"Epopeea lui Ghilgameş" - un spectacol vizual impresionant

"Epopeea lui Ghilgameş", ambiţiosul proiect al lui Dragoş Galgoţiu, un spectacol impresionant din punct de vedere vizual, care combină creaţiile sculptorului Alexandru Rădvan cu costumele Doinei Levintza şi muzica interpretată de Kronos Quartet, a avut premiera duminică seară, la Teatrul Odeon.

Urmărește
1137 afișări
Imaginea articolului "Epopeea lui Ghilgameş" - un spectacol vizual impresionant

Regizorul Dragoş Galgoţiu (Imagine: Mediafax Foto)

Complexitatea textului şi seria de apariţii ale personajelor din mitologia mesopotamiană sunt strălucit completate de costume impresionante şi o scenografie care pune în evidenţă tragedia eroilor din legendă, care, de altfel, sunt arhetipuri ce trimit la aspecte umane universale.

Spectacolul, deşi trebuie să facă faţă unui text complicat, cu referiri la concepte culturale adânci, are cursivitate vizuală şi o scenografie impresionantă (semnată de Andrei Both), care lasă loc gesturilor largi ale personajelor, cu apariţii sculpturale grandioase.

De altfel, impactul vizual puternic, construirea spectacolului în tablouri - o semnătură a regizorului Dragoş Galgoţiu - suplineşte, uneori, momentele mai slabe ale actorilor.

Remarcabil este cuplul Enkidu (Istvan Teglas) - Shamhat (Meda Victor). Istvan Teglas creează un Enkidu strălucit, de la momentul de sălbăticie al acestuia, când merge în patru labe, până la perioada sa de glorie, când se luptă cu zeii. De cealaltă parte, curtezana Shamhat îl iniţiază pe sălbaticul Enkidu, simbol al purităţii umane, în ritualurile iubirii şi în cele sociale.

Povestea eroilor este punctată de personaje ce suplinesc corul antic, precum Orbul (Gabriel Pintilei) şi Utnapishtim (Constantin Cojocaru - care realizează un rol redus ca întindere, dar memorabil).

Obiectele prezente în scenă, o corabie imensă, pregătită, parcă, să îl treacă pe Ghilgamesh peste râul Styx, dar şi pentru a salva omenirea de la un potop care o ameninţă, o bibliotecă plină cu volume uriaşe, în care se aşază, din când în când, îngeri şi o canapea roşie, strâmbă, sunt atemporale.

Momentele mitice, care trec de la fapte de vitejie, precum uciderea Taurului ceresc, până la şoapte de iubire ce amintesc de Cântarea Cântărilor sunt intercalate cu secvenţe contemporane: un grup de oameni tolăniţi pe o canapea, ascultând jazz, şi o nimfă ce traversează scena într-o cadă.

Muzica are, de asemenea, un rol esenţial în crearea atmosferei. Folosirea unor piese ale lui Clint Mansel şi Kronos Quartet, cunoscute publicului din filmele lui Darren Aronofski - "Fântâna" şi "Recviem pentru un vis" - ilustrează însăşi condiţia lui Ghilgamesh (Tudor Aaron Istodor), aceea de a fi două treimi divin şi o treime omenesc.

Din distribuţia spectacolului mai fac parte, de asemenea, Ana Ularu (Ishtar), Dan Bădărău (Shamash) şi Camelia Maxim (Ereshkigal).

Material realizat de Oana Ghiţă, oana.ghita@mediafax.ro.

Citeşte şi:

"În container", spectacol-lectură la Teatrul Odeon

"Spovedanie la Tanacu", în regia lui Andrei Şerban, va avea trei reprezentaţii la Paris

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici