Cannes 2012: Festival prestigios, aflat la cea de-a 65-a ediţie, caută încă un film mare

Cea de-a 65-a ediţie a Festivalului Internaţional de la Cannes se află încă în căutarea unui film cu adevărat mare. Cu patru zile înainte de încheierea competiţiei, niciun film nu s-a detaşat cu adevărat, consideră criticii de la lefigaro.fr.

Urmărește
584 afișări
Imaginea articolului Cannes 2012: Festival prestigios, aflat la cea de-a 65-a ediţie, caută încă un film mare

Cannes 2012: Festival prestigios, aflat la cea de-a 65-a ediţie, caută încă un film mare (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Festivalul de la Cannes are însă "abonaţii" săi. Ken Loach a revenit pe Croazetă pentru a 11-a oară, Michael Haneke îşi are reşedinţa secundară la Cannes, Abbas Kiarostami locuieşte în apropiere de complexul Lumière. Jacques Audiard, la rândul lui, a decis ca cel mai recent film al său să fie turnat la Cannes, fapt care poate simplifica oarecum lucrurile. Cinefilii au privilegiul de a viziona mereu la Cannes "ultimul" film regizat de Alain Resnais. În ceea ce îl priveşte pe David Cronenberg, căruia nimeni nu i-ar fi bănuit "talentele paterne", a venit la Cannes însoţit de fiul său, Brandon, al cărui film a fost selecţionat în secţiunea Un Certain Regard.

Unde sunt însă actriţele? - Paritatea nu are loc în acest an la Cannes. Foarte puţine actriţe de prim rang au urcat pe treptele din faţa Palais des Festivals şi încă şi mai puţine s-au remarcat în filmele selecţionate. Exceptându-le pe Marion Cotillard, care se impune în faţa balenelor orca în filmul lui Audiard, şi pe călugăriţele române care seamănă discordie în mănăstirea din filmul lui Cristian Mungiu, reprezentantele sexului frumos ar fi avut nevoie de o prezentare mai bună pe Croazetă. Jessica Chastain s-a mulţumit să facă figuraţie în "Lawless". Pe afişul filmului "On the Road", Kristen Stewart nu face decât să schimbe vitezele unui automobil. În ceea ce o priveşte, Isabelle Huppert a fost pusă în umbră de Jean-Louis Trintignant în filmul "Love", regizat de Michael Haneke. Cinefilii se întreabă unde "a dispărut" Juliette Binoche.

Subiecte deja cunoscute - Prohibiţie, reality- show, turism sexual, pedofilie, handicap, accident vascular cerebral, înmormântare... Nimic nou sub ploaia de la Cannes. Dintr-o dată, scriitorii au fost chemaţi în ajutor: Anouilh pentru Resnais, Kerouac pentru Walter Salles, Craig Davidson pentru Audiard, Pete Dexter pentru Lee Daniels şi Francois Mauriac pentru Claude Miller. Se pare că schimbarea nu se va produce în acest an.

Scene recurente - Ultima modă este, se pare, tehnica "mise en abyme". Filmele regizate de Carax şi Haneke încep cu imaginile unor săli de spectacole pline, filmate de pe scenă. În filmul lui Resnais, actorii sunt chemaţi pentru o proiecţie neaşteptată. Filmele lui Carax şi Cronenberg folosesc multe cadre de interior, filmate în limuzine. Vremea este urâtă pe toate ecranele: actorii, ca şi spectatorii, sunt cu toţii uzi din cauza ploii. În plus, festivalul pare o grădină zoologică: mamifere marine, cai pur sânge arabi, câini de vânătoare, maimuţe şi porumbei abundă în acest an în filmele prezentate pe Croazetă.

Scene preţioase şi ridicole - Frază auzită la ieşirea de la un film de la Cannes: "Dacă iubeşti cu adevărat cinema-ul, atunci nu trebuie să ratezi acest film". Despre ce film era vorba? Unul de Polanski? Unul de Coppola? Nu! Se vorbea despre filmul lui Leos Carax, care a oferit spectatorilor cea mai ridicolă scenă de până acum a festivalului: Eva Mendes, interpretând un cântec de leagăn în faţa unui Denis Lavant aflat în erecţie.

Nanni Moretti, un preşedinte (al juriului, n.r.) "normal"? - Temperamentalul regizor italian, catalogat de criticii de la Le Figaro drept "un Narcis leninist", va reuşi el oare să îşi impună punctul de vedere în faţa colegilor din juriu? Cineastul italian a plasat foarte sus ştacheta din acest an, declarând cu puţin timp înainte de anunţarea filmelor selecţionate pe Croazetă că pelicula "The Artist" (desemnat cel mai bun film al anului la gala premiilor Oscar din acest an, n.r.) este "un film facil".

Un Palme d'Or de negăsit - Cu patru zile înainte de închiderea festivalului, niciun film nu s-a detaşat cu adevărat. Cristian Mungiu are dezavantajul de a vorbi despre Dumnezeu. Filmul lui Audiard rulează deja în sălile de cinematograf şi, crimă impardonabilă, are succes. Cât despre Thomas Vinterberg, ultimul său opus nu mai respectă dogma. Alain Resnais ar putea primi un Palme d'Or pentru vârsta sa înaintată. Favorit al criticilor, care sunt la fel de fiabili ca sondajele în politică, Michael Haneke nu prea a reuşit să facă uitat filmul său "Panglica albă". Dacă va câştiga duminică, cineva ar putea să îl acuze de cumul de Palme d'Or-uri. Este bine de ştiut, însă, că Franţa este ţara în care un scriitor poate câştiga o singură dată premiul Goncourt.

O surpriză de ultimă oră? Filmul "Mud", de Jeff Nichols, care va fi proiectat sâmbătă, ar putea fi OZN-ul ediţiei din acest an a festivalului. Regizată de acelaşi cineast care a făcut impresionantul "Take Shelter", această peliculă ar putea depăşi toate celelalte filme pe ultima sută de metri.

Anul acesta, România este reprezentată în competiţia oficială de filmul "După dealuri", de Cristian Mungiu. Pelicula marchează revenirea regizorului român în competiţia oficială a Festivalului de la Cannes, la cinci ani după premiul Palme d'Or obţinut cu drama "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile".

Regizorul Paul Negoescu participă la ediţia de anul acesta a Festivalului de la Cannes, în secţiunea Semaine de la Critique (17 - 25 mai), cu filmul independent "Orizont".

De asemenea, proiectul "Nu mă atinge-mă", de Adina Pintilie, a fost selecţionat pentru Atelierul 2012 al secţiunii Cinéfondation de la Festivalul de Film de la Cannes, unde au fost alese 15 proiecte din 15 ţări, ale căror regizori vor participa la eveniment, între 18 şi 25 mai, în timp ce filmul de şcoală "Tabăra din Răzoare", în regia lui Cristi Iftime, a fost ales în secţiunea Cinéfondation.

Cea de-a 65-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes se desfăşoară în perioada 16 - 27 mai.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici