CRP: Salutăm Codul adoptat de COM, CRP are propriul Cod deontologic

Consiliul de Onoare al Clubului Român de Presă salută adoptarea de către Convenţia Organizaţiilor Media a Codului deontologic unic pentru mass-media, dar menţionează că analizează problemele de etică în funcţie de Codul Deontologic al Ziaristului, adoptat de Club.

Urmărește
304 afișări
Imaginea articolului CRP: Salutăm Codul adoptat de COM, CRP are propriul Cod deontologic

CRP: Salutăm Codul adoptat de COM, CRP are propriul Cod deontologic (Imagine: Arhiva Mediafax Foto/AFP)

"Consiliul de Onoare al Clubului Român de Presă a luat act de elaborarea şi adoptarea de către Convenţia Organizaţiilor de Media a unui cod etic al profesiei de jurnalist, care să înglobeze principii din cât mai multe din codurile existente în industria mass-media în acest moment. CO al CRP salută acest demers, pe care îl consideră unul de natură să ofere un nou punct de orientare jurnaliştilor în activitatea pe care o desfăşoară", informează CRP.

"În ceea ce ne priveşte, prin statutul Clubului Român de Presă, membrii organizaţiei au acceptat prevederile propriului Cod Deontologic al Ziaristului, adoptat de CRP, şi s-au angajat să acţioneze în virtutea acestuia. Prevederile Codului Deontologic al Ziaristului, parte din identitatea CRP, sunt cele în funcţie de care Clubul analizează chestiunile de deontologie a profesiei", potrivit Clubului.

Participanţii la Convenţia Organizaţiilor Media (COM) au adoptat, sâmbătă, în unanimitate codul deontologic unic pentru mass-media, înfiinţând totodată Grupul pentru bune practici jurnalistice, în cadrul unei adunări care a avut loc la sediul Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) din Capitală.

Codul deontologic unic pentru mass-media face precizări cu privire la integritatea jurnaliştilor, conflictele de interese apărute în presă, verificarea informaţiilor, protecţia vieţii private, protecţia minorilor şi protecţia surselor.

Codul deontologic unic va fi implementat de către Grupul pentru bune practici jurnalistice.

Obiectivul principal al Grupului pentru bune practici jurnalistice este implementarea şi respectarea Codului deontologic unic, care va fi recunoscută prin acordarea unui Certificat de bune practici jurnalistice (CBPJ). În primele şase luni, grupul va funcţiona printr-un Comitet de Iniţiativă. Ulterior, Grupul pentru bune practici jurnalistice va lua decizii prin intermediul Comisiei pentru respectarea Codului deontologic unic.

CBPJ va fi o dovadă a faptului că instituţia media (publicaţia scrisă, postul TV sau radio sau site-ul) care îl deţine impune - prin reglementări interne, atitudinea managementului şi practica de zi cu zi - respectarea Codului deontologic unic de către angajaţi şi colaboratori.

Certificatul va fi acordat tuturor instituţiilor media care aparţin unor membri ai Grupului pentru bune practici jurnalistice sau celor care solicită certificarea. De asemenea, CBPJ poate fi acordat unui produs media specific, publicat de o instituţie care nu solicită certificare integrală.

Principala utilizare a CBPJ va fi pentru creşterea brandului prin asociere cu un instrument de dovedire a calităţii. Produsele certificate prin CBPJ vor putea fi marcate corespunzător. Produsul media certificat şi publisherul său se vor putea folosi de CBPJ în toate acţiunile şi formele de promovare. Totodată, CBPJ va putea fi folosit de instituţia media ori de câte ori consideră că este nevoie să îşi demonstreze buna-credinţă, inclusiv în justiţie, în cazurile civile.

Pe baza Codului deontologic unic şi a CBPJ se va elabora o politică de sancţionare concretă, complementară blamării publice. Astfel, va fi elaborat un sistem de puncte de penalizare, asemănător sancţiunilor din domeniul rutier, care poate duce inclusiv la retragerea certificatului. Un produs căruia i-a fost retras CBPJ va putea fi re-certificat după ce publisherul va aduce dovezi concrete pentru remedierea problemelor care au atras sancţiunea.

Comisia pentru respectarea Codului deontologic unic ar putea face publică în permanenţă, online, situaţia "punctajului" fiecărui produs certificat, alcătuind clasamente.

La cea de-a treia reuniune COM, care a avut loc vineri şi sâmbătă, au participat reprezentanţi ai organizaţiilor membre ale Convenţiei Organizaţiiilor de Media, invitaţi din partea Clubului Român de Presă, Asociaţiei Jurnaliştilor din România, Mediasind, Asociaţiei Patronale a Editorilor Locali, Consiliului Naţional al Audiovizualului, reprezentanţi ai radioulului şi televiziunii publice, precum şi ziarişti şi manageri din mass-media românească.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici