Care este secretul scrierii unui bestseller

Romancierii care vor să scrie un bestseller trebuie să evite menţiunile despre părţi anatomice, emoţii şi negativism şi să includă în cărţile lor numeroase citate, potrivit unui algoritm creat de cercetătorii de la Universitatea Stony Brook din New York.

Urmărește
316 afișări
Imaginea articolului Care este secretul scrierii unui bestseller

Care este secretul scrierii unui bestseller (Imagine: Shutterstock)

Până la acest studiu, depistarea elementelor care fac o carte să devină bestseller au rămas învăluite în mister, însă cercetătorii newyorkezi au creat un algoritm care face exact acest lucru, informează dailymail.co.uk.

Prin analizarea cuvintelor folosite în cărţile clasice, algoritmul a putut să identifice volumele care au fost bestselleruri cu o rată de succes de 84%.

În general, cercetătorii au descoperit că romanele cu mare succes comercial conţin un număr ridicat de substantive şi de adjective, dar şi numeroase citate.

Algoritmul foloseşte o metodă denumită "stilometrie statistică", care analizează din punct de vedere matematic cuvintele şi gramatica unui text.

Cercetătorii americani şi-au început studiul descărcând de pe internet din arhiva "Project Gutenberg" cărţi clasice precum "Poveste despre două oraşe" de Charles Dickens, "Robinson Crusoe" de Daniel Defoe, dar şi romane moderne, precum "Simbolul pierdut" de Dan Brown.

Ei au scanat, totodată, listele de bestselleruri de pe site-ul Amazon.

Fiecare roman a fost scanat folosind un algoritm special, care prevede rata de succes a cărţii.

Predicţiile astfel obţinute au fost comparate apoi cu succesul fiecărui titlu, bazat pe statisticile istorice, cifrele asociate vânzărilor şi recenziile criticilor. Ele au coincis cu acestea în procent de 84%.

Romanele devenite bestseller tind să conţină mai multe substantive şi adjective, dar şi o folosire disproporţionată a cuvintelor "şi" şi "dar" în comparaţie cu volumele cu un succes mai mic.

Cele mai populare cărţi conţin, totodată, mai multe verbe asociate gândirii, precum "a recunoaşte" şi "a-şi aminti".

Verbe şi timpuri verbale folosite în procese de citare şi de relatare, precum "a spune" şi "a spus", apar la rândul lor în bestselleruri mult mai des.

Cărţile care au avut mai puţin succes includ cuvinte considerate "clişee", precum "iubire", dar şi termeni negativi şi extremi, precum "fără suflare" şi "risc".

Romanele cu vânzări dezamăgitoare favorizează, totodată, folosirea unor timpuri verbale descriptive explicite, asociate acţiunilor şi emoţiilor, precum "dorit", "luat", "promis", "plâns" şi "aclamat". Cărţile care includ referiri explicite la părţi anatomice au avut la rândul lor vânzări slabe.

"Don Quijote" de Miguel de Cervantes a obţinut un scor foarte bun, la fel ca romanul "Robinson Crusoe" de Daniel Defoe.

În schimb, volumul "Simbolul pierdut" de Dan Brown a primit un punctaj care l-a plasat în rândul cărţilor cu cel mai mic succes comercial. Un rezultat asemănător a fost înregistrat şi de romanul "My Life As A Man" de Philip Roth.

Studiul cercetătorilor americani a fost publicat de Association of Computational Linguistics.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici