Copiii de 6 ani, cei mai mari consumatori de publicitate

Copiii în vârstă de 6 ani sunt cei mai mari consumatori de publicitate, reclamele la produse alimentare, jucării, sucuri şi cele care folosesc personaje din desenele animate fiind cele mai populare, se arată în studiul "Impactul publicităţii asupra copiilor", prezentat, joi, la CNA.

Urmărește
30 afișări
Imaginea articolului Copiii de 6 ani, cei mai mari consumatori de publicitate

Copiii de 6 ani, cei mai mari consumatori de publicitate

Potrivit studiului "Impactul publicităţii asupra copiilor", realizat de IMAS şi Centrul de Studii Media şi Noi Tehnologii de Comunicare (CSMNTC), copiii în vârstă de 6 ani sunt cei mai mari consumatori de reclamă, 75% dintre aceştia declarând că urmăresc publicitatea televizuală, în timp ce copiii în vârstă de 8 ani sunt cei mai mici consumatori (doar 62% urmăresc publicitatea). De asemenea, datele studiului arată o scădere a consumului de publicitate odată cu înaintarea în vârstă (de la 75% la 6 ani, la 67% la 10 ani, exceptând acel puseu de non-consum, la 8 ani).

La întrebarea "Ce faci când sunt difuzate reclame la televizor?", 49,5% din copiii cu vârste cuprinse între 6 şi 10 ani urmăresc realmente publicitatea, în timp ce 34,2% schimbă canalul TV, iar 11% părăsesc camera.

De asemenea, pentru a testa gradul de înţelegere al copiilor în privinţa publicităţii, s-au folosit diferite tipuri de mărci, cele mai cunoscute fiind cele pentru jucării (29,2%), produse alimentare (identificate de 20,2% dintre copii) şi sucuri (6,1%). "Atmosfera" este cea care îi impresionează cel mai mult pe copii, reprezentând, în acest context, muzica, peisajul şi atitudinea personajelor din reclame.

Datele studiului mai arată că există o categorie de produse care nu se adresează în mod direct copiilor, dar care sunt preferate de o parte semnificativă a celor de 11-15 ani: produse de igienă şi întreţinerea sănătăţii (8,2%), servicii de telefonie mobilă (6,9%) şi cosmetice (3,7%).

Potrivit studiului, 45% dintre părinţii chestionaţi au recunoscut că au existat presiuni din partea copiilor pentru achiziţionarea unor produse promovate în reclame, în timp ce 30% dintre părinţi au negat existenţa unei influenţe vizibile a publicităţii asupra copiilor. Datele relevă faptul că influenţa se modifică în timp, părinţii copiilor de 6-10 ani recunoscând-o în mai mare măsură decât cei ai copiilor de 11-15 ani. În plus, în funcţie de sexul părinţilor, s-a observat că mamele sunt supuse la mai multe presiuni din partea copiilor pentru achiziţionare unui produs.

Astfel 72% dintre copiii de 6-10 ani au declarat că au cerut cel puţin o dată părinţilor să le cumpere un produs după ce au văzut o reclamă la televizor, în timp ce doar 27% declară că nu au făcut acest lucru niciodată. Aceste procente variază destul de mult de la o vârstă a respondentului la alta (82,5% dintre copiii de 6 ani declară că au cerut părinţilor un lucru pe care l-au văzut în reclamă la televizor, în timp ce doar 70% din cei care au 10 ani declară acest lucru).

De asemenea, din totalul celor care au cerut părinţilor să le cumpere produse văzute în reclame, la 81,9% din copii le-a fost cumpărat produsul, în timp ce la 17,2% nu le-a fost achiziţionat acel produs.

Studiul "Impactul publicităţii asupra copiilor" mai confirmă faptul că 32% din copii au aflat despre riscul de a ajunge obezi, iar 68% cunosc efectele consumului de zahăr şi sare, ale consmului de tutun şi alcool.

Studiul "Impactul publicităţii asupra copiilor" a fost realizat în perioada octombrie-noiembrie 2007, pe un eşantion multistadial, reprezentativ la nivelul populaţiei adulte, alcătuit din 1530 persoane, din 111 localităţi. Interviurile s-au realizat doar în gospodăriile în care au existat copii cu vârsta cuprinsă între 6 şi 15 ani. Au fost intervievaţi 1530 de părinţi şi, din aceleaşi gospodării, s-au chestionat 734 copii (6-10 ani) şi 785 copii (11-15 ani).

Studiul a fost realizat de IMAS şi Centrul de Studii Media şi Noi Tehnologii de Comunicare (CSMNTC) pentru CNA, în cadrul proiectului "Expertiză şi profesionalism în audiovizual" (RO 2004/016-772.03.15.01), finanţat prin programul Phare.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici