Creştere de 23% a veniturilor din publicitate pentru presa scrisă, în 2007

Piaţa presei scrise din România a raportat o creştere de 23% a veniturilor din publicitate la rate card obţinute în 2007, comparativ cu 2006, acestea fiind generate de o creştere a valorii tarifelor listă, dar şi de creşterea organică a pieţei în general, conform Media Fact Book 2008.

Urmărește
142 afișări
Imaginea articolului Creştere de 23% a veniturilor din publicitate pentru presa scrisă, în 2007

Creştere de 23% a veniturilor din publicitate pentru presa scrisă, în 2007

Astfel, valoarea totală a veniturilor la rate card din publicitate pentru presa scrisă se ridică la aproximativ 324 de milioane de euro, din această sumă fiind excluse barterele.

Totodată, se observă o schimbare în ceea ce priveşte segmentele de piaţă din punct de vedere al veniturilor la rate card din publicitate. Astfel, piaţa ziarelor a atras 51,1% din venituri, în creştere comparativ cu 2006, când procentul era de 49,6%, în timp ce piaţa revistelor a ajuns la 48,9%, comparativ cu 50,4% în 2006.

În 2007, dar şi în primul trimestru al lui 2008, au avut loc cele mai multe lansări pe segmentul revistelor up-market şi glossy - Harper’s Bazaar, Eve, Esquire -, dar şi pe segmentul publicaţiilor financiare - Money Express, Business Standard, Financial Director, Financiarul.

Totodată, pentru anul 2007, trendul principal în domeniu l-a reprezentat utilizarea extensivă a inserturilor, ca artificiu de marketing folosit pentru creşterea vânzărilor. Strategia a fost folosită, în special, pe segmentul de reviste şi ziare quality. În plus, tabloidele şi ziarele de sport, cât şi revistele mass-market pentru femei au dezvoltat concursuri cu premii, ca modalitate de creştere a tirajului, audienţei, dar şi a imaginii brandului.

Prezenţa publicaţiilor pe internet şi în zona new media a crescut pe parcursul anului 2007, prin construirea sau relansarea unor site-uri, dar şi prin furnizarea de conţinuturi către platformele de comunicaţii mobile.

Conform Studiului Naţional de Audienţă (SNA), se observă că fragmentarea audienţei presei scrise continuă şi în 2007, majoritatea publicaţiilor confruntându-se cu o scădere a numărului de cititori. Astfel, cele mai afectate publicaţii din punct de vedere al audienţei sunt bilunarele, care au suferit o scădere de 45% în 2007, comparativ cu 2006. Totodată, comparativ cu 2006, audienţa publicaţiilor lunare a scăzut cu 22% în 2007, în timp ce publicaţiile săptămânale au înregistrat o scădere de 23%. Ziarele au raportat cea mai mică scădere de audienţă pe segmentul presei scrise, cu 12% în 2007, comparativ cu 2006.

În funcţie de cota din bugetele totale de publicitate la rate card alocate presei scrise, publisherii din România se împart în patru grupuri. Astfel, primul grup este reprezentat de publisherii cu 10% + cotă din veniturile din publicitate, acesta fiind format din Ringier România, Caţavencu, PubliMedia International şi Editura Intact. Cel de-al doilea grup, cu o cotă din veniturile din publicitate cuprinsă între 2 şi 10%, include publisherii Edipresse-AS, Sanoma Hearst, Kopa Publicaţii, Burda România şi R Publicaţii.

Pe de altă parte, în categoria publisherilor cu cotă din veniturile din publicitate cuprinsă între 1 şi 2% se regăsesc Business Media Grup, Adevărul, Media Sud Management, Domus Magazin, Inform Media şi Crucişătorul. Totodată, cel de-al patrulea grup este format din publisherii cu o cotă din veniturile din publicitate sub 1%, care reprezintă 28,6% din totalul pieţei.

Conform aşteptărilor, primele 10 segmente de piaţă din punct de vedere al cheltuielilor pentru publicitate sunt legate de cele mai importante evenimente ale anului 2007: campania pentru pensiile private, creşterea numărului de achiziţii de automobile (majoritatea în sistem de leasing), creşterea numărului de utilizatori pe segmentul telefoniei mobile şi dezvoltarea celor mai importante lanţuri de supermarket-uri.

Astfel, în total, primele 10 segmente de piaţă au generat 36% din totalul veniturilor din publicitate obţinute de piaţa presei scrise. În consecinţă, piaţa de print a generat bartere cu alte medii cu o valoare totală de 57 de milioane de euro, dintre care 47% reprezintă bartere între publicaţii.

Conform rate card-urilor, segmentul de print care atrage cele mai mari bugete de publicitate este cel al ghidurilor de divertisment gratuite (24Fun - 19,41 milioane de euro, Şapte seri - 10,57 milioane de euro). Acestea sunt urmate de revistele de business (Capital - 6,04 milioane de euro, Săptămâna Financiară - 3,64 milioane de euro, Business Magazin - 2,81 milioane de euro) şi de revistele glossy (Cosmopolitan - 4,53 milioane de euro, Elle - 4,45 milioane de euro, Tabu - 3,19 milioane de euro şi The One - 2,83 milioane de euro).

În ceea ce priveşte ghidurile TV, ProTV Magazin a obţinut venituri din publicitate la rate card de 4,33 milioane de euro, fiind urmat de TV Mania - 2,77 milioane de euro şi TVSatelit - 733.000 de euro. În topul publicaţiilor semi-glossy şi al bilunarelor se situează Avantaje - 3,45 milioane de euro, urmată de Unica - 3,11 milioane de euro şi Ioana - 1,89 milioane de euro.

Pe segmentul de publicaţii home&deco, Casa Lux conduce clasamentul, cu 2 milioane de euro venituri la rate card din publicitate, fiind urmată de Elle Decoration, cu 1,45 milioane de euro, şi Casa mea, cu 1,37 milioane de euro. Pe de altă parte, segmentul publicaţiilor auto este condus de BBC Top Gear, cu venituri din publicitate la rate card de 1,77 milioane de euro, urmat de Auto Motor şi Sport - 1,5 milioane de euro şi ProMotor - 1,13 milioane de euro.

În ceea ce priveşte revistele destinate bărbaţilor, Playboy a atras venituri la rate card din publicitate de 1,76 milioane de euro, fiind urmat de FHM, cu 1,4 milioane de euro şi Men’s Health, cu 1,06 milioane de euro.

Segmentul revistelor glossy este condus de Star, cu 1,63 milioane de euro, pe poziţiile următoare situându-se Viva - 1,48 milioane de euro şi Story - 1,26 milioane de euro. La capitolul reviste mass-market pentru femei, lider este Libertatea pentru Femei, cu 1,51 milioane de euro, care depăşeşte Femeia de Azi - 869.000 de euro şi Povestea mea - 574.000 de euro.

La nivelul revistelor glossy pentru adolescente, Glamour a obţinut venituri din publicitate la rate card de 1,18 milioane de euro, în timp ce Joy a atras 1,16 milioane de euro şi Bolero - 1,1 milioane de euro.

De asemenea, pe segmentul revistelor de ştiinţă, clasamentul este condus de National Geographic, cu venituri la rate card din publicitate de 1,06 milioane de euro, fiind urmat de Reader’s Digest, cu 608.000 de euro, şi Descoperă, cu 488.000 de euro.

La nivelul cotidienelor, analiza arată că ziarele quality atrag cele mai mari venituri din publicitate la rate card, fiind urmate de ziarele economice şi tabloidele.

Astfel, în topul clasamentului ziarelor quality se situează Jurnalul Naţional, cu venituri la rate card din publicitate de 10,88 milioane de euro, urmat de Evenimentul zilei - 7,43 milioane de euro, România Liberă - 5,43 milioane de euro, Cotidianul - 4,03 milioane de euro şi Adevărul - 3,18 milioane de euro.

La nivelul cotidienelor economice, Ziarul Financiar conduce clasamentul, cu 9,61 milioane de euro, fiind urmat de Business Standard, cu 2,15 milioane de euro, şi Bursa, cu 988.000 de euro.

În ceea ce priveşte tabloidele, Libertatea a obţinut venituri la rate card din publicitate de 7,63 milioane de euro, acesta fiind urmat de Ziarul - 1,15 milioane de euro, 7 Plus - 1,15 milioane de euro şi Click! - 1 milion de euro.

Anul 2007 a fost un an dinamic pe piaţa presei scrise din România, caracterizat prin achiziţii, lansări de noi publicaţii, închiderea unora considerate neprofitabile, o preocupare crescută pentru creşterea valorii inserturilor pentru ziare şi reviste (cum ar fi cărţile, CD-urile şi DVD-urile, produsele cosmetice sau obiectele de fashion), relansările vechilor produse media, dar şi prin creşterea investiţiilor în internet sau comunicaţii mobile. Toate acestea au fost realizate pentru creşterea indentităţii de brand, dar şi a veniturilor.

Astfel, PubliMedia International a cumpărat cotidianul Pro Sport de la Ringier România, a achiziţionat franciza pentru bilunarul Time Out şi l-a relansat în format săptămânal, în octombrie 2007, şi a relansat revista Target, dezvoltând-o la nivel editorial şi de layout, dar şi cotidianul Gândul, cu un nou format şi un nou conţinut. Totodată, PubliMedia a închis, la începutul anului 2008, revistele Acasă Magazin şi Go4it!. Pe de altă parte, publisherul şi-a dezvoltat portofoliul de vânzări cu revista gossip Ciao! şi tabloidul CanCan.

Adevărul Holding a lansat, în februarie 2007, Click de Duminică, ghidurile TV pentru Adevărul şi Averea, a relansat cotidianul Adevărul, în aprilie, cu două suplimente - Adevărul Literar şi Artistic şi Adevărul TV. Totodată, publisherul a lansat, în decembrie 2007, revista Foreign Policy.

Publisherul Caţavencu a lansat, în mai 2007, revista de business Money Express şi, în iunie 2007, cotidianul economic Business Standard. Totodată, publisherul a relansat ziarul quality Cotidianul, în timp ce reţeaua 24 Fun a fost extinsă la nivel naţional, cu 11 noi ediţii.

Editura Intact a relansat, în septembrie 2007, revista Felicia şi a lansat cotidianul economic Financiarul, în timp ce publisherul Edipresse-AS a lansat revistele Baby şi Psychologies şi a închis revistele Familia Mea şi Sana.

Totodată, Sanoma Hearst a lansat, în 2007, revistele Harper's Bazaar şi Esquire şi, în aprilie 2008, revista Marie Claire. Totodată, Liberis Publication a lansat revista Prevention, în noiembrie 2007.

Publisherul Attica Media a intrat pe piaţa din România prin achiziţionarea PBR Publishing (Playboy şi Maxim) de la PubliMedia International, în septembrie. Totodată, publisherul a lansat, în aprilie 2008, revista InStyle.

Studiul Media Fact Book 2008 a fost lansat, joi, de agenţia Initiative România, afiliată la Initiative Worldwide (Interpublic Group of Cos.).

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici