Expoziţie de pictură rusă din patrimoniul MNAR, deschisă până pe 28 aprilie

Expoziţia "Între Est şi Vest. Pictură rusă din patrimoniul MNAR, secolele XVI - XX", deschisă la Muzeul Naţional de Artă al României (MNAR) din Bucureşti până pe 28 aprilie, oferă publicului, după 20 de ani, şansa de a reîntâlni 59 de lucrări din arta rusă.

Urmărește
370 afișări
Imaginea articolului Expoziţie de pictură rusă din patrimoniul MNAR, deschisă până pe 28 aprilie

Expoziţie de pictură rusă din patrimoniul MNAR, deschisă până pe 28 aprilie (Imagine: Diana Zaharia/Mediafax Foto Arhiva)

Expoziţia "Între Est şi Vest. Pictură rusă din patrimoniul MNAR, secolele XVI - XX", care va fi găzduită în Sălile Kretzulescu ale MNAR, până pe 28 aprilie, readuce în atenţia publicului un patrimoniu valoros, mai puţin cunoscut, dar conservat şi restaurat cu grijă pe parcursul ultimelor două decenii.

Este vorba despre 31 de icoane şi 28 de picturi din colecţiile Secţiei de Artă Europeană şi Decorativă a muzeului - creaţii semnificative pentru intervalul cronologic dintre secolele XVI-XX.

Selecţia lucrărilor ilustrează, prin câteva exemple reprezentative, evoluţia unei şcoli de pictură care a început sub semnul artei bizantine, a continuat sub influenţa celei occidentale, ajungând la începutul secolului al XX-lea să contribuie la schimbarea profundă a artei europene.

Icoanele prezente în expoziţie, precum "Arhanghelul Gavril" (sec. XVI, şcoala din Novgorod), sunt exemple strălucite ale stilului inconfundabil al iconarilor ruşi, care evoluează de la fidelitatea faţă de arta bizantină spre o mai mare fluiditate a desenului şi o cromatică vie şi strălucitoare.

Marcată până spre sfârşitul secolului al XIX-lea de influenţa unor pictori precum Teofan Grecul şi Andrei Rubliov, pictura rusă îmbină vechiile tradiţii cu influenţe europene occidentale, atingând un mare rafinament tehnic.

Reformele impuse de Petru cel Mare în secolul al XVIII-lea declanşează modernizarea Rusiei, dar şi declinul stilisticii bizantine a artei icoanelor. Efectele în domeniul artei se manifestă prin înfiinţarea şcolii ruse de pictură pe şevalet şi constituirea primelor colecţii de artă occidentală. Noua generaţie de pictori ruşi aduce, în secolul al XIX-lea, sincronizarea artei ruse cu mişcările şi curentele artistice europene. Ei observă şi redau cât mai fidel, în stil realist, natura Rusiei şi înfăţişarea oamenilor simpli din popor ("Toamnă pe Volga" de Konstantin Ivanovici Gorbatov, "Peisaj cu personaje" de Ilia Efimovici Repin, "Interior caucazian" de N. Şacilov), inspirându-se din literatură, din tradiţiile şi obiceiurile populare în încercarea de a ilustra specificul "sufletului rus" ("Dans rusesc", de Filip Andreevici Maliavin).

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici