CNA somează Antena 1 pentru nerespectarea regulilor legate de plasarea de produse în emisiune

CNA a decis, joi, să someze postul Antena 1 şi să atenţioneze posturile Realitatea TV şi TVR 1 pentru nerespectarea legislaţiei privind plasarea de produse, difuzarea de publicitate şi emisiuni sponsorizate, dar nu a aplicat vreo sancţiune privind depăşirea duratelor alocate publicităţii.

Urmărește
493 afișări

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a monitorizat, în perioadele 1 - 28 februarie şi 1 - 31 martie 2011, duratele inserţiilor de publicitate, în intervalul orar 18.00 - 23.00, la posturile de televiziune Antena 1, Antena 3, B1TV, Kanal D, Naţional TV, OTV, Prima TV, PRO TV, Realitatea TV şi TVR1. Pentru calcularea acestor durate s-au preluat măsurătorile efectuate de GFK şi s-au prelucrat ţinându-se seama de prevederile din Legea audiovizualului nr. 504/2002.

În cele două rapoarte ale CNA, conţinând duratele de publicitate la posturile monitorizate în perioadele menţionate există şi o serie de reclamaţii şi constatări privind publicitatea mascată şi plasarea de produse în unele emisiuni.

Astfel, postul Antena 1 a fost reclamat pentru emisiunea "Next Top Models by Cătălin Botezatu" din data de 17 martie. În timpul emisiunii, "fetele discută despre ce deodorant să folosească, iar una dintre ele rosteşte clar de câteva ori numele - Rexona, cu adăugirea că «este cel mai bun»", se arată în reclamaţie.

Potrivit raportului CNA, la începutul emisiunii şi la fiecare revenire după pauzele publicitare a fost menţionat în partea de sus a ecranului: "Acest program conţine plasare de produse", însă nu a fost inserat marcajul "PP". La sfârşitul programului, plasarea de produse nu a fost semnalată prin textul: "Acest program a conţinut plasare de produse". Pe parcursul emisiunii, a fost inserat un logo Rexona cu o durată de 9 secunde. Au putut fi identificate sigla, denumirea şi un produs Rexona. De două ori pe parcursul emisiunii, cu marcaj "P" (spot izolat), participantele la emisiune au vorbit despre calităţile şi proprietăţile deodorantului Rexona. Aceste momente au avut o durată de 30 secunde fiecare. Totodată, aspirantele la titlul de top model au participat la o şedinţă foto în timpul căreia în mâini au ţinut deodorante Rexona. Nu a fost făcută precizarea că emisiunea este sponsorizată.

CNA a decis să sancţioneze postul Antena 1 cu somaţie publică pentru plasarea de produse fără respectarea legislaţiei audiovizuale. Astfel, Consiliul a constatat încălcarea Codului de reglementare a conţinutului audiovizual, articolul 110, alineatul 2, care prevede că "plasarea de produse se semnalează, la începutul şi la sfârşitul programului, precum şi la reluarea după fiecare pauză publicitară, prin menţiunea «Acest program conţine/a conţinut plasare de produse», precum şi prin simbolul «PP» de culoare albă pe fond negru, afişate lizibil, cu o dimensiune de minimum 30 de puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 60 în format HD, înaltă definiţie, şi pentru o durată de minimum 5 secunde", şi articolul 112, alineatul 1, potrivit căruia "în mod excepţional, în cadrul serviciilor de programe de televiziune se poate difuza, în intervalul orar 20.00 - 6.00, în alte situaţii decât cele precizate la art. 110, un spot publicitar izolat, cu respectarea regulilor de inserare a publicităţii".

CNA a mai constatat că programele postului Realitatea TV conţin scurte emisiuni precedate şi urmate de câte un spot cu durata de aproximativ 10 secunde, care nu sunt identificate ca fiind "Sponsor" sau "Publicitate". Aceste emisiuni sunt: "Vremea", difuzată în jurul orelor 18.30 şi 20.40, încadrată de spoturile Policolor sau Sadolin, "Istoria lumii într-un pahar cu vin", difuzată la ora 22.58 (durata rubricii - aproximativ un minut şi jumătate), încadrată de spoturile Budureasca, "Clinici de top", difuzată în perioada 02 - 30.03.2011, în jurul orei 20.00 (durata rubricii - aproximativ un minut şi jumătate), încadrată de spoturile Willbrook, "Ghidul de sănătate", difuzată în ziua de 25.03.2011 ora 21.55, încadrată de spoturile West Eye Hospital. De asemenea, a fost constatată difuzarea de publicitate pe ecran partajat pentru Nico - anvelope online, fără menţiunea "Publicitate", în zilele de 14.03.2011 (orele 18.37, 19.33 şi 21.08) şi 15.03.2011, ora 18.31, în cadrul emisiunilor de ştiri (în data de 14.03.2011 în emisiunile de ştiri "Realitatea de la 18", "Realitatea te priveşte" şi "Realitatea de la 21" şi în data de 15.03.2011 în emisiunea "Realitatea de la 18").

Astfel au fost constatate încălcări ale Legii audiovizualului - articolul 34, alineatul 1, potrivit căruia în programele sponsorizate trebuie "b) să fie menţionată existenţa unui acord de sponsorizare, semnalată prin denumirea, marca şi/sau produsele/serviciile sponsorului, prezentate în mod adecvat la începutul, în cuprinsul şi/sau la sfârşitul acestora" şi aceste programe "c) să nu încurajeze în mod direct achiziţionarea sau închirierea produselor ori a serviciilor sponsorului sau ale unui terţ, în particular prin referiri promoţionale speciale la aceste produse ori servicii", şi a Codului de reglementare a conţinutului audiovizual, articolul 122, alineatul 3, potrivit căruia "în programele audiovizuale nu pot fi recomandate medicamente identificate prin marcă sau denumire comercială, tratamente medicale, farmacii, cabinete medicale şi medico-dentare".

La TVR 1, în emisiunea "Meteo", de la ora 20.50 s-a difuzat publicitate pe ecran partajat pentru Onduline fără menţiunea "Publicitate", încălcându-se Legea audiovizualului, articolul 28, alineatul 2, potrivit căruia "Societatea Română de Radiodifuziune şi Societatea Română de Televiziune, în calitate de servicii publice, pot insera spoturi publicitare, inclusiv autopromoţionale sau de teleshopping, numai între programe".

CNA a decis să trimită câte o scrisoare de atenţionare celor două posturi - TVR 1 şi Realitatea TV.

De asemenea, pentru depăşirile constatate la duratele de publicitate, la posturile Kanal D (32 depăşiri, de 150 de secunde, în februarie, şi 77 de depăşiri, în total: 9 min 43 sec, în martie) şi Antena 3 (3 depăşiri de 64 de secunde, în februarie, 20 de depăşiri, în total 34 min, 42 sec, în martie) au fost luate în discuţie trei propuneri de sancţionare - a fost reluată propunerea din şedinţa anterioară, de marţi, 3 mai, când au mai fost discutate rapoartele, de amndare a celor două posturi cu câte 10.000 de lei, care a întrunit patru voturi din partea membrilor CNA Cristina Trepcea, Christian Mititelu, Constantin Duţu şi Mihai Mălaimare, propunerea Narcisei Iorga de amendare a celor două posturi cu câte 25.000 de lei, voată de aceasta, Gelu Trandafir, Attila Szasz şi Ioan Onisei, şi propunerea lui Ioan Onisei - amenzi în cuantum de 15.000 de lei pentru Antena 3 şi respectiv 10.000 de lei pentru Kanal D - care a fot voată doar de acesta.

Astfel, cei opt membri CNA prezenţi la şedinţa de joi - Ioan Onisei, Narcisa Iorga, Gelu Trandafir, Attila Szasz, Cristina Trepcea, Christian Mititelu, Constantin Duţu şi Mihai Mălaimare - nu au putut adopta vreo sancţiune în privinţa depăşirilor duratelor de publicitate pentru cele două posturi, dezbaterea urmând să fie reluată în următoarea şedinţă.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici