Difuzarea spotului RCS&RDS "4x4, 16 luni de servicii gratuite", interzisă pe posturile TV

Difuzarea spotului publicitar RCS&RDS pentru oferta promoţională "4x4, 16 luni de servicii gratuite" a fost interzisă pe posturile de televiziune, printr-o decizie luată joi de CNA, din cauză că informaţiile din acest clip pot induce în eroare publicul.

Urmărește
107 afișări
Imaginea articolului Difuzarea spotului RCS&RDS "4x4, 16 luni de servicii gratuite", interzisă pe posturile TV

Difuzarea spotului RCS&RDS "4x4, 16 luni de servicii gratuite", interzisă pe posturile TV (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Potrivit Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA), începând din 6 aprilie, pe posturile de televiziune se difuzează un spot publicitar al companiei RCS&RDS în care se spune că:

"Un calcul corect arată că 4x4 luni gratuite duce la cea mai bună ofertă: 16 luni de servicii gratuite. Vino la sediile RCS&RDS şi primeşti luni gratuite la fiecare serviciu nou contractat: televiziune, internet, telefonie fixă şi mobilă Digi". În partea de jos a ecranului este scris cu litere mici că oferta este disponibilă la contractarea a patru servicii cu abonament şi valabilă până la 30 iunie. Spotul publicitar RCS&RDS a fost difuzat pe TVR 1, Kanal D, B1 TV şi Prima TV, potrivit monitorizării CNA.

Spotul a fost reclamat la CNA de către compania de telecomunicaţii Romtelecom. Potrivit sesizării Romtelecom, din modul în care este formulată afirmaţia "Un calcul corect arată că 4X4 luni gratuite duce la cea mai bună ofertă: 16 luni de servicii gratuite" rezultă că "RDS oferă potenţialilor săi clienţi 16 luni de gratuitate, fapt care nu este conform cu ceea ce RDS oferă de fapt publicului, deoarece în fapt gratuitatea oferită de RDS este doar de 4 luni pentru fiecare serviciu şi doar dacă sunt contractate toate cele patru tipuri de servicii oferite de RDS: TV, internet, telefonie fixă şi mobilă".

Şi Consiliul Român pentru Publicitate (RAC) consideră că afirmaţia "16 luni de servicii gratuite" completată prin nota de subsol "Oferta disponibilă la contractare a patru servicii cu abonament şi valabilă până la 30 iunie 2010" poate crea consumatorului impresia că timp de cele 16 luni el beneficiază gratuit de toate cele patru servicii contractate când, în fapt, două dintre servicii beneficiază fiecare de câte patru luni gratuite, în timp ce altele două beneficiază de 16 luni de gratuitate.

Astfel, RAC a informat CNA că spotul RCS&RDS încalcă articolul 2.4 b) din Codul de Practică în Publicitate elaborat de RAC, potrivit căruia "Publicitatea trebuie să evite orice afirmaţie sau reprezentare care ar putea înşela consumatorii, inclusiv prin omisiune, sugerare, ambiguitate ori exagerare, în special în ceea ce priveşte: valoarea produsului şi preţul total plătit de consumator".

Reprezentanţii RCS&RDS, prezenţi joi în şedinţa CNA, au afirmat că după părerea lor explicaţiile din spotul publicitar sunt clare. "Noi considerăm că este clar. Fiecare dintre servicii are câte patru luni gratuit (...) Se poate extrapola la 16 abonamente gratuite. Dacă se ia tot pachetul sunt 16 luni. Pe parcursul spotului nu apare niciodată în mod singular 16", a declarat Niculae Pleşa, vicepreşedinte pentru operaţiuni comerciale şi de marketing la RCS&RDS.

El a precizat că, la recomandarea RAC, spotul a fost schimbat înlocuindu-se expresia "la fiecare serviciu" cu "pentru fiecare serviciu". "Am urmărit să comunicăm faptul că pachetul de 4 este foarte valoros", a mai spus Pleşa.

În schimb, membrii CNA au fost de părere că spotul RCS&RDS poate dezinforma publicul. "16 luni gratuite este scos în evidenţă şi prin caracter şi prin culoare ceea ce determină publicul să reţină faptul că cele 16 luni sunt gratuite. Acolo este o afirmaţie înşelătoare", a spus Narcisa Iorga, membru al CNA.

O părere similară a avut şi Răsvan Popescu, preşedintele CNA, care a spus că textul "16 luni gratuite" scris pe ecran induce o confuzie în mintea publicului. "Trebuie să nu existe o confuzie în capul celui care se uită la televizor", a spus Răsvan Popescu, precizând că spotul trebuie modificat.

La propunerea lui Ioan Onisei, vicepreşedintele CNA, membrii CNA au decis cu unanimitate de voturi să aplice o somaţie cu intrarea în legalitate în cazul spotului RCS&RDS, fapt care presupune faptul că respectivul clip nu mai poate fi difuzat pe posturile de televiziune până când nu va fi modificat astfel încât să respecte legislaţia audiovizualului.

Decizia CNA a fost luată în baza articolului 107 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, potrivit căruia "Publicitatea şi teleshoppingul trebuie să servească interesul public prin respectarea regulilor informării şi ale unei competiţii corecte", dar şi a articolului 114 din Cod - "(1) Informaţiile prezentate în spoturi publicitare sau în emisiuni de teleshopping nu trebuie să inducă în eroare publicul, direct ori prin omisiune, în privinţa: c) preţului sau a tarifelor; acestea vor fi prezentate integral, incluzând taxa pe valoarea adăugată şi toate taxele suplimentare; d) condiţiilor în care sunt distribuite produsele sau sunt prestate serviciile".

Compania de telecomunicaţii RCS&RDS a anunţat în aprilie că va derula, în perioada 1 aprilie - 30 iunie 2010, campania promoţională "4x4, 16 luni de servicii gratuite", în care orice nou abonat beneficiază de luni gratuite de abonamente în număr egal cu numărul de servicii achiziţionate.

Cu o reţea care acoperă peste 200 de oraşe, RCS&RDS este unul dintre cei mai importanţi jucători pe piaţa serviciilor de televiziune prin cablu şi prin satelit, cu un număr de peste 2,55 milioane de abonaţi. Societatea are peste 1.000.000 de utilizatori pe segmentul serviciilor de Internet. În afară de România, RCS&RDS furnizează, în prezent, servicii de telecomunicaţii în Ungaria, Cehia, Slovacia, Croaţia şi Serbia, atât pentru zona rezidenţială, cât şi pentru cea de business.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici