Expoziţie dedicată operei lui Constantin Brâncuşi la Centre Pompidou din Paris

Cea mai importantă retrospectivă dedicată operei lui Constantin Brâncuşi în Franţa este organizată, în perioada 27 martie - 1 iulie, la celebrul muzeu de artă modernă Centre Pompidou din Paris.

Urmărește
322 afișări
Imaginea articolului Expoziţie dedicată operei lui Constantin Brâncuşi la Centre Pompidou din Paris

Sursa foto: Institutul Cultural Român

Expoziţia va reuni aproape 200 de sculpturi, fotografii, desene, filme, documente de arhivă, precum şi elemente de mobilier din atelierul parizian al artistului.

Viziunea curatorială îi aparţine Arianei Coulondre, care propune şi o experienţă imersivă în atelierul lui Brâncuşi, realizată cu ajutorul scenografului Pascal Rodriguez, completată de un spaţiu destinat informării.

Proiectul expoziţional amplu este posibil cu sprijinul mai multor muzee internaţionale care deţin lucrări brâncuşiene, precum Tate Modern, MoMA, Guggenheim Museum, Philadelphia Museum of Art, The Art Institute of Chicago, Dallas Museum of Art, Muzeul Naţional de Artă al României (MNAR), Muzeul de Artă din Craiova etc.

„Fragmentarea pe care o aduce Brâncuşi în istoria sculpturii este triplă: o revoluţie a gestului, o revoluţie a formei şi o revoluţie a spaţiului“, a declarat curatoarea Ariane Coulondre într-un interviu publicat în revista Centre Pompidou. În opinia sa, Brâncuşi a extins conceptul de artă aducând în discuţie soclul, piedestalul, în mod tradiţional utilizat pentru a demarca opera de mediul înconjurător, artistul român transformând soclurile în lucrări de artă autonome, fără a mai stabili o ierarhie a pieselor. Coloana Infinitului, spune curatoarea, a fost creată pornind de la un soclu a cărui formă este repetată pe verticală, acesta putând fi considerat un moment decisiv în istoria sculpturii. Totodată, este amintit celebrul moment din 1926, când lucrarea brâncuşiană din metal „Pasăre în văzduh“, aparţinând fotografului Edward Steichen, a fost subiectul unei dispute la Vama Statelor Unite ale Americii, ceea ce a condus, într-un fel, la redefinirea noţiunii de artă.

Alături de lucrările expuse, curatoarea a ales să dezvăluie şi unele detalii despre afinităţile muzicale ale sculptorului român, dansul şi muzica fiind parte importantă a vieţii sale. Un meloman desăvârşit, Brâncuşi a fost impresionat de muzica unor compozitori precum Erik Satie, Darius Milhaud sau Marcel Mihalovici.

Ca un element inedit al expoziţiei, lucrarea Leda va fi prezentată în mişcare, pe un piedestal rotativ, în perpetuă metamorfoză, aşa cum însuşi Brâncuşi o prezenta în atelierul său. „Nu trebuie să îmi respectaţi sculpturile“ – spunea artistul –„ci trebuie să le iubiţi şi să vă jucaţi cu ele.“

Ariane Coulondre este specializată în istoria avangardei în Franţa. Printre expoziţiile curatoriate se numără „Fernand Léger, le beau est partout“ (Centre Pompidou-Metz, 2017), „Le Cubisme“ (Centre Pompidou, 2018), „Germaine Richier“ (Centre Pompidou, 2023), în ultimii ani devenind interesată în mod deosebit de sculptură.

Ultima retrospectivă Brâncuşi din Franţa a avut loc la Centre Pompidou în 1995, fiind curatoriată de Margit Rowell.

Expoziţia este organizată de Centre Pompidou din Paris, în parteneriat cu Institutul Cultural Român şi Ambasada României în Republica Franceză.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Taguri:
pompidou,
brâncuşi,

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici