CNA şi-a exprimat rezervele faţă de proiectul modificării Legii audiovizualului iniţiat de Turcan

Consiliul Naţional al Audiovizualului şi-a exprimat, marţi, rezervele faţă de proiectul legislativ de modificare a Legii audiovizualului, iniţiat printre alţii de Raluca Turcan, unii dintre membrii Consiliului nefiind de acord cu limitarea atribuţiilor CNA prevăzute în proiectul respectiv.

Urmărește
5 afișări

Vicepreşedinţii PDL Raluca Turcan şi Cezar Preda şi deputaţii PDL Doiniţa Chircu şi Brînduşa Novac au depus, în urmă cu două săptămâni, la Parlament o iniţiativă legislativă de modificare a Legii audiovizualului 504/2002, potrivit căreia televiziunile comerciale nu ar mai fi fost obligatorii la retransmisie în grilele operatorilor de cablu. Respectivul proiect de lege aducea şi modificări semnificative în privinţa amenzilor pe care Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) ar fi putut să le aplice posturilor de televiziune şi radio. Spre exemplu, televiziunile şi radiourile care ar fi încălcat legislaţia privind "dreptul la propria imagine", "protejarea demnităţii" şi "prezumţia de nevinovăţie" riscau să primească amenzi între 60.000 de lei şi 200.000 de lei, de la CNA. În prezent, pragul minim al amenzilor pe care CNA le poate aplica posturilor TV şi radio în cazul încălcărilor legislaţiei audiovizualului este de 5.000 de lei, sancţiunile putând ajunge până la 200.000 de lei.

Ulterior, în 17 februarie, Raluca Turcan, Cezar Preda, Doiniţa Chircu şi Brînduşa Novac şi-au retras iniţiativa legislativă, înlocuind-o cu un alt proiect. "A fost un viciu în procedura de depunere şi am făcut o solicitare să înlocuim iniţiativa noastră cu o altă iniţiativă. Am fost sesizaţi că a ajuns la Biroul Permanent o altă formă decât cea pe care am convenit-o noi. Azi-dimineaţă am depus noua iniţiativă legislativă la Biroul Permanent", a declarat pentru MEDIAFAX, în 17 februarie, Raluca Turcan, preşedintele Comisiei pentru Cultură din Camera Deputaţilor,

Ea a precizat că noua formă a iniţiativei legislative cuprinde câteva modificări. Astfel, articolul 82 din iniţiativa legislativă iniţială, care reglementează principiul "must carry" şi care prevedea că televiziunile comerciale nu ar mai fi fost obligatorii la retransmisie în grilele cabliştilor, şi articolul 91, alineatul 1, care prevedea creşterea masivă a pragului minim al sancţiunilor pe care CNA le putea aplica, au fost eliminate din noua iniţiativă legislativă. Potrivit Ralucăi Turcan, prevederile referitoare la "must carry" şi cele la sancţiunile pe care le poate aplica CNA au rămas aşa cum sunt ele prevăzute în prezent în Legea audiovizualului.

În şedinţa de marţi, CNA a analizat noua formă a iniţiativei legislative de modificare a Legii audiovizualului.

"Faţă de varianta iniţială, eu consider că proiectul este mai bun, după ce au fost retrase modificările la articolul care priveşte sancţiunile şi la articolul care priveşte «must carry-ul». Este foarte bine că le-au retras, dar considerăm că încă este nevoie de o serie de modificări care pot fi aduse de-a lungul procesului legislativ", a declarat Răsvan Popescu, preşedintele CNA.

De altfel, CNA trebuie să transmită Guvernului punctul său de vedere cu privire la această propunere legislativă.

"Vom răspunde Guvernului la solicitarea acestuia de a înainta obervaţii şi propuneri la acest proiect. În acest răspuns vom puncta rezervele noastre principale. Nu putem fi de acord cu scoaterea din lege a două atribuţii ale CNA: dreptul Consiliului de a fi consultat în tot ce înseamnă modificări legislative, în probleme care ţin de audiovizual, şi dreptul Consiliului de a participa la tot ce înseamnă negocieri în plan internaţional, în materie de audiovizual", a spus Răsvan Popescu.

Totodată, Popescu a spus că "CNA îşi va manifesta nemulţumirea faţă de faptul că prin translarea a unei serii de prevederi din Codul audiovizual în corpul legii se reduce funcţia de reglementare a Consiliului". "Ulterior, Consiliul nu o să mai poată interveni asupra acestora, întrucât Consiliul nu are drept de iniţiativă legislativă. De asemenea, vom semnala faptul că unele din aceste modificări au fost deja schimbate de Consiliu, în procedura lui modificare a Codului audiovizual şi credem noi că am ajuns la formule mult mai corecte", a spus Popescu.

O altă obiecţie a CNA este aceea că, "prin mutarea în lege a unor prevederi din Cod, acestea devin fixe, rigide şi foarte greu de modificat, în timp ce la nivelul Codului audiovizual ele puteau fi modificate ori de câte ori viaţa cerea acest lucru", potrivit lui Răsvan Popescu.

"Sigur că toate aceste lucruri le vom susţine şi în dezbaterea care va avea loc în Comisia de Cultură a Camerei Deputaţilor şi sperăm noi să putem să-i convingem că există lucruri care, la nivel de principiu, pot fi reţinute în corpul legii, dar detalierea trebuie făcută totuşi de Consiliu la nivelul Codului audiovizual", a mai spus Răsvan Popescu.

"Este o erodare a competenţelor noastre, care nu ştiu cât de întemeiată este, care produce o anumită rigidizare. Dacă nu mai poţi să interpretezi gravitatea sau negravitatea unui lucru controversat şi trebuie să aplici mecanic legea, atunci consecinţa logică ar fi că la un moment dat nici nu mai ai nevoie de un Consiliu care să mai discute lucrurile astea, trebuie să le sancţionezi pe bandă rulantă. E o abordare mioapă a celor care au făcut acest proiect", a spus şi Christian Mititelu, membru al CNA. El a precizat că sunt chestiuni legate de jurnalism care "se vor intensifica" şi CNA ar trebui să le discute şi să modifice Codul audiovizual în funcţie de apariţia acestor aspecte.

În schimb, Attila Szasz, membru al CNA, a spus că nu înţelege sensul necesităţii de a fi modificată Legea audiovizualului, dacă articolul privind principiul "must carry" rămâne la fel cum este în prezent.

"Noi am fost un grup care am semnat o scrisoare adresată Comisiei de specialitate din Parlament, în care ceream o discuţie. În discuţia respectivă am semnalat că CNA are anumite limite în funcţionalitatea lui, limite date pe de o parte de anumite limite ale legii, pe de altă parte chiar şi de unele neconcordanţe ale legii cu aspectul actual al pieţei (...) Dar acum constat, reducând fenomenologic ceea ce s-a întâmplat între noi şi comisia de specialitate a Camerei Deputaţilor, că discuţiile noastre cu ei s-au ales cu un proiect care pe urmă a fost tuns, ras şi frezat, în aşa fel încât să apară ca şi cum discuţiile noastre cu ei n-ar fi avut loc (...) Nu am nicio satisfacţie în această constatare, dar în felul ăsta responsabilitatea noastră este uşor diminuată. Acum nu mai pot să mă simt chiar unic responsabil şi ireversibil responsabil în ceea priveşte instituţia noastră faţă de ceea ce se întâmplă în piaţa audiovizualului românesc", a spus Dan Grigore.

Pe de altă parte, Ioan Onisei, vicepreşedintele CNA, a spus că membrii Consiliului şi radiodifuzorii ar trebui să se gândească "foarte serios" la motivul pentru care a părut să fie necesar un asemenea demers, pentru iniţiatorii lui.

"O parte dintre noi şi o parte dintre parlamentari au constatat degradarea spaţiului audiovizual. Faptul că a apărut acest demers legislativ cred că trebuie să constituie un punct serios de reflecţie nu doar pentru membrii CNA, ci şi pentru conducerile principalelor posturi de radio şi de televiziune (...) Câtă vreme normele profesiunii nu se respectă, nu mai vorbesc de faptul că majoritatea radiodifuzorilor sunt foarte departe de a avea un cod de conduită (...), oricând legea poate să vină să suplinească aceste lipsuri. Cred că evoluţia ar fi către autoreglementare şi nu către mai multă lege. Dar această opţiune este îndeosebi a radiodifuzorilor", a spus Onisei.

În ceea ce priveşte punctul de vedere al CNA despre această inţiativă legislativă de modificare a Legii audiovizualului, Ioan Onisei a spus că el nu va vota, din cauză că noul proiect legislativ a ajuns la CNA de la iniţiatori, şi nu prin Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul, aşa cum este procedura.

"Strict procedural, ar fi trebuit ca pe aceeaşi filieră, respectiv Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul, să primim noul proiect. Ca fost parlamentar, ca om care am lucrat în Executiv, cred că este o rigoare peste care eu nu pot să trec", a mai spus Onisei. El a mai spus că sunt câteva articole despre care nu înţelege dacă rămân sau sunt retrase din proiect. "Eu nu votez nici împotriva, nici pentru un punct de vedere al CNA", a mai spus Onisei.

Pe de altă parte, Cristina Trepcea, un alt membru al Consiliului, a spus că CNA poate să fie împotriva proiectului iniţiat de Raluca Turcan, Cezar Preda, Doiniţa Chircu şi Brînduşa Novac. "Este dreptul nostru să spunem că iniţiativele legislative care au venit pe domeniul nostru au făcut foarte rău pieţei audiovizualului (...) Practic, ce se întâmplă cu iniţiativa lor este că este arătat cu degetul CNA ca un organism de care nu mai e nevoie ", a spus Trepcea.

"De ce oare au făcut ei asta? Asta se datorează degradării spaţiului audiovizual? Spaţiul audiovizual nu face decât să reflecte ce se întâmplă în general în societatea românească", a spus şi Christian Mititelu.

Consiliul Naţional al Audiovizualului este unica autoritate de reglementare în domeniul programelor audiovizuale, o instituţie publică autonomă aflată sub control parlamentar. Consiliul se întruneşte, în mod curent, de două ori pe săptămână, în şedinţe publice şi este mandatat să monitorizeze radiodifuzorii şi să aplice sancţiuni în cazul în care constată încălcări ale reglementărilor în vigoare. Totodată, CNA eliberează licenţe audiovizuale.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici