Cristian Mungiu: Cineaştii europeni, capabili să îşi asume riscuri graţie programului Media

Cineaştii europeni au putut să îşi asume riscuri graţie programului Media iniţiat de Uniunea Europeană, a declarat regizorul român Cristian Mungiu în cadrul unor discuţii publice referitoare la programele Media şi Media Mundus, ce au avut loc la Bruxelles, pe 18 martie, informează screendaily.com.

Urmărește
23 afișări
Imaginea articolului Cristian Mungiu: Cineaştii europeni, capabili să îşi asume riscuri graţie programului Media

Cristian Mungiu: Cineaştii europeni, capabili să îşi asume riscuri graţie programului Media (Imagine: Andreea Balaurea/Mediafax Foto)

Regizorul român a declarat că sprijinul acordat de programul MEDIA s-a dovedit a fi vital pentru acele etape care comportă riscuri în cadrul procesului de concepere şi de lansare a unui film:

"Dacă vrem să încurajăm creativitatea, suntem nevoiţi să ne asumăm riscuri", a declarat regizorul român, reamintind faptul că a organizat o "caravană cinematografică" pe teritoriul României pentru a-şi prezenta în propria ţară filmul "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile", laureat cu Palme d'Or la Cannes în anul 2007. "Este un lucru foarte romantic pe care poţi să-l faci o dată, însă el nu poate să funcţioneze de fiecare dată", a mai spus acesta.

Cristian Mungiu a spus că, deşi filmul său a primit Palme d'Or, el nu ar fi putut să fie proiectat în cele mai multe ţări din Uniunea Europeană dacă nu ar fi beneficiat de sprijinul programului MEDIA.

Referindu-se la întâlnirea de marţea trecută cu preşedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, şi cu Androulla Vassiliou, comisarul european pentru Cultură, regizorul Cristian Mungiu a spus că discuţiile au gravitat în jurul unor chestiuni legate de educaţie şi ştiinţele media, adăugând că, în opinia sa, profesioniştii din domeniul audiovizualului sunt persoanele cel mai indicate pentru a oferi un feedback în legătură cu felul în care programul MEDIA poate fi îmbunătăţit.

În timp ce reprezentanţii ARP au declarat în faţa lui Barroso şi Vassiliou că îşi doresc asigurări ferme în ceea ce priveşte independenţa financiară a unui viitor program MEDIA, Comisia Europeană a preferat să vorbească despre o autonomie a programului MEDIA, ce va fi doar o parte dintr-un viitor program care se va numi Creative Europe.

Până atunci, într-o altă sesiune de discuţii, Aviva Silver, directoarea programului MEDIA, a dezvăluit primele rezultate ale sondajului online realizat în toamna anului trecut, conceput ca un prim pas în etapa de consultare pentru implementarea noului program MEDIA după anul 2013.

Ea a spus că cei 2.585 de participanţi la acest sondaj reprezintă un număr de 10 ori mai mare decât numărul total al participanţilor la precedentul sondaj online consultativ referitor la programul MEDIA.

Unele dintre comentarii s-au concentrat asupra nevoii de diminuare a birocraţiei şi de implementare a unor proceduri mai simple: "Lucrăm la acest lucru şi dorim să reducem intervalul dintre momentul în care o persoană aplică şi momentul în care acea persoană află rezultatul în următorul program MEDIA", a explicat Aviva Silver.

Respondenţii s-au declarat în proporţie foarte mare de acord cu continuarea procesului de instruire a unor studenţi noi. Potrivit firmei germane de consultanţă Wik Consult care a fost angajată pentru a coordona acest sondaj online, "peste 90% dintre participanţi au simţit că acele programe de instruire au contribuit la creşterea competitivităţii în domeniul audiovizualului din Europa. A existat de asemenea un sprijin puternic pentru acele iniţiative care au scopul de a întări interacţiunile dintre şcolile de film şi universităţile din sectorul audiovizual".

Mai mult, 88% dintre respondenţi au spus că sprijinul pentru proiecţia unui procent mai mare de filme non-europene ar avea un impact pozitiv în sectorul european al audiovizualului, iar 92% dintre ei au considerat că promovarea cinematografiei, a proiectelor internaţionale de televiziune şi a altor pieţe specializate care se concentrează predominant pe producţiile europene ar putea avea un efect similar. Măsurile prin care programul MEDIA asistă companiile de producţie independente să acceseze finanţarea privată şi obţine împrumuturi pentru producătorii independenţi s-au bucurat la rândul lor de o popularitate foarte mare.

Un sprijin foarte mare - până la 82% dintre respondenţi - s-a manifestat în ceea ce priveşte sprijinirea digitalizării cinematografice, una dintre cele mai recente iniţiative ale programului MEDIA din 2007.

Compania Wik Consult i-a rugat pe participanţii la acel sondaj online să realizeze o ierarhizare relativă pentru şapte dintre acţiunile programului MEDIA 2007, "în funcţie de contribuţia lor la diversitatea culturală din sectorul audiovizualului european".

Pe prima poziţie în acest clasament s-au clasat distribuţia şi circulaţia produselor cinematografice, urmate de sprijinirea producătorilor, cursurile de pregătire, accesul la finanţare, promovarea, digitalizarea şi cursurile de instruire din domeniul media şi filmului.

Programul Media se adresează profesioniştilor din domeniul audiovizualului şi este activ până în 2013, în fiecare an fiind lansate licitaţii de proiecte pentru fiecare măsură de finanţare (formare, dezvoltare, distribuţie, promovare, proiecte pilot). Astfel, producătorii de film pot obţine finanţări pentru proiectele lor cuprinse între 10.000 şi 60.000 de euro (în caz excepţional, 100.000 de euro) prin programul Media. Programul Uniunii Europene poate acoperi până la 50 la sută din bugetul total al filmului.

Printre filmele româneşti care au beneficiat de finanţare din partea programului Media se numără "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile", de Cristian Mungiu - care a câştigat Palme d'Or la Cannes, în 2007 - şi "Cea mai fericită fată din lume", de Radu Jude.

Programul Media sprijină în fiecare an 300 de proiecte noi de film european, iar jumătate din filmele europene care rulează în cinematografe apar cu sprijinul Programului Media. Bugetul Programului Media pentru perioada 2007-2013 este de aproximativ 755 milioane de euro.

Programul Media Mundus va funcţiona între 2011 şi 2013 şi este un proiect amplu de cooperare internaţională destinat industriei audiovizuale în scopul consolidării relaţiei cu cineaşti din ţările terţe. Programul Media Mundus îşi propune să stimuleze schimbul de informaţii, în special prin activităţi de formare şi prin burse care vor facilita colaborarea în reţea a profesioniştilor din domeniul audiovizualului şi cinematografiei, din Europa şi din ţări terţe. Acest lucru va îmbunătăţi accesul pe pieţele străine şi va construi relaţii comerciale şi de încredere pe termen lung. Programul mai are ca obiective facilitarea coproducţiilor internaţionale şi îmbunătăţirea circulaţiei şi vizibilităţii operelor audiovizuale pe plan mondial.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici