Dan Sociu, Matei Vişniec şi Timpuri Noi, la festivalul newyorkez „Performing Revolution”
Festivalul „Performing Revolution in Central and Eastern Europe” a fost iniţiat de New York Public Library for the Performing Arts şi este organizat în colaborare cu o serie de asociaţii americane şi institute culturale est-europene, printre care şi Institutul Cultural Român (ICR) de la New York,.
Weekend-ul inaugural al festivalului (6 – 7 noiembrie) este rezervat unui maraton muzical intitulat „Rebel Waltz: Muzica underground din spatele Cortinei de fier” – o reactivare a muzicii unor trupe rebele pe care autorităţile comuniste le-au considerat întotdeauna incomode.
Din România, Timpuri Noi întregeşte un line up din care mai fac parte: cehii de la Psi Vojaci, supravegheaţi de poliţia secretă încă de la primul lor concert din 1979, cînd membrii trupei aveau 14 ani, foştii lor compatrioţi – slovacii de la Bez Ladu a Skladu, legendara trupă punk din Polonia Dezerter şi maghiarii de la Kontroll Csoport.
Şirul de evenimente ce vor avea loc în perioada noiembrie 2009 – martie 2010 include:
lecturi publice cu participarea scriitorilor Dan Sociu şi Matei Vişniec, în contextul mai larg al lansărilor, în premieră, a unor antologii de literatură, respectiv dramaturgie est-europeană,
o prezentare autobiografică performativă a dramaturgului Saviana Stănescu, în care autoarea îşi explorează tinereţea petrecută în România, înainte şi după 1989, şi experienţa sa de emigrant la New York, şi,
a patra ediţie a Festivalului de Film Românesc de la New York (4 – 6 decembrie), care se va deschide cu documentarul de montaj „Videograme dintr-o Revoluţie”, de Andrei Ujică şi Harun Farocki, care face o deconstrucţie tranşantă a Revoluţiei din Decembrie 1989.
Acoperirea artistică a festivalului „Performing Revolution” va fi dublată academic de simpozionul „După Comunism: Împliniri şi dezamăgiri post-1989”, programat în februarie 2010 şi precedat de dezbaterea „Ca şi cum comunismul n-ar fi existat”, de pe 5 noiembrie, de la Institutul Harriman din cadrul Universităţii Columbia, la care participă scenograful şi profesorul de design Nic Ularu.
Piesa de rezistenţă a întregului festival este, însă, elaborata expoziţie intitulată „Revolutionary Voices: Performing Arts in Central & Eastern Europe in the 1980s„.
Expoziţia investighează modul în care artele spectacolului au încercat – şi măsura în care au reuşit – să depăşească barierele impuse de politicienii şi cenzura comunistă în anii ’80, anticipînd în acest mod schimbările politice şi sociale care au intervenit ulterior.
Pentru a pune în evidenţă contextul românesc, alături de cel din Cehoslovacia, Germania, Polonia, Iugoslavia şi Ungaria, ICR New York a produs şi prezintă următoarele exponate:
o broşură/ziar care include scurte texte despre cenzura în teatrul românesc din anii ’70 – ’80;
fragmente video şi afişul spectacolului „Dimineaţa pierdută”, după Gabriela Adameşteanu, dramatizare şi regie Cătălina Buzoianu – una dintre montările antologice din anii ’80;
fragmente video despre scena muzicală underground din România, explicitate prin fragmente video din concertele formaţiei Timpuri Noi;
un fragment din concertele găzduite de Club A în anii ’80;
un montaj video relevant pentru grandoarea spectacolului artistic de larg consum patentat de regimul comunist cu mostre din serbările de la 23 August, Cântarea României şi Cenaclul Flacăra,
„Dialog cu Ceauşescu”, o lucrare video din 1978 a artistului vizual Ion Grigorescu.
Expoziţia „Revolutionary Voices” va fi deschisă în perioada 18 noiembrie 2009 – 20 martie 2010.