Festivalul de la Cannes anunţă singurul proiect românesc selectat în competiţia imersivă: “Human Violins: Prelude”, realizat de Ioana Mischie, reprezentând o performanţă istorică pentru domeniul artelor digitale din România

Urmărește
267 afișări
Imaginea articolului Festivalul de la Cannes anunţă singurul proiect românesc selectat în competiţia imersivă: “Human Violins: Prelude”, realizat de Ioana Mischie, reprezentând o performanţă istorică pentru domeniul artelor digitale din România

Festivalul Internaţional de Film de la Cannes a anunţat prima competiţie imersivă inclusă vreodată în programul festivalului. Doar 8 proiecte din întreaga lume sunt incluse în această competiţie oficială, iar unul dintre ele este românesc – “Human Violins: Prelude”, scris, regizat şi produs majoritar de Ioana Mischie, cineastă, artistă transmedia şi lector universitar în cadrul UNATC. Trailer-ul proiectului poate fi urmărit aici. Proiectul expus ca instalaţie transmedia va avea premiera mondială în cadrul festivalului, deschizând astfel un Nou Val Imersiv.

Selecţia reprezintă o performanţă istorică pentru domeniul artelor imersive din România. Artiştii selectaţi în competiţie sunt consideraţi trendsetters în domeniul audio-vizual, propunând o schimbare de paradigmă în domeniul artistic şi noi gramatici de povestire holistică. Conform selecţionerului Elie Levasseur, competiţia va reuni proiecte virtuale, holografice, de realitate mixtă şi realitate virtuală. Din selecţie fac parte cei mai apreciati artişti VR ai momentului, reunind deopotrivă în rândul colaboratorilor nume iconice din domeniul cinematografiei precum: Cate Blanchett, Colin Farrell, Jessica Chastain, Terrence Malick. Lucrările de artă imersivă vor fi expuse într-un spaţiu expoziţional de 1300 m2 la Cannes Cineum – complexul cinematografic din Cannes La Bocca – şi la Georges Méliès Campus şi biletele vor putea fi rezervate aici.

Experienţa VR Human Violins: Prelude explorează puterea transformatoare a muzicii în momente devastatoare şi excelează prin concept, poveste, direcţie artistică şi interactivitate. Proiectul aduce împreună profesionişti interactivi internaţionali. Vocea protagonistei este semnată de talentata actriţă Cabiria Morgenstern. Direcţia vizuală inedită este aleasă de Alexandru Pop, design-ul interactiv şi muzica originală sunt dezvoltate de Adrian Tăbăcaru, animaţiile interactive sunt aduse la viaţă de Benoit Arbelot, Julie Vie, Antoine Pasquerault, Marguerite Tricaud elementele imersive de sound design sunt semnate de Pierre-Marie Blind şi facilitate de Irina Bozdog, muzica de vioară fiind interpretată de Raluca Stratulat şi Electra Drossos. UX design-ul este realizat în consultanţă cu Allison Crank, cercetător al domeniului imersiv. Proiectul a beneficiat de mentoratul unor profesionişti de excepţie precum Astrid Kahmke, Michel Reilhac şi mulţi alţii. 

Firul narativ, deşi ficţionalizat, este inspirat de un fapt real: în timpul Holocaustului, mulţi evrei au avut voie să aleagă o singură posesie înainte de a fi duşi în lagărele de concentrare – şi mulţi şi-au ales, fără a oscila, vioara, provenind din familii cu o infinită admiraţie pentru muzică. Unele viori au reuşit să le salveze viaţa, în timp ce altele au rămas singura dovadă a rezilienţei şi a creativităţii umane. În 2018, Ioana Mischie, cineastă, pe atunci bursieră Fulbright în Statele Unite a interacţionat pentru prima dată cu una din expoziţiile organizate în cinstea viorilor restaurate de Amnon Weinstein, în Nashville. Experienţa în sine a fost o “epifanie în urma căreia am conştientizat forţa transformaţională a muzicii. După pierderea tatălui meu, un arhi-îndrăgostit de muzica la vioară, mi-am dorit să spun pentru prima dată în VR o poveste inspirată de puterea acelor instrumente, care devin punţi umane, trans-temporale, trans-spaţiale, trans-spirituale. Demersul creativ este mai degrabă unul noetic, poetic, terapeutic. Mi-am dorit să creez o gramatică imersivă unică în lume, astfel încât VR-ul artistic, să  poată deveni, asemeni muzicii universale, un tezaur pentru următoarele decenii.” a mărturisit Ioana Mischie,  artistă transmedia multi-premiată, cineastă şi lector universitar în cadrul UNATC, la Masteratul de Tehnologii Interactive.

În centrul proiectului stă Alma (“sufletul”), o adolescentă de 15 ani aparent plăpândă, dar care se transformă sub puterea vindecătoare şi elevatoare a muzicii de vioară. Atunci când cântă, modelează radical lumea din jur, întreaga arhitectură devine un instrument muzical augmentat în mâinile exploratorilor. Redate cu măiestrie în VR, durerea şi întunericul unor momente cumplite devin puncte de start pentru vindecarea, creşterea şi dezvoltarea generaţiilor următoare. Este un proiect menit să avanseze o formă de consţiinţă colective, conform creatoarei conceptului, Ioana Mischie: “Prin acest proiect ne dorim să captăm fărâmele de optimism care pot fi culese chiar şi din cele mai sumbre scenarii. În special în context post-pandemic, măcinat de conflicte sociale, avem nevoie mai mult ca oricând de a ne exersa privirea în direcţii revelatoare. Muzica devine expresia supremă a păcii şi a conexiunii umane.”

Pentru mine, Human Violins redă o multitudine de revelaţii. Cred că VR-ul este mediul perfect pentru a evoca emoţii şi pentru a capta esenţa spiritului uman” a subliniat Adrian Tăbăcaru, artist interactiv şi compozitor de muzică.

“Spre deosebire de cinematografie, arta imersivă modifică radical rolul privitorului. Lumea virtuală le permite exploratorilor să îşi dezvolte o prezenţă proprie. Experienţa imersivă le permite exploratorilor să spargă cel de-al patrulea perete imaginar şi să aprecieze povestea nu doar prin văz şi auz, ci şi senzorial, haptic.” a adăugat Jeremy Sahel, co-producător francez.

Experienţa VR este dezvoltată în Unreal Engine 5 şi valorifică tehnologii state of the art atât sonore, cât şi vizuale. Premiera mondială a versiunii multi-player la Cannes nu este prima reuşită remarcabilă pentru proiectul imersiv. Experienţa VR, în etapele anterioare a fost dezvoltată în cadrul Biennale College Cinema VR, s-a numărat printre primele 3 proiecte europene care au obţinut premiul Meta prin intermediul Women In Immersive Tech Europe şi o versiune intermediară a fost prezentată în cadrul secţiunii Venice Immmersive de la Festivalul de la Veneţia. De altfel şi proiectele anterioare le Asociaţiei Storyscapes au reuşit să includă România pe harta inovării audio-vizuale la nivel global.

“Am lucrat cu infinită pasiune la acest proiect şi ne onorează selecţia de la Cannes. După o muncă asiduă de un deceniu într-un domeniu transmedia care părea arhi-marginalizat, ne bucurăm că acest univers creativ este recunoscut oficial pentru că poate deschide noi orizonturi de gândire artistică. Suntem mândri să prezentăm lumii acest proiect pe care îl considerăm transformator. Pe măsură ce mă gândesc mai profund la esenţa acestui proiect, este mai presus de toate despre cum putem arhiva, preţui şi continua creativitatea umană pe termen lung.” - Ioana Mischie, scenaristă/regizoare.

Proiectul reprezintă prima co-producţie româno-franceză în domeniul imersiv, fiind co-produs de Asociaţia Storyscapes (România) şi Da Prod (Franţa) prin Jeremy Sahel (co-producător) şi Cyril Gautier (line producer), post-producţia fiind facilitată de Studioset prin Sorin Baican şi Simona Macarie. Proiectul a fost co-finanţat de AFCN şi CNC Franţa, Pictanovo si Rhones Alpes. Distribuţia proiectului şi participarea în cadrul festivalului este facilitată de Institutul Cultural Român.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici