Bulevardul Aviatorilor şi Şoseaua Kiseleff au statut de monument istoric

Bulevardul Aviatorilor şi Şoseaua Kiseleff au statut de monument istoric până la luarea unei decizii privind clasarea, procedură declanşată deja de Direcţia pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional (DCPN) a Municipiului Bucureşti, statut care suspendă temporar construcţia unor pasaje subterane.

Urmărește
688 afișări
Imaginea articolului Bulevardul Aviatorilor şi Şoseaua Kiseleff au statut de monument istoric

Bulevardul Aviatorilor şi Şoseaua Kiseleff au statut de monument istoric (Imagine: Razvan Chirita/Mediafax foto)

În urma cererii Ordinului Arhitecţilor din România (OAR), filiala Bucureşti, adresată Direcţiei pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional Bucureşti şi având în vedere că documentaţia ce a însoţit cererea a primit, pe 20 iunie, aviz favorabil în şedinţa Comisiei Zonale a monumentelor istorice, din cadrul direcţiei, s-a declanşat procedura de clasare ca monument istoric a Ansamblului sistem de circulaţii publice compus din Şoseaua Bucureşti-Ploieşti, Şoseaua Kiseleff, Bulevardul Mareşal C-tin Prezan şi Bulevardul Aviatorilor, potrivit unui document emis de DCPN.

Documentul a fost înaintat Primăriei Sectorului 1 Bucureşti şi, spre ştiinţă, la OAR Bucureşti şi Primăria Capitalei.

Declanşarea procedurii de clasare înseamnă că de la data comunicării acesteia şi până la publicarea ordinului de clasare sau până la comunicarea neclasării ansamblului în cauză i se aplică regimul juridic al monumentelor istorice, dar nu mai mult de un an.

Documentul citat va fi prezentat miercuri, la Ministerul Culturii, în şedinţa Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice (CNMI), de arhitectul Dan Marin, prezent din partea OAR.

Statutul de monument istoric pentru aceste bulevarde nu ar permite construcţia celor două pasaje subterane de la Piaţa Charles de Gaulle şi Piaţa Presei, proiecte ale Primăriei Capitalei.

CNMI discută în şedinţa de miercuri atât avizarea pasajelor subterane de la Charles de Gaulle şi Piaţa Presei, cât şi clasarea ca monumente istorice a Bulevardului Aviatorilor şi a Şoselei Kiseleff. Primele două propuneri aparţin Primăriei Municipiului Bucureşti, ultimele două, Ordinului Arhitecţilor. Primarul Capitalei Sorin Oprescu participă la şedinţa CNMI.

Totodată, la sediul ministerului a avut loc, miercuri, o manifestaţie a câtorva reprezentanţi de la Asociaţia Salvaţi Bucureştiul, Pro Patrimoniu şi Pro-Do-Mo, care susţin clasarea Bulevardului Aviatorilor şi a Şoselei Kiseleff şi se opun construcţiei pasajelor de la Piaţa Charles de Gaulle şi Piaţa Presei.

Manifestanţii au afişat imagini cu Bulevardul Aviatorilor din prezent şi cu cel schimbat în urma construcţiei pasajului, precum şi mesajul "Salvaţi Bulevardul Aviatorilor!".

Roxana Wring de la Asociaţia Pro-Do-Mo a spus că solicită ministerului să clase cele două bulevarde, care fac parte din patrimoniul urbanistic din secolul XIX al Bucureştiului şi care, prin construcţia pasajelor, ar deveni "nişte autostrăzi urbane", defrişându-se spaţiul verde.

Totodată, Asociaţia Pro-Do-Mo a depus la minister o scrisoare în care solicită să nu fie avizate proiectele de infrastructură Pasajul rutier Piaţa Charles de Gaulle, Bulevardul Aviatorilor şi Pasaj rutier Piaţa Presei Libere, Şos Kiseleff.

"Realizarea celor două proiecte va distruge arhitectura şi coerenţa urbană a celor mai reprezentative artere de intrare în Bucureşti (...) Defrişarea vegetaţiei şi apariţia unei rampe de coborâre/urcare, lungi de sute de metri, indiferent că sunt amplasate pe una sau două părţi, vor afecta grav imaginea bulevardelor şi valoarea lor urbanistică. Şoseaua Kiseleff, dintr-un parcurs monumental către Arcul de Triumf va deveni o autostradă urbană, în timp ce Bulevardul Aviatorilor îşi va pierde calitatea de bulevard de promenadă, transformându-se într-un drum expres", se arată în scrisoare.

Reprezentanţii ONG-urilor susţin că prin construcţia acestor pasaje va fi încurajată circulaţia de viteză în centrul oraşului.

Primarul Capitalei, Sorin Oprescu, spunea, în 10 noiembrie, că societatea civilă a declanşat o procedură de clasare a marilor bulevarde şi transformarea lor în monumente, ceea ce ar duce la oprirea lucrărilor deja începute.

"Societatea civilă a declanşat o procedură de clasare a marilor bulevarde care nu există în nicun fel de anuar şi transformarea lor în monumente. Asta ar duce la oprirea lucrărilor care sunt deja începute. Refuz să cred că ministrul Culturii va da curs la aşa ceva. Oamenii ăia sunt sănătoşi la cap", a spus atunci Oprescu.

El preciza că le-a prezentat punctul de vedere şi a rămas să îl prezinte şi în Comisia Naţională de Patrimoniu.

"De exemplu, trecerile subterane de la Piaţa Presei Libere. Ăştia vor să aşeze pe piedestal de monument asaltul de pe Kiseleff. Am râs, dar la un moment mi-a îngheţat zâmbetul pe buze când am văzut declaraţiile unora. Noi ne dorim o viaţă civilizată şi acum nici subsolul nu pot să-l aranjez fără să deranjez arhitectura stradală sau pe cei de la monumente. Devenim caraghioşi. Ministrul a înţeles până la urmă şi sper să dea deoparte aberaţiile astea intelectuale", a mai spus primarul Sorin Oprescu.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici