CANNES 2013: Cinema-ul european, afectat de politicile de austeritate bugetară

Festivalul de Film de la Cannes se deschide miercuri cu fast şi strălucire, însă cinematografia europeană, la fel ca şi restul economiei, se confruntă cu politici de austeritate bugetară, care afectează atât finanţările publice, cât şi cele destinate televiziunilor de stat.

Urmărește
150 afișări
Imaginea articolului CANNES 2013: Cinema-ul european, afectat de politicile de austeritate bugetară

CANNES 2013: Cinema-ul european, afectat de politicile de austeritate bugetară (Imagine: Shutterstock)

Finanţările din cinematografie, la nivel global şi internaţional, sunt afectate grav, în unele state europene se înregistrează o criză generală, iar multe politici publice nu se mai aplică, spune Eric Garandeau, preşedintele Centrului Naţional al Cinematografiei din Franţa.

Anul acesta, în competiţia de la Cannes sunt şase filme franceze, unul italian şi unul olandez, însă lipsesc ţări care de obicei erau bine reprezentate, precum Spania, semn al unui cinema european marcat de criză.

"Nu se poate stabili o relaţie directă între criză şi capacitatea de a produce opere de artă. Însă, atunci când contextul economic devine dificil, se închid companii şi multe meserii în domeniu sunt puse sub semnul întrebării", a spus Laurent Creton, director al Institutului de cercetare în domeniul cinematografiei şi audiovizualului din Franţa.

În mod particular afectată, industria cinematografiei spaniole, care suferă şi din cauza pirateriei, trece prin multe dificultăţi provocate de criză. Sistemul de subvenţii din cinematografie, care în 2010 se ridica la 123 de milioane de euro, a scăzut la 55 de milioane în 2013. TVA-ul la biletele de cinema a crescut de la 8% la 21% în septembrie 2012, cu efecte în ceea ce priveşte frecventarea cinematografelor.

"Dacă producţia cinematografică nu găseşte noi surse de venituri, numeroase proiecte vor fi paralizate şi va fi o mare pierdere pentru creaţia culturală spaniolă", spune preşedintele Federaţiei cinematografelor din Spania, Juan Ramon Gomez Fabra.

Semn al dificultăţilor economice, societatea de distribuţie, exploatare şi producţie Alta Films, specializată în cinematografia independentă, a solicitat deschiderea procedurii de insolvenţă. Vestea a fost primită cu "mare emoţie" de Asociaţia franceză a exportatorilor de film, care a văzut în acest fapt "absenţa susţinerii din partea autorităţilor spaniole a cinematografiei", precum şi un rezultat al "deciziei televiziunilor publice şi private de a nu mai cumpăra filme de autor".

O altă ţară afectată este Italia, unde, anul acesta, finanţările publice acordate cinematografiei au înregistrat noi reduceri. În februarie, Guvernul italian a redus cu 4 milioane de euro fondurile pentru 2013, până la 72,4 milioane de euro.

Asociaţia naţională a industriilor cinematografice şi audiovizuale a denunţat "faptul că se continuă distrugerea unui sector deja afectat grav de reducerile investiţiilor publice".

Franţa rămâne însă privilegiată, spune Eric Garandeau, pentru că are un sistem de finanţare puternic. Însă Centrul Naţional al Cinematografiei din Franţa a trebuit să facă reduceri, returnând statului, în 2012, o sumă de 150 de milioane de euro, pentru a participa la eforturile bugetare. O altă returnare de fonduri este prevăzută pentru 2013.

În ceea ce priveşte investiţiile în cinematografie ale televiziunilor agreate de CNC, acestea au scăzut cu 5,4% în 2012. Iar France Télévisions, confruntată cu o scădere a fondurilor publice, îşi va reduce contribuţia la fondul cinematografic cu 3 milioane de euro în 2013, la 57 de milioane de euro.

Şi industria cinematografică din Germania este afectată. La sfârşitul lunii aprilie, 13 asociaţii profesionale din industria cinematografică - producători, regizori etc. - au lansat un apel televiziunilor publice ARD şi ZDF pentru ca 3,5% din sumele colectate din abonamente să fie alocate pe termen lung producţiei de lungmetraje.

Cea de-a 66-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes se desfăşoară în perioada 15-26 mai.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici