Facebook urmăreşte activitatea online a abonaţilor, chiar dacă aceştia nu sunt conectaţi pe reţea

Cercetătorii belgieni au descoperit recent că Facebook poate să urmărească activitatea online a abonaţilor săi, chiar şi atunci când aceştia nu sunt conectaţi pe platforma de socializare, informează fr.news.yahoo.com.

Urmărește
3809 afișări
Imaginea articolului Facebook urmăreşte activitatea online a abonaţilor, chiar dacă aceştia nu sunt conectaţi pe reţea

Facebook urmăreşte activitatea online a abonaţilor, chiar dacă aceştia nu sunt conectaţi pe reţea (Imagine: HEPTA)

Compania americană are parte de un început de săptămână destul de dificil în Europa. În condiţiile în care luni vor debuta audierile preliminare în procesul intentat companiei Facebook, la Viena, de 25.000 de internauţi, reţeaua de socializare va trebui să se apere şi în faţa unor acuzaţii formulate pe baza unei descoperiri făcute recent de cercetătorii de la Universitatea Catolică Louvain din Belgia.

Comandat de Comisia pentru protejarea vieţii private, studiul belgian a analizat comportamentul "cookies"-urilor pe Facebook. Un "cookie" este un mic fişier înregistrat pe computerul utilizatorului care păstrează în memorie activitatea online a acestuia, alături de preferinţele sale de pe diverse site-uri, cu scopul de a facilita navigarea online.

Potrivit cercetătorilor belgieni, cookies-urile de pe Facebook îi urmăresc pe utilizatori peste tot pe internet, inclusiv atunci când ei nu sunt conectaţi pe reţeaua de socializare. Chiar şi atunci când contul de Facebook este dezactivat, cookies-urile continuă să urmărească activitatea utilizatorului respectiv. Obiectivul companiei americane constă în creşterea numărului de informaţii pe care le deţine despre utilizatori, cu scopul de a le propune apoi o publicitate personalizată.

În teorie, este posibilă debarasarea de aceste cookies. Site-ul Your Online Choices, o iniţiativă a unui consorţiu european care grupează diverşi actori din publicitatea online (inclusiv Facebook), permite controlarea cookies-urilor şi dezactivarea tuturor acelora care nu sunt dorite de utilizatori.

Cu toate acestea, potrivit experţilor, Facebook a plasat un cookie şi pe acest site. Este vorba de cel mai "rezistent" dintre ele, deoarece poate să urmărească activitatea utilizatorilor timp de doi ani, chiar dacă aceştia nu au utilizat niciodată reţeaua Facebook. Rezultatul este ironic: internauţii care vizitează acest site pentru a se elibera de zecile de cookies stocaţi pe computerele lor pleacă de pe site cu un cookie care îi va urmări timp de încă doi ani.

Acel cookie îi vizează în special pe utilizatorii europeni, întrucât specialiştii în domeniu nu au reuşit deoacamdată să depisteze un fişier similar pe versiunile nord-americane - canadiană şi americană - ale site-ului citat.

Aceste practici, ca şi alte elemente ale politicii Facebook în ceea ce priveşte datele personale ale utilizatorilor, sunt contrare dreptului european, afirmă cercetătorii belgieni. Facebook s-a apărat şi, într-un comunicat oficial, a răspuns punctual acuzaţiilor formulate împotriva sa de cercetătorii belgieni.

Compania americană le-a dat dreptate într-un singur aspect: "Cercetătorii au descoperit într-adevăr un «bug» (eroare informatică, n.r.) care ar putea să trimită cookies anumitor persoane atunci când ele nu se află pe Facebook. Nu a fost intenţia noastră. Suntem pe cale să remediem această problemă". În schimb, Facebook a preferat să nu facă nicio declaraţie referitoare la prezenţa unui cookie pe versiunea europeană a site-ului Your Online Choices.

Facebook este cea mai mare reţea de socializare din lume, având 1,35 miliarde de utilizatori activi în fiecare lună, fapt care înseamnă că aproape jumătate din populaţia conectată la internet la nivel mondial foloseşte această platformă măcar o dată pe lună, după cum relata la sfârşitul lunii octombrie 2014 publicaţia The Wall Street Journal.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici