După Klimt, muzeele austriece ar putea restitui un Vermeer

La trei ani de la spectaculoasa restituire a cinci tablouri de Klimt furate de nazişti, Kunsthistorisches Museum (KHM) din Viena "se teme" pentru o capodoperă de Vermeer, în timp ce provenienţa altor tablouri din muzeele vieneze rămâne învăluită în mister.

Urmărește
293 afișări
Imaginea articolului După Klimt, muzeele austriece ar putea restitui un Vermeer

"Arta picturii", pictura-testament a maestrului flamand

Ministerul Culturii din Austria a recunoscut în acest weekend că a primit o cerere de restituire pentru "Arta picturii", pictura-testament a maestrului flamand. Acest tablou de Johannes Vermeer (1632 - 1675) este expus din 1946 în prestigiosul muzeu KHM.

Pictura a fost cumpărată în 1940 de Adolf Hitler pentru "Muzeul Führer-ului" pe care intenţiona să îl construiască în oraşul lui natal Linz, în nordul Austriei.

"Restituirea lui ar fi o pierdere dureroasă. Este vorba de o piesă absolut incomparabilă", a declarat directoarea KHM, Sabine Haag, care consideră "foarte prematură" o astfel de ipoteză.

În virtutea unei legi adoptate în 1998, Austria a restituit aproximativ 10.000 de opere de artă furate în timpul celui de-Al Treilea Reich, la care a fost anexată în 1938.

Cel mai recent exemplu este cel al Muzeului din Linz, care a restituit în luna aprilie un tablou al maestrului Gustav Klimt moştenitorului unei familii de evrei, jefuită de regimul nazist. La fel a procedat şi Muzeul Belvedere din Viena în cazul a cinci pânze semnate de Klimt, în anul 2006.

Cazul tabloului de Vermeer pare să fie discutabil. Tabloul, aflat în proprietatea conţilor austrieci din familia Czernin, încă din secolul al XIX-lea, a fost vândut dictatorului nazist de către Jaromir Czernin, pentru 1,65 milioane de mărci germane din vremea celui de-al Treilea Reich.

Cererile de restituire formulate până în anii 1960 de către familia Czernin au fost respinse pe motiv că vânzarea s-a bazat pe voinţa părţilor şi la un preţ corect.

Însă, potrivit unei noi expertize comandată de familia nobiliară austriacă, această vânzare a fost una forţată.

Căsătorit cu o femeie de origine evreică şi fiind ginerele lui Kurt von Schuschnigg, dictatorul austriac aflat la putere între 1934 şi 1938 şi destituit de către nazişti, Jaromir Czernin "a fost obligat să îl vândă, pentru a asigura traiul familiei sale", potrivit avocatului moştenitorilor, Andreas Theiss.

Totuşi, la o primă examinare a acestei expertize furnizată de familie "nu lasă să se întrevadă niciun element nou", a relevat, luni, pentru jurnalul Der Standard, Eva Blimlinger, responsabil ştiinţific al Comisiei austriece însărcinată cu stabilirea provenienţei operelor de artă.

Potrivit deputatului Wolfgang Zinggl, unul dintre promotorii legii de restituire a tablourilor din Austria, "acest caz riscă să oculteze dosare mult mai evidente, care au început a fi cercetate deja mult prea târziu".

Deputatul austriac se referă la Muzeul Leopold din Viena, care expune mai mult de zece pânze suspecte, dintre care şapte ale pictorului Egon Schiele, considerate de mulţi ani de către Comunitatea israelită din Austria ca fiind opere furate.

Spre deosebire de majoritatea celorlalte muzee austriece, acest muzeu se bucură de un statut privat special şi nu intră direct sub incidenţa legii din 1998.

"În ceea ce priveşte colecţiile publice, muzeele urmează fără să conteste şi cu rapiditate, recomandările Comisiei", a explicat Wolfgang Zinggl.

Această Comisie, ale cărei recomandări sunt urmate de către statul austriac, analizează sistematic originea tuturor obiectelor de artă intrate în colecţiile publice, după anexarea Austriei la cel de-Al Treilea Reich.

În 2006, statul austriac nu a fost în măsură să răscumpere tablourile semnate de Klimt, printre care s-a aflat celebrul portret al Adelei Bloch-Bauer, realizat în 1907, revândut de moştenitori pentru suma record de 135 de milioane de dolari.

Specialiştii consideră că acest preţ ar putea fi atins cu uşurinţă şi de "Arta picturii", cu atât mai mult cu cât în prezent nu mai există în lume decât 40 de tablouri de Vermeer.

În 2004, un tablou semnat de maestrul flamand în format mic s-a vândut cu peste 24 de milioane de euro la o licitaţie organizată de casa Sotheby's.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici