CNA a interzis spoturile Altex şi Media Galaxy din cauza sloganurilor "cel / cea mai"

Spoturile Altex care conţin sloganul "Cel mai mic preţ din România", dar şi cele Media Galaxy, cu menţinea "Cea mai variată gamă de produse, online şi offline", au fost interzise de către CNA, potrivit unei decizii luate în şedinţa din 9 iunie şi rediscutate în şedinţa de marţi, 14 iunie.

Urmărește
3916 afișări
Imaginea articolului CNA a interzis spoturile Altex şi Media Galaxy din cauza sloganurilor "cel / cea mai"

CNA a interzis spoturile Altex şi Media Galaxy din cauza sloganurilor "cel / cea mai" (Imagine Shutterstock / Mediafax Foto)

Membrii au rediscutat cazul, la soliciarea Dorinei Rusu, însă propunerea de revocare a deciziei de intrare în legalitate a fost respinsă. Decizia rămâne "în picioare" şi va fi trimisă televiziunilor.

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a votat în şedinţa anterioară (joi, 9 iunie) o decizie de intrare în legalitate (interzicerea difuzării în forma sancţionată) pentru spoturile Altex care conţin menţiunea "Cel mai mic preţ din România*" (având titrată pe ecran precizarea "*Dacă găseşti în altă parte mai ieftin, primeşti 2X diferenţa") şi pentru spoturile Media Galaxy, cu menţinea "Cea mai variată gamă de produse, online şi offline*" (cu titrarea textulului "*Pentru categoriile electrocasnice, electronice, IT şi multimedia, listate în stoc propriu").

Însă, decizia de intrare în legalitate nu a fost trimisă atunci televiziunilor fiindcă Dorina Rusu a solicitat Consiliului rediscutarea subiectului şi a deciziei votate, în cadrul următoarei şedinţe publice. Membrul CNA a considerat că ar fi trebuit să se cunoască toate detaliile privind acestă speţă. "Nu consider că am votat având toate detaliile", a declarat aceasta în şedinţa din 9 iunie, după ce a votat în favoarea deciziei de intrare în legalitate.

Astfel, CNA a rediscutat marţi, 14 iunie, rapoartele de monitorizare; a ascultat din nou punctul de vedere al avocaţilor Altex şi Media Galaxy şi pe cel al reprezentantului RAC (Consiliul Român pentru Publicitate), Laura Frunzeti

"Din punctul meu de vedere, am luat o decizie superficială. Am vrut să mai studiez materialele. Şi am mers şi prin magazine în weekend şi acum pot lua o decizie mai întemeiată", a declarat Dorina Rusu, motivându-şi solicitarea de rediscutare.

În cadrul discuţiilor, reprezentantul Altex a spus că a aflat despre faptul că Radu Herjeu a căutat pe internet în timpul şedinţei de joi preţul pentru un anumit produs (frigider Beko) şi, potrivit informţiilor găsite, în alte magazine produsul avea un preţ mai mic decât la Altex.

"Am ajustat preţurile în ziua respectivă, după ce am auzit ca aţi căutat preţul şi că aţi găsit în alte părţi mai ieftin", a declarat avocata Altex.

Radu Herjeu a spus că a verificat apoi şi alte produse, rezultatul fiind acelaşi. "În secunda respectivă nu aveaţi cel mai mic preţ din România. Deci spotul difuzat atunci era înşelător. 'Cel mai mic preţ din România' nu înseamna 'o să fac preţul mai mic, dacă descoperi tu în alta parte mai ieftin'. Ca să fie corect, în momentul în care va eu spotul, preţul trebuie să fie cel mai mic", a declarat Radu Herjeu în şedinţa de marţi.

"E o fractură logică – dacă eu susţin că am cel mai mic preţ, nu ar trebui ca tu să găseşti sau să existe altul mai mic. Din punctul meu de vedere, comunicarea nu e corectă", a mai spus acesta către avocata Altex.

Pe de altă parte, cele două avocate (din partea Altex şi Media Galaxy) prezente la discuţie, au susţinut că "strategia companiei (Altex, n.r.) e să practice cele mai mici preţuri, nu să păcălească consumatorul", precizând că în momentul în care preţul unui produs este format, este oferit cel mai mic preţ.

Acest lucru l-a determinat pe Radu Herjeu să afirme: "Acest slogan e incorect, atât timp cât nu are acoperire în fiecare secundă".

Avocatele au explicat că şi în momentul în care Altex nu are cel mai mic preţ pentru un anumit produs, consumatorul primeşte de două ori diferenţa faţă de magazinul în care descoperă un preţ mai mic, astfel încât "preţul final" devine cel mai mic.

Radu Herjeu a contrazis acest fapt, susţinând că nu toţi oamenii verifică preţurile (online sau offline) din alte magazine, după achiziţionarea unui produs. Ba mai mult, unii nu o fac această cercetare nici înainte de a cumpăra un produs, referindu-se, de exemplu, la persoanele în vârstă. Acesta a adăugat că, în multe cazuri, reclamele sunt percepute ca adevăruri, nu sunt puse sub semnul îndoielii şi de aceea ele ar trebui să informeze corect.

Totodată, spre a-şi întări afirmaţiile, a mai spus şi că, în cazul unui produs alimentar despre care se spune în reclamă că ar conţine 90% un anumit tip de ingredient, consumatorul nu duce produsul în laborator pentru a-l verifica.

Departamentul de monitorizare a prezentat în cadrul şedinţei de marţi, 14 iunie, spoturi radio care se terminau cu afirmaţia "Altex - cel mai mic preţ din România", fără a exista precizarea "Dacă găseşti în altă parte mai ieftin, primeşti de două ori diferenţa". Iar în cazul unor reclame TV, această menţiune este făcută în scris, nu şi audio.

Potrivit afirmaţiilor făcute, Dorina Rusu şi-ar fi dorit să-şi retragă votul şi să afle dacă acest lucru este posibil, având în vedere că votul acesteia, potrivit afirmaţiilor sale, a fost cel "decisiv" – referindu-se la faptul că decizia de intrare în legalitate a fost luată, în şedinţa anterioară, cu minimumul de şase voturi. În şedinţă i s-a comunicat că acest lucru nu este posibil, dar că poate propune revocarea deciziei.

Rusu a făcut acestă propunere, dar care nu a fost adoptată. Pentru revocare au votat patru membri: Valentin Jucan, Vasile Buda, Dorina Rusu şi Răsvan Popescu. Ceilalţi patru membri prezenţi la discuţie, Monica Gubernat, Laura Georgescu, Gabriel Tufeanu şi Radu Herjeu, au votat împotriva revocării (adică în favoarea păstrării deciziei de intrare în legalitate a spoturilor).

Articolul 33 din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare (ROF) al CNA prevede că "Membrii Consiliului au dreptul să solicite rediscutarea unei probleme sau a unei decizii, după ce aceasta a fost adoptată, o singură dată şi pe baza unor argumente întemeiate".

Potrivit informaţiilor din şedinţă, spoturile campanii Altex şi Media Galaxy se difuzează şi în prezent.

Conform rapoartelor de monitorizare analizate în şedinţa din 9 iunie, în perioada, 7-17 aprilie au fost identificate nouă variante ale spotului publicitar pentru magazinul Altex.

La sfârşitul difuzării fiecărei variante a spotului publicitar, simultan cu vocea din off, pe copertă neutră a fost afişată sigla magazinului Altex, sub care s-a aflat menţiunea "cel mai mic preţ din România*". În partea de jos a ecranului, a fost titrat textul "*Dacă găseşti în altă parte mai ieftin, primeşti 2X diferenţa. Detalii pe altex.ro".

Televiziunile care au difuzat reclamele în acea perioadă au fost Pro TV, Antena 1, Kanal D, Realitatea TV, Digi 24, Acasă, Antena Stars, Digi Sport 1, Dolce Sport.

De asemenea, radiourile Kiss FM şi Radio ZU şi, au difuzat în data de 27 aprilie, spotul publicitar pentru magazinul Altex, în care s-a promovat un produs (un tip de smartphone cu reducere de preţ de 120 de lei, comercializat la "numai 229,9 de lei"), iar la sfârşitul difuzării spotului publicitar pentru magazin, s-a făcut menţiunea: "Altex, cel mai mic preţ din România".

În aceeaşi perioadă monitorizată (7-17 aprilie), CNA a identificat difuzarea a patru variante ale spotului publicitar pentru magazinul Media Galaxy, care au promovat diferite produse electrice şi electrocasnice (televizor, laptop, televizor şi aspirator).

De asemenea, la sfârşitul difuzării fiecărei variante, simultan cu prezentarea din off: "Media Galaxy, cea mai variată gamă de produse, online şi offline", pe copertă neutră a fost afişată sigla magazinului Media Galaxy, sub care s-a aflat menţiunea şi în variantă scrisă. Iar în partea de jos a ecranului, a fost titrat textul "*Pentru categoriile electrocasnice, electronice, IT şi multimedia, listate în stoc propriu".

Potrivit CNA, televiziunile care au difuzat spotul publicitar pentru Media Galaxy au fost Pro TV, Antena 1, Prima TV, Kanal D, Antena 3, Digi 24, Realitatea TV. Totodată, Kiss FM a difuzat pe 27 aprilie un spot radio care, la finalul, a conţinut afirmaţia "Media Galaxy, cea mai variată gamă de produse online şi offline".

Propunerea de intrare în legalitate a fost făcută (în şedinţa din 9 iunie) de Gabriel Tufeanu, în baza articolului 93 din Cod, şi a obţinut şase voturi. În favoarea intrării în legalitate au votat membrii: Valentin Jucan, Monica Gubernat, Gabriel Tufeanu, Radu Herjeu, Dorina Rusu, Călin Cristea. Iar Răsvan Popescu şi Lorand Turos au votat împotrivă. Însă Dorina Rusu a spus atunci că va solicita în scris rediscutarea acestei decizii.

Gabriel Tufeanu a afirmat, înainte de a se supune la vot propunerea sa: "Din punctul meu de vedere nu se respectă articolul 93 din Codul CNA" referitor la respectarea de către comunicările comerciale a informarii corecte a publicului şi asigurarea unei concurenţe loiale.

Articolul 93 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual prevede: "Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale".

Pe de altă parte, Consiliul Român pentru Publicitate (RAC) a susţinut că nu se încalcă Codul de Practică în Publicitate.

Reclamţia a fost făcută de către ANAF, care a informat CNA că, în 7 aprilie, a sancţionat cei doi retaileri de electrocasnice şi că a "dispus ca măsură complementară încetarea utilizării mesajelor publicitare" (referindu-se la sloganuri), în baza articolului 11(1-a) coroborat cu 11(3) din Legea 158/ 2008 privind publicitatea înşelătoare şi publicitatea comparativă.

Potrivit avocatelor Altex şi Media Galaxy, decizia ANAF "e suspendata de drept", ca urmare a contestaţiei deciziei ANAF.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici