BRAT a introdus auditul pentru publicaţiile cu tiraje mici

Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) a introdus un audit simplificat şi la costuri reduse pentru publicaţiile cu tiraje de până la 7.500 de exemplare, o măsură importantă pentru a-i sprijini pe editorii mici să aibă acces mai uşor la bugetele de publicitate, în condiţiile maturizării pieţei.

Urmărește
306 afișări
Imaginea articolului BRAT a introdus auditul pentru publicaţiile cu tiraje mici

BRAT a introdus auditul pentru publicaţiile cu tiraje mici (Imagine:Shutterstock)

Potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX, măsura - care acoperă deja perioada aprilie 2014 - martie 2015 - vine în întâmpinarea tendinţei în creştere printre clienţii de publicitate care doresc să cumpere media mai mult pe baza unor criterii standardizate decât "pe vorbe frumoase".

În mod concret, noul serviciu introdus de BRAT permite publicaţiilor cu tiraj redus să beneficieze de aceleaşi standarde de auditare, neutre, transparente, recunoscute de industrie, ca şi publicaţiile cu tiraje mari, cu toate avantajele pe care acestea le aduc, la un preţ mai mic, ajungând în varianta auditului simplificat la aproximativ 1.000 de lei pe an.

Auditarea ajută publicaţiile locale să se individualizeze în piaţă, inclusiv prin raportare la presa naţională, şi să arate ce audienţe au, precum şi profilul celor care citesc aceste publicaţii. Acest lucru este cu atât mai important cu cât în industrie există unele diferenţe de percepţie între presa locală şi presa naţională.

"Piaţa de media din România s-a maturizat, a evoluat şi se adaptează continuu la transformările comportamentale ale consumatorilor. Vânzarea de publicitate presupune existenţa unui produs performant. Pentru a-şi fideliza clienţii de publicitate, editorii trebuie să aibă instrumente corecte şi neutre de măsurare. Vânzarea nu se mai poate face «pe vorbe». Pentru agenţii, cine nu este în BRAT nu există sau nu doreşte să fie transparent măsurat", este de părere Ştefan Iordache, COO Leo Burnett Group.

La rândul său, Adrian Voinea, director general al cotidianului Gazeta de Sud, explică: "Certificarea şi/ sau auditarea independentă a tirajului distribuit pentru o publicaţie, fie că este mică sau mare, susţine statutul editorului, care se manifestă prin corectitudine şi concurenţă loială în piaţa de presă. Totodată, existenţa unor informaţii certificate independent de către o autoritate specializată în domeniu permite accesul editorului la licitaţii publice şi la clienţi de publicitate naţionali".

Voinea mai spune că unul dintre motivele principale pentru care editorii au recurs deja la acest tip de măsurare a datelor de difuzare este credibilitatea oferită de auditarea independentă, pe baza unor standarde neutre, profesioniste şi recunoscute de industria media. "Auditarea unei publicaţii, indiferent de tiraj, oferă credibilitate, oferă date corecte despre caracteristicile audienţei, transmite partenerilor din piaţă importanţa transparenţei acestor valori şi mai ales reuşeşte să creeze relaţii bazate pe încredere", spune Adrian Voinea, a cărui organizaţie a ales deja să devină membru BRAT.

Voinea mai spune că auditul este "o sumă de date colectate şi interpretate ştiintific, de instituţii credibile", care "ajută clientul să îşi formeze o părere asupra publicului ţintă identificat şi, mai ales, acesta achiziţionează publicitate având sentimentul că a făcut o alegere corectă, o investiţie în promovare şi nu o cheltuială".

Credibilitatea şi cunoaşterea foarte bună a audienţelor sunt motivele enumerate şi de agenţii ca fiind marele câştig al auditării.

"Existenţa datelor de audit conferă mai multă încredere din partea clienţilor în publicaţia respectivă", spune Rodica Petrescu, Research & Development Manager, Dentsu Aegis Network.

Iar Ştefan Iordache este de părere că, "prin auditarea tirajului, editorii transmit în primul rând certitudinea că acea publicaţie este o prezenţă constantă, nu o apariţie meteorică în piaţa de print. În plus, prin furnizarea de date transparente, editorii pun bazele unui parteneriat solid, corect, profesionist".

Un alt argument pentru folosirea acestui instrument oferit de BRAT este şi "dreptul de a participa la licitaţii publice care solicită acest lucru", subliniază George Lazăr, directorul general al Monitorului de Botoşani, care adaugă că auditul pe plan local este util pentru relaţia cu agenţiile de publicitate.

"Un editor local cu audit mic are nevoie de certificatul BRAT pentru a putea participa la licitaţiile organizate de autorităţile locale sau la licitaţiile pentru publicitatea diferitelor proiecte cu finanţare europeană. În plus, sunt clienţi (filiale de bănci, clinici medicale private) care ştiu ce înseamnă certificatul de audit şi îşi iau informaţii de pe site-ul BRAT", spune şi Silvia Preda, directorul general al ziarului Obiectiv de Brăila.

În ceea ce priveşte nivelul investiţiei în auditul de tiraj, directorul general al Gazetei de Sud, Adrian Voinea, spune că este "unul acceptabil şi reprezintă o sumă care se poate recupera relativ repede (1 -3 luni)".

Ştefan Iordache explică la rândul lui că această recuperare a investiţiei se poate face tocmai din atragerea de publicitate, auditarea reprezentând un avantaj în condiţiile concurenţei pentru bugete. "Auditarea tirajului este un factor important în atragerea bugetelor de publicitate. Este important să existe o evaluare corectă şi neutră a tirajului. Iar costul pentru efectuarea acestui audit, cu tot respectul, cred că nu mai este o barieră pentru editori", spune acesta.

Subliniind că este important ca agenţiile să dea mai multă atenţie auditului, Silvia Preda afirmă: "Faptul că avem certificat BRAT ne ajută să ne întreţinem imaginea de lider local şi să demonstrăm că menţinem standardul cu care cititorii s-au obişnuit. Ne-am fi dorit ca agenţiile de publicitate să folosească certicatul de audit ca instrument de lucru, astfel încât clienţii naţionali să se îndrepte şi către presa locală".

BRAT este organizaţia industriei de media din România care măsoară audienţa presei scrise şi a mediului online, auditează tirajele (presă scrisă) şi monitorizează investiţiile în publicitate (presă scrisă, online, radio şi outdoor).

Măsurătorile şi monitorizările BRAT sunt independente şi transparente, pe baza standardelor profesionale stabilite de membrii săi în concordanţă cu normele internaţionale.

BRAT pune la dispoziţia pieţei de media şi de publicitate indicatorii de performanţă obţinuţi în urma auditului şi a studiilor realizate. De aceea, rapoartele BRAT reprezintă reperul sigur şi credibil pentru decizii strategice care implică industria media.

SATI este realizat de BRAT şi reprezintă singurul instrument recunoscut de industria media pentru măsurarea şi evaluarea performanţelor în mediul virtual.

SATI a fost lansat în urmă cu şapte ani şi oferă date despre peste 300 de site-uri şi de mobisite-uri, în urma unui sistem complex de cercetare online care reuneşte cinci componente: trafic, audienţă şi caracteristici socio-demografice, streaming, mobisites şi mobile in-app şi monitorizare de publicitate (MIPO).

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici