de Est.

În 2010, trei dintre cele patru filme documentare produse la Aristoteles Workshop 2009 au fost selectate la festivaluri internaţionale de film renumite. "Căutare", regizat de Ionuţ Piţurescu, a reprezentat România în secţiunea Quinzaine des Réalisateurs a Festivalului de la Cannes şi a primit premiul secţiunii. "Rebel, Rebel", regizat de Mihai Bauman şi Alexandru Belc, a fost selectat la secţiunea First Steps a Festivalului de Film Documentar Visions du Réel de la Nyon, Elveţia, din aprilie. "Femei pe pânză", regizat de Otilia Babără, a fost selectat în secţiunea principală a Festivalului de Film Documentar Cronograf de la Chişinău, Republica Moldova, în mai, unde a câştigat premiul pentru debut oferit de Uniunea Cineaştilor din Moldova.

Material de Alexandra Buzaş, alexandra.buzas@mediafax.ro.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici