Celebra farmacie a familiei Medici sărbătoreşte 400 de ani de existenţă

Străvechea farmacie Santa Maria Novella, o celebră instituţie florentină care o aproviziona odinioară cu fiole misterioase pe Caterina de Medici şi, în zilele noastre, staruri de prim calibru, precum actriţa Monica Bellucci, sărbătoreşte în acest an patru secole de existenţă.

Urmărește
272 afișări
Imaginea articolului Celebra farmacie a familiei Medici sărbătoreşte 400 de ani de existenţă

Santa Maria Novella (Imagine: Arhiva Mediafax Foto)

Chiar dacă "atelierul de parfumerie şi farmacia Santa Maria Novella" (numele său oficial) sărbătoreşte în acest an patru secole de existenţă, apariţia sa datează în realitate din anul 1221, atunci când călugării dominicani au început să cultive ierburi medicinale din care preparau poţiuni, balsamuri şi pomezi.

Renumele acestor produse a trecut dincolo de incinta mănăstirii, iar în 1612 farmacia şi-a deschis porţile către public, sub patronajul familiei Medici, care a devenit ambasadoare a mărcii la curţile regale străine.

În drumul ei spre Franţa, unde s-a căsătorit cu Henric al II-lea al Franţei, Caterina de Medici (1519-1589) a luat cu ea în bagaje mai multe flacoane cu un parfum creat special pentru ea, extras din flori de bergamotă, "L'eau de la Reine" (Apa Reginei), care a făcut furori la curtea Franţei şi s-a aflat apoi la originea unei noi tehnici revoluţionare.

"În trecut, se amesteca esenţa cu ulei sau oţet, dar călugării au avut intuiţia să folosească mai degrabă alcool. «Apa Reginei» a fost primul parfum celebru în toată Europa care a fost produs pe bază de alcool", a declarat Gianluca Foa, directorul comercial al farmaciei florentine.

Această apă de colonie face parte dintre produsele nepieritoare care au contribuit la succesul acestei mărci discrete, dar înfloritoare: în 2011, cifra ei de afaceri a crescut cu 37%.

În prezent, farmacia pare neschimbată, amenajată în aceleaşi săli decorate cu fresce impresionante, în centrul Florenţei, cu vedere spre clopotniţa seculară a mănăstirii din apropiere.

Vitrinele şi tejgheaua nu s-au schimbat din 1612, dar călugării dominicani au fost nevoiţi să îşi facă bagajele în 1886, când bunurile bisericii au fost confiscate de statul italian, care a revândut apoi farmacia nepotului ultimului stareţ dominican. Patru generaţii din această familie s-au succedat de atunci la conducerea companiei.

În zilele noastre, 80% din totalul clienţilor farmaciei sunt străini. Fiecare popor are propriul produs fetiş: cremă cu filimică pentru chinezi, pastile cu calonfir (Balsamit major) pentru japonezi, cremă Idralia pentru coreeni.

În afară de buticul istoric, farmacia a investit şi în clădirea fostei biserici adiacente San Niccolo şi în somptuoasa ei sacristie, decorată cu picturi de Mariotto di Nardo (secolul al XIV-lea), transformată în zilele noastre în bibliotecă şi muzeu.

Pe etajere se află creme de înfrumuseţare, parfumuri, ceaiuri, lichioruri şi lumânări, ale căror ambalaje desuete, dar elegante contribuie la renumele mărcii, păstrătoare a unei tradiţii seculare şi proprietară a propriilor plantaţii de ierburi medicinale.

În laboratorul său, amenajat într-o clădire de 4.500 de metri pătraţi, la o distanţă de trei kilometri de butic, cele mai multe dintre operaţiuni sunt realizate şi astăzi tot manual, de la mulajele pentru săpunuri şi până la decoraţiunile pentru lumânări şi etichetarea produselor.

Detaliu semnificativ: ca şi anumite sortimente de brânzeturi, săpunurile cu aromă de rodie sunt lăsate să se usuce şi în zilele noastre, timp de două luni, în dulapuri de dimensiuni uriaşe.

Calitatea discretă a acestor produse a sedus multe personalităţi de ieri şi de azi: poeţii Dante şi Byron, actriţele Penelope Cruz şi Monica Bellucci, prinţesa Caroline de Monaco.

Farmacia florentină nu investeşte niciun cent în publicitate: apariţiile ei în filme de succes precum "Hannibal" - cu Anthony Hopkins - şi "Casino Royale" - filmul din seria "James Bond" din 2006 - au fost suficiente pentru a-i întreţine notorietatea şi să atragă fluxuri de turişti spre cele 200 de puncte de vânzare pe care această marcă le posedă în lumea întreagă.

În plus, graţie complexităţii procesului de fabricaţie şi preţurilor ridicate ale materiilor prime, produsele farmaciei florentine descurajează apariţia falsurilor pe piaţă.

Acest savoir-faire are totuşi un preţ: 80 de euro pentru o apă de toaletă şi 15 euro pentru un săculeţ cu seminţe aromate, una dintre specialităţile casei. Clienţii cu venituri modeste au posibilitatea de a pleca acasă cu o cutie de drajeuri de cinci euro.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici